Japp, då var fönstrena på plats, så var det dags för drevning, är det så enkelt som det verkar eller? bara att trycka in drevet, slå på foder på utsidan och foder på insidan så är det klart...? eller har jag missat något?

Tack...
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
TRyck inte in drevet för hårt.

Mvh Putte
 
imported_peter skrev:
Japp, då var fönstrena på plats, så var det dags för drevning, är det så enkelt som det verkar eller? bara att trycka in drevet, slå på foder på utsidan och foder på insidan så är det klart...? eller har jag missat något?

Tack...
hej
om du fogar ta en fog som heter tremco dikt, för den torkar inte.
 
Du måste få drevningen vind- och fukttät från utsidan och diffusionstät från insidan. Jag kör med fogskum.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Nu är det många olika varianter... :)
Jag har nog tänkt mig att dreva efter allt jag läst om fogskum. men är det någon som i en liten lista kan berätta hur jag skall göra? dreva från insidan eller utsidan? hur får jag drevningen fukttät från utsidan? är det fönsterfoder du tänkerpå? på insidan sätter jag då om jag förstått det hela rätt en diffusionstät mjukfog. har jag rätt eller fel??? tack för att ni tar er tid...
 
Mellan ytterfoder och drev ska man ha en luftspalt på ca. 15 mm. Vill man så kan man smäcka dit vindpapp direkt under fodret men det är nog overkill (jag gjorde det för att det satt där innan). Hos mig ser det ut så här (utifrån och in):

Yttre foder och smygar
Vindpapp
Luftspalt
Drevremsa
Tunn "remsa" fogskum
Inre foder och smygar

Fogskummet var nog överkurs men det var så tajt på vissa ställen så det gick inte att dreva "fluffigt". Sprutade in fogskum istället och när jag ändå höll på så körde jag runt hela fönstrena fast bara tunt. Var inga problem. Svällde över en del men det var enkelt att skära bort med en brytkniv när det härdat.

Jag drevade från utsidan där det var möjligt eftersom mina karmskruvar sitter långt in (alltså närmre innerväggen än ytterväggen). Man vill ju ha så få skarvar som möjligt på drevremsan.
 
  • Gilla
Fosse99
  • Laddar…
"Du måste få drevningen vind- och fukttät från utsidan och diffusionstät från insidan. Jag kör med fogskum."

Är detta inte lite beroende på hur väggen/huset i övrigt är konstruerad? Jag flyttade ett fönster i vår sommarstuga och jag gjorde bara likadant så som det redan såg ut (och så som alla andra fönster troligtvis är monterade) Dvs, utifrån och in, foder, drevning, foder. Ingen mjukfog, ångspärr eller liknande. Väggarna är uppbyggda likadant, panel, vindpapp, isolering, innervägg.
 
Förvisso. Har du ingen diffusionsspärr i väggarna är det ju tämligen meningslöst att ha det i fönsterdrevningen. Vindtät från utsidan är ju för att minska risken att det blir drag runt fönstret, och fukttätheten är för att det inte ska komma in vatten, vid t.ex. ett slagregn. Tycker man att det inte behövs så är det bara att strunta i det.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
menar ni att man sätter vindpapp över hela gluggen som är mellan fönsterkarm och husvägg. jag fäster alltså vindpappen på fönsterkarmen och på husväggen. ursäkta min dumma fråga, men jag vill bara fatta rätt... och tack för all hjälp.
 
En remsa vindpapp som häftas fast blir bra.
 
självsvällande fogband från leif arvidsson I Mullsjö Ab är ett riktigt bra alternativ som kan rekomenderas varmt.
 
Då ska vi se vad panelen tycker 12 år senare.

Ska byra fönster på tegelkåk i helgen.
(fönster sitter i trästommen.).

Vad gäller för drevning 2019?

Detta?
Innifrån. (beklädnad inte medtagen)
Tätningstejp
Bottningslist
Drevremsa (Innifrån)
Drevremsa (utifrån)
Bottningslist?

Är det nåt speciellt man ska tänka på i våtrum? Fönster sitter alldeles vid dusch och badkar...
 
För det första ska du placera fönstrena innanför luftspalten som finns bakom teglet, sen skulle jag skippa bottningslisten utvändigt
 
S sevenfifty skrev:
För det första ska du placera fönstrena innanför luftspalten som finns bakom teglet, sen skulle jag skippa bottningslisten utvändigt
Kanoners.
Kommer nog även bojkotta invändig bottningslist eftersom den inte har någon isolerande effekt. Den sätts väl bara på plats för att spara på fogmassa om jag förstått rätt? Jag kommer ju tejpa för diffusionstäthet. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.