Idag har jag gjort ett lite läskigt quiz som kanske skulle passa bättre på Halloween ...

Quiz: Hur farligt är det att bygga? https://www.byggahus.se/quiz/162-hur-farligt-ar-det-att-bygga

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och kommenterar quizet i största allmänhet.

Hand uppvisar en skada med en spik som trängt igenom tummen, illustrerar faror vid byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi avskräcks av medlemmen Autodidak1:s tumme med en spik i.
 
5/10, så inget vidare... Men åtminstone mest siffer-statistik jag fick fel på, så det är nog okej. Trodde många fler dog i arbetsplatsolyckor, bra att det inte var mina deppiga svar som var rätt iaf. :)
 
Hemmakatten
7 av 10. Bättre än många andra quiz jag svarat på.
 
7/10
Men hur kan fötterna vara vanligare än händerna?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A
Trampar på spik, snett, tappar saker?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Elsäkehetsverket säger att det dör i medeltal 4 personer om året i elolyckor under 2000-talet? Så med två döda på tio år så är det något jag inte förstår?
 
Erik_Hansson skrev:
Trampar på spik, snett, tappar saker?
Jo, så är det förstås. Jag såg väl för mycket till mig själv.
 
P Plutus skrev:
Elsäkehetsverket säger att det dör i medeltal 4 personer om året i elolyckor under 2000-talet? Så med två döda på tio år så är det något jag inte förstår?
Det räknas antagligen inte som arbete att klättra på järnvägsvagnar eller stjäla elledningar.
 
Man behandlar inte en avhuggen extremitet.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Man behandlar inte en avhuggen extremitet.
Vill du ha ett annat verb än ”behandla”, eller tror du att avhuggna kroppsdelar lika bra kan slängas i papperskorgen?
 
Man behandlar dom med respekt.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Jag skadar händerna mycket mer än fötterna, men det kanske beror på att skydsskor skyddar bättre än mina handskar ;)
 
Fairlane
7 av 10. Jag är glad att jag missade på döda personer då jag gissade för högt.

Jag var sugen på att välja fötterna, men frågade dumt nog och valde händerna. Bra quiz. Man får en tankeställare.

2 meter var jag osäker på, men valde rätt. Jag valde det då en släkting ramlat ner från den höjden och det var en hel del brutna revben etc. Det tog månader innan han var helt återställd.
 
P Plutus skrev:
Elsäkehetsverket säger att det dör i medeltal 4 personer om året i elolyckor under 2000-talet? Så med två döda på tio år så är det något jag inte förstår?
Det är nog att det föds två barn per år i samband med elolyckor som drar upp snittet.
 
nimhed nimhed skrev:
7/10
Men hur kan fötterna vara vanligare än händerna?
Beror nog vad dom menar med skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.