Hur löser jag ventilationen i ett befintligt hus med FTX-ventilation, där vi bygger till två rum dit det är omöjligt att förlänga befintlig kanalisation?

Bygger två nya rum, ett sovrum på 12 m² och ett vardagsrum på ca 30 m². Bägge vetter mot yttervägg.
Eftersom all befintlig kanalisation är infälld så skulle det innebära att riva ner en massa tak och väggar för att få detta till de nya rummen, och det kommer vi inte göra.

Överluftsdon mellan nya rum och befintligt hus kan jag så klart sätta in, men hur får jag på bästa sätt tilluft till dessa två nya rum?
 
M martinradbo skrev:
Eftersom all befintlig kanalisation är infälld så skulle det innebära att riva ner en massa tak och väggar för att få detta till de nya rummen, och det kommer vi inte göra.
Är det verkligen så besvärligt?
Hur långt ligger befintliga till-luft-rör från de nya rummen?
 
Här skulle tråden må bra av en ritning.
 
Suddig ritning av husplan som visar en utbyggnad och en ny innervägg för sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tja. Ursäkta dålig bild. Ska hitta original senare. Men rummet nere på bilden är utbyggnad. Och det lilla till vänster inne i gamla huset är ett nytt sovrum
. Det skapas med en enkel ny innervägg.
 
För att nå utbyggnaden med spiror måste jag riva gammalt innertak 4 meter med allt vad det innebär. Men det kanske är bäst trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.