Efter rivningen av sommarstugan har vi fått en rätt rejäl hög med tegelsten efter murstocken. Skulle det gå att använda som fylle när vi bygger nytt eller finns det några stora nackdelar med det?
 
Om det inte går att använda som fylle så kan du få det om du hämtar det.... Finns utanför Jönköping...
 
Inga problem att fylla med det, men det bör ju blandas upp med andra packbara massor.
 
Faktum är att det kan finnas ett värde i gammalt tegel.
 
Sitter jag på en guldgruva? - det är från 1951 enligt säkra källor.... Årgångstegel...
 
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Inga problem att fylla med det, men det bör ju blandas upp med andra packbara massor.
Jag trodde inte man ville ha tegel som fyllnadsmassa under hus etc eftersom det vittrar sönder när det är blött och fryser osv. Under grönytor lär det ju vara ok, men jag skulle aldrig lägga det under ett hus.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag trodde inte man ville ha tegel som fyllnadsmassa under hus etc eftersom det vittrar sönder när det är blött och fryser osv. Under grönytor lär det ju vara ok, men jag skulle aldrig lägga det under ett hus.
Nej, under hus kan ju vara mindre lämpligt om det är stora mängder. Tolkade tyvärr inte TS så.
 
I Tyskland bygger man deko-väggar av gamla tegelstenar för trädgården - för dyra pengar. Bildgoogla "ruinenwand".
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Om det inte går att använda som fylle så kan du få det om du hämtar det.... Finns utanför Jönköping...
Jag hade gärna hämtat det om det fanns i Blekinge eller östra Skåne.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
I Tyskland bygger man deko-väggar av gamla tegelstenar för trädgården - för dyra pengar. Bildgoogla "ruinenwand".
Inget är som en nybyggd ruin :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Efter rivningen av sommarstugan har vi fått en rätt rejäl hög med tegelsten efter murstocken. Skulle det gå att använda som fylle när vi bygger nytt eller finns det några stora nackdelar med det?
Är det hela stenar, så sälj eller återanvänd.

är det trasiga stenar så kan man använda det till gångar mm, annars borde man kunna använda det för att bygga en gårdsplan. Att använda det till en grund där man inte vill att det skall sätta sig skulle jag inte gjort.

Är det mestadels trasiga stenar så är det nog inte helt lätta att sälja, då klan du bli av med mot avhämtning om du har tur.
 
Staffans2000
De behöver också vara murade med kalkbruk så de kan rensas (saneras:rofl:) på ett acceptabelt enkelt sätt. Är det vackra olikartade stenar blir de lätta att sälja. Själv köpte jag ett släpkärrelass för femhundra kronor. men då var nästan hälften trasiga.
Numera sitter de bakom min kamin.

https://www.byggahus.se/forum/posts/3023707
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De behöver också vara murade med kalkbruk så de kan rensas (saneras:rofl:) på ett acceptabelt enkelt sätt. Är det vackra olikartade stenar blir de lätta att sälja. Själv köpte jag ett släpkärrelass för femhundra kronor. men då var nästan hälften trasiga.
Numera sitter de bakom min kamin.
[länk]
Snyggt med din installation.
Ja jag vet inte ens om stenar som har varit fogade med cementhaltigt bruk går att rensa. Dels går de nästan aldrig att få itu från varandra ens utan att de går sönder. Kanske kunde man använda en tegelsåg till att såga bort endast fogarna. Knappt värt det.
 
I den bästa av världar med hur mycket tid som helst hade jag kanske sparat det för att bygga gångar, grillar och små gräsklipparhus - men kan det inte användas till fylle går det fortast att köra bort... så länge ingen här vill ha högen... det går ju ÄNNU snabbare... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.