Hej, behöver tips på utformning av en konsol för blomlåda som ska hänga på ett balkongräcke.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
(Har inga egna, för vi har ingen balkong)
Men här är ett par exempel:
[bild]
[länk]
[bild]
[länk]
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
(Har inga egna, för vi har ingen balkong)
Men här är ett par exempel:
[bild]
[länk]
[bild]
[länk]
Jag har sett dom som finns i handeln i metall. Hade tänkt mig att göra i trä. Mitt problem är hur jag ska sammanfoga trä i 90 graders vinklar och ändå få en stark fog.
 
B bldr skrev:
Jag har sett dom som finns i handeln i metall. Hade tänkt mig att göra i trä. Mitt problem är hur jag ska sammanfoga trä i 90 graders vinklar och ändå få en stark fog.
Box joints?
 
B bldr skrev:
Jag har sett dom som finns i handeln i metall. Hade tänkt mig att göra i trä. Mitt problem är hur jag ska sammanfoga trä i 90 graders vinklar och ändå få en stark fog.
Det går att formsåga de från plywood.
 
Om man gör planteringslådan med konsoll så här i tvärsnitt, och limskruvar fogarna med "konsoll" längs hela lådan borde det väl hålla fint:
Tvärsnitt av en planteringslåda med konsoler, föreslagen design för att limskruva fogarna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man gör planteringslådan med konsoll så här i tvärsnitt, och limskruvar fogarna med "konsoll" längs hela lådan borde det väl hålla fint:
[bild]
Du menar att man skruvar fast konsolen i blomlådan? Det gör ju onekligen vertikala delen stark men svag punkt blir upptill på den del som hänger över räcket.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Box joints?
Har en fräs men ingen jigg. Har du tips på en passande fräsjigg?
 
B bldr skrev:
Har en fräs men ingen jigg. Har du tips på en passande fräsjigg?
Nix.
Bygger just nu en jigg till bordsågen, a la Wandel.
 
B bldr skrev:
Du menar att man skruvar fast konsolen i blomlådan? Det gör ju onekligen vertikala delen stark men svag punkt blir upptill på den del som hänger över räcket.
Jag tänkte att "konsolen" får löpa längs hela lådans längd. Då borde det bli starkt nog.

Ytterligare en idé:
Gör överdelen bredare som det röda på bilden,
så kan den också användas för att ställa champagneglasen när man njuter av blomprakten :)
Schematisk ritning av en låda med en längsgående konsol och en bredare överdel markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att flera hyresvärdar och föreningar nekar till utvändiga blomlådor mm som hänger på utsidanav balkonger då det är deras försäkring som träder in om detta ramlar ner i huvet på någon.
Vill du ha snyggt med trä så bygg in stadiga i trä. En blomlåda med riktigt regnblöt jord väger några kilo.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tänk på att flera hyresvärdar och föreningar nekar till utvändiga blomlådor mm som hänger på utsidanav balkonger
Ja, men då är det ju bara att vända lådan så den hänger på insidan av räcket.
 
Göm lite vanliga vinkeljärn där de inte syns, så att lådan hålls uppe resp hänger på dem, så löser du nog det mesta av problemen.
 
Läste ett inlägg av forummedlemmen Skooda som byggde hyllkonsoler. Han skruvade ihop 3 bitar så här

Trähyllkonsol bestående av tre sammanfogade träbitar monterad på en mdf-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror jag försöker den lösningen, det ser starkt ut. Påminner lite om en fingerskarv.

Tråden med hans bygge återfinns här
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillverka-hyllkonsoler.288275/
 
  • Hyllkonsol konstruerad av tre träbitar skruvade mot en spånskiva, liknar en fingerskarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bldr skrev:
Läste ett inlägg av forummedlemmen Skooda som byggde hyllkonsoler. Han skruvade ihop 3 bitar så här

[bild]

Tror jag försöker den lösningen, det ser starkt ut. Påminner lite om en fingerskarv.

Tråden med hans bygge återfinns här
[länk]
Om du gör det med plywood så tänk på att all plywood inte tål vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.