Kasch skrev:
Imörra ska jag berätta.  

Om inte Erik hinner först.
Hinner jag först eller gör du på nåt annat sätt? Så är gör jag:

Man tager en tidningssida (inte mer) och virar in en ljusstump i. Använd som braständare. Funkar fint att tända trögtända braskaminer med. Luckan öppen så det blir en fin dragspringa.

Kökspannan däremot går att tända med nästan vad som helst...
Men det var väl inte meningen att du skulle berätta det så snabbt? ;) Men har du sagt A så får väl jag säga B:

Jag använder inte mina som braständare utan som en sorts "förstärkare". Ifall tändveden är för grovt kluven eller på annat sätt krånglar så kan man lägga en ljusstump överst på traven i kaminen. Tänd sedan på tidningspappret på sedvanligt sätt. Efterhand som stearinet smälter ner i elden så får man en sorts kraftig förstärkning av elden. Ger svårtända vedträn en knuff, så att säga!

//Erik
 
Ljusstumpar! Tackar för tipset!  Har precis köpt briketter till vår contura braskamin, funkar jättebra att elda med men det tar år och dag att få eld på de små godingarna. När dom väl brinner så blir det riktigt varmt och gott länge.  ;D
 
Wellpapp är ett utmärkt material för att få riktigt hög värme, snabb i kaminen. Det räcker med ett par kvadrat decimeter. Jag gissar att limmet plus de veckade luftspalterna är hemligheten. Med denna metodenn behöver man inte ens ha tändved. Jag använder ett löst tidningsblad för att snabbt få bort kallluftlocket i skorstenen, sen sköter wellpappen resten.

Mycket ved från början och mycket lufttillförsel de första 5 -10 min är andra tips.

jag gissar ändå att olika kaminer kräver lite olika metoder.
/CC
 
Fanns väl inte så mye att tillägga då! :cool:

Fast det är det där med rätt ved. Det kan betyda skillnaden mellan njutning och plåga. Har man bara torr ved så....men det är skillnad på torr och torr. En bra vedleverantör är värd pengarna! Prima ved, jämn storlek, inget skräp, och så knastertorr.
Då är det kul att tända brasan.
 
saab_jens skrev:
Ljusstumpar! Tackar för tipset!  Har precis köpt briketter till vår contura braskamin, funkar jättebra att elda med men det tar år och dag att få eld på de små godingarna. När dom väl brinner så blir det riktigt varmt och gott länge.  ;D
Briketter, Inte såna man har till grillen va?  ;) Är det såna stora pressade ser ut som tegelsten du menar?  Jag har just undrat om det går att elda med dom i sån plåttunna jag har (Contura 550), har nämligen märkt att den kräver kontinurelig passning, veden brinner slut på 40min. Vore skönt med något som räcker lite längre.

/Erik
 
Ett annat enkelt och smidigt, om än inte särskilt miljövänligt sätt att tända en eld på är att helt enkelt hälla lite diesel i en sprayflaska och duscha veden lite innan man tänder, fungerar perfekt!
 
  • Gilla
Kastanjen
  • Laddar…
Hej.Ta en skiva av tretextyp såga upp den i 6x6cm bitar ca lägg dom i en plåtburk dränk in dom med fotogen,sen är det bara att lägga in en i kamin eller pannan.
På med ved viiken storlek som helst funkar alltid,hellst en burk med lock.
 
Får du inte den i brevlådan, så åk iväg och inhandla senaste nummer av Gör Det Själv.
I denna tidning kan man läsa allt som är värt att veta om vedeldning i braskaminer o dyligt.

Jag har tidningen och detta nummer kändes som en bra investering.

 
Vi lägger vedtränan som ett tändsticks hus... två liggandes, sen två till ovanpå dom första fast åt andra håller, sen vidare uppåt så elden "slickar" pinnarna... då tar det sig frt.
 
Hmmm! Fotogen....diesel....finns många ofräscha sätt att tända en kamin. Det är ju en hel del slabbande i stugorna, där man dessutom eldar allt möjligt elände.
Bor man ute i skogen så ok.
Men undra på att det blir motstånd mot vedeldning i tätorterna!

Skaffa torr ved istället. Så slipper ni slabbet!

Stearin och paraffin är luktlöst och kan användas när man nån gång behöver det. Bra ved kan man tända med några pappersbitar
 
Oj. Det finns många sätt att tända en kamin...
Hoppas att alla ni som kör med diesel och liknande bor i skogen, för jag hade inte velat ha er som grannar  :p

Själv tänder jag på ett gammalt sotfritt sätt:
Då jag har en Tulikivi brasugn så är det 30cm långa träklabbar som gäller. Dessa läggs alltid horisontellt och åt samma håll.
Brasan ser ut som följer.
Underst:  4-6st klabbar som klyvits till ca 5*5cm.
Sen tar man 5st 3*3.
Efter det kommer det tändved, 1*1 cm späntved.
Överst lägger jag en bit med näver. ca en handflata stor.
Tänder nävern och stänger luckan. Öppnar spjället fullt och dragluckan till 75%.
I början brinner det väldigt lite, nästan som en ljuslåga från ett vanligt stearinljus.
Elden tar sig sakta medan den värmer intillliggande ved. Det sprider sig hela tiden nedåt tills allt brinner. Jag drar igång fullt drag när det har börjat ta sig rejält i tändveden.

Det tar lite längre tid att tända såhär men det blir absolut sotfritt. Ingen onödig aska heller.
 
Ranchn skrev:
Får du inte den i brevlådan, så åk iväg och inhandla senaste nummer av Gör Det Själv.
I denna tidning kan man läsa allt som är värt att veta om vedeldning i braskaminer o dyligt.

Jag har tidningen och detta nummer kändes som en bra investering.
Brinner den bättre än vanliga tidningar?
 
  • Gilla
missmaddis
  • Laddar…
RoKe skrev:
[quote author=Ranchn link=1131875715/0#23 date=1132165559]Får du inte den i brevlådan, så åk iväg och inhandla senaste nummer av Gör Det Själv.
I denna tidning kan man läsa allt som är värt att veta om vedeldning i braskaminer o dyligt.

Jag har tidningen och detta nummer kändes som en bra investering.
Brinner den bättre än vanliga tidningar?[/quote]
;D ;D ;D
 
Ranchn skrev:
Får du inte den i brevlådan, så åk iväg och inhandla senaste nummer av Gör Det Själv.
I denna tidning kan man läsa allt som är värt att veta om vedeldning i braskaminer o dyligt.

Jag har tidningen och detta nummer kändes som en bra investering.
Vad konstigt min tidning Gör Så Här handla om precis samma sak :surprised: ;)
 
drjukebox skrev:
Hmmm! Fotogen....diesel....finns många ofräscha sätt att tända en kamin. Det är ju en hel del slabbande i stugorna, där man dessutom eldar allt möjligt elände.
Bor man ute i skogen så ok.
Men undra på att det blir motstånd mot vedeldning i tätorterna!

Skaffa torr ved istället. Så slipper ni slabbet!

Stearin och paraffin är luktlöst och kan användas när man nån gång behöver det. Bra ved kan man tända med några pappersbitar
Jag är ytterst tveksam till att en liten skvätt diesel i braskaminen gör någon större miljöpåverkan i grannskapet. Då tror jag det är sämre att åka förbi området med en gammal svartrykande dieselbil ::) eller föralldel en chipstrimmad modern dieselbil...
Nu är väl jag också lite tvesam till att slabba med diesel i finrummet - men det funkar.

Den absolut bästa tändveden är riktigt tjärved, men man vill antagligen försöka undvika tjärbeläggningar i rökkanalerna så den får man väl använda utomhus istället :) Jag tror definitivt att grannarna skulle reagera på den kolsvarta röken ifall man använde tjärved :p



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.