Håller på att renovera balkongen, hittade en gammal golvbrunn betongbjälklaget som skulle behöva bytas ut.
Gammal golvbrunn i betongbjälklag under renovering av balkong, med tumstock för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har någon förslag på lämpliga produkter? Helst ska det såklart helt i rostfritt så den överlever 80 år till utomhus på balkongen, och utan vattenlås för att inte bygga onödigt mycket på djupet.

Men det får väldigt gärna också vara snyggt, typ
purus-tile-insert.jpg
eller csm_400x230_HighLine_Hoern_Panel_1_c518924ae1.jpg
 
Golvbrunnen är nu bortbilad, ser ut såhär undertill. Är det undertaket i rummet under vi ser (trä), eller kan detta vara någon konstruktion i plattan i samband med gjutningen av original avloppet?

Trät ser ju inte ut att vara i bra skick direkt.
Nedtagen golvbrunn visar underliggande träkonstruktion och skador, i grå betongmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trä och betong syns där en golvbrunn borttagits, möjlig underkonstruktion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i betongplatta efter borttagen golvbrunn som visar undertakets trästruktur och möjlig skada eller konstruktion under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag har i form av konstruktionsritningar är detta, vilket inte säger mig så mycket om konstruktionen under balkongen. Byggnadssektion med måttangivelser som visar våningar, trappor och balkongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det ser ut som en träullitskiva. Det avändes nog som en del av isoleringen för rummet under.
Min källare från 1951 har en liknande lösning. En betongaltan som är en fortsättning på betongbjälklaget över källaren. För att bryta köldbryggan har man lagt träullitskivor i botten av bjälklagsgjutningen närmast väggen.
 
Tack, intressant info.
Ska prata med snickarna på måndag, men känns som det kan ha varit träullit där då och det delvis är rester av det som syns, och att bräderna är innertaket i våningen under. Känns som vi får riva taket underifrån och byta ut det som blivit blöt, ser inte ut att vara i så bra skick tycker jag.
 
Träullit verkar dock ha kommit först 1946, vår hus är från 1938, men det kan ju vara ett liknande material/lösning ändå.
 
A ajn82 skrev:
Hittade att vad jag letar efter kallas för "spygatt", hittade då denna:
[bild]
[länk]

vilken jag tror passar ihop med denna
[bild]
[länk]

Då är allt tillverkat i antingen gjutjärn eller rostfritt stål, vilket borde klara av utomhus miljön bra?
Spygatt bör du inte satsa på om du ska ansluta brunnen till avloppet. Den har nämligen inget vattenlås.
 
Rickard.
Har du tänkt ha något tätskikt på balkongen? För i så fall måste du ha en brunn som lirar med det tätskiktet.
 
Immobil Immobil skrev:
Spygatt bör du inte satsa på om du ska ansluta brunnen till avloppet. Den har nämligen inget vattenlås.
Den kopplas till ett stuprör, så det är meningen att det är inte ska vara vattenlås.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har du tänkt ha något tätskikt på balkongen? För i så fall måste du ha en brunn som lirar med det tätskiktet.
Ja, där ska vara tätskikt, men det ansvarar plattsättaren för, och han har inte protesterat när jag skickade den föreslagna spygatten, så han har förhoppningsvis koll. (Även om han inte visste att golvbrunnar utan vattenlås heter spygatt, men så är han engelsman)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.