Hej.

Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av dränering där det har blivit fuktskador på en del ställen.

Vi har ett tegelhus från 1965. I samband med att vi stängde igen garaget (garaget var under huset) fyllde igen garageuppfarten med jord och makadam och byggde en trappa av betong där garageporten satt. Då passade vi på att dränera runt hela huset. Vi anlitade en hantverkare för att utföra hela jobbet. Han använde pordränskivor, rör, duk mm.

Nu två år efter att jobbet är klart så har det blivit fuktskador/fläckar inifrån garaget. Det är på två ställen. Där en av fuktskadan är så har det varit ett gammalt soprum som är gjutet ihop med huset. Det stängde vi igen genom att fylla igen det med jord och makadam. Det är en betongplatta över soprummet..

Hantverkaren har varit och kollat på fuktskadorna. Han är villig att gräva upp där det är fuktskada och hans försäkringsbolag ska kolla om det är rätt utfört och vem som är ansvarig. Under soprummet har han inte kunnat dra något dräneringsrör pga att betongplattan är där och det är asfalt:

Dräneringsröret har han dragit uppe på garageuppfarten genom att bila upp asfalten och lagt det framför en mur som han har byggt för betongtrappan.

Till min fråga nu:
Märker på honom att han menar att han inte är ansvarig för fuktskadan då han inte har utfört något arbete där.
Men jag har varit bestämd på vad som gäller att jag inte hade problemet innan dräneringen. Är bara lite orolig att försäkringsbolaget går på hans linje.

Undrar om hans ansvarsförsäkring bara täcker bara de arbeten han har utfört eller täcker den hela "projektet". Jag har ju beställt en tjänst av honom och det är att bland annat dränera huset och slippa fuktproblem.

En fråga till: ska man gräva upp nu eller vänta tills våren. För fuktskadan måste ju torka? Har jag rätt att kräva ersättning för fuktskadan också?

Sorry för det långa inlägget.

Ha en trevlig dag/kväll.
 
BirgitS
M Martin_355 skrev:
Undrar om hans ansvarsförsäkring bara täcker bara de arbeten han har utfört eller täcker den hela "projektet". Jag har ju beställt en tjänst av honom och det är att bland annat dränera huset och slippa fuktproblem.
För dig spelar det egentligen ingen roll vad ansvarsförsäkringen täcker utan det är konsumenttjänstlagen som gäller mellan dig och hantverkaren. Sen vad hantverkaren har för försäkring är upp till honom.

Har du varit i kontakt med ditt eget försäkringsbolag också?
Utifall att det nu inte skulle gå att reklamera arbetet enligt konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag. Försäkringen täcker inte fukt som kommer utifrån. Var i kontakt med dem innan dräneringsarbetet började för att informera dem att vi ska dränera. . Tänkte att kanske ville besikta dräneringen innan dem stängde igen. Det var inte intressant för deras del. Redan då sa dem att försäkringen inte täcker det som kommer utifrån.
 
C
M Martin_355 skrev:
Redan då sa dem att försäkringen inte täcker det som kommer utifrån.
Det stämmer att en villaförsäkring inte täcker sådana skador, men en ansvarsförsäkring är något helt annat som inte har något med hus att göra. Den täcker enkelt uttryckt hantverkarens ekonomiska förlust om han blir skadeståndsskyldig.
 
Ok. Tack för hjälpen.
 
Hej.
Fortsättning på frågan.
Två funderingar.

Fundering nr 1

I kontraktet mellan oss och hantverkaren kom vi överens om att jag står för materialet och jag betalar honom för själva jobbet. Dräneringen funkar inte, Så någonstans är det fel. Han kommer säkert behöva gräva där det är fel och material behöver bytas.
Är det jag som står för material kostnaden?

Fundering Nr 2

Har hört mig för av andra hantverkare hur dem skulle utfört dräneringen där det är fel. Många hantverkare skulle bilat upp asfalten på garageuppfarten (garaget var under huset förut). Då skulle vattnet rinna genom jorden tidigare och inte samlats framför nya muren som håller upp trappan (finns dräneringsrör framför muren)..

Bila upp asfalten var inget vi kom överens om när vi skrev på kontraktet. Samtidigt är det inte min uppgift att ta reda på vilka moment som behöver göras. De andra offerterna som jag fick innan jag skrev på kontraktet, var det ingen som nämnde om att bila upp asfalt.
¨
Om det är så att han behöver bila upp ska jag stå för kostnaden. Hantverkaren menar på det att offerten skulle vara högre om det fanns med.

Står det något i konsumentköplagen om detta. Har läst men inte hittat något. Någonstans brister det och var problemet är vet ingen.

Vad ska jag göra?
 
Hemmakatten
Vad använde ni för skydd utanför garaget och inne i sopskåpet (mot betongen) när ni fyllde upp med jord? Om den var bristfällig är det kanske en bidragande orsak till fuktgenomslagen.
 
BirgitS
M Martin_355 skrev:
Står det något i konsumentköplagen om detta.
Konsumenttjänstlagen är det du ska läsa.
 
Det är klart att du som beställare har ett ansvar för vad du beställer. Du kan inte lägga hela ansvaret på hantverkaren. Det är möjligt att hantverkaren borde ha förespråkat en annan lösning. Men det finns ingen anledning till att du borde få det arbetet gratis för det. Möjligen kan man hävda att hantverkaren får ta extrakostnaden för att det görs vid ett annat tillfälle. Men det verkar tufft. Man har ett stort ansvar som beställare och fastighetsägare.
 
BirgitS
Man har ett stort ansvar som hantverkare när man anlitas av en privatperson, man ska t.ex. avråda om privatpersonen beställer något som inte fungerar.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad använde ni för skydd utanför garaget och inne i sopskåpet (mot betongen) när ni fyllde upp med jord? Om den var bristfällig är det kanske en bidragande orsak till fuktgenomslagen.
Tror han la platon matta på utsidan av soprummet. Framför källarväggen är det betongtrappa. Det är platonmmatta framför den nya muren som håller upp trappan.
Annars är det Pordrän skivor runt hela huset.

Sorry förklarade angående materialet. Det ingick inte i offerten
Han bestämde vad som skulle köpas. Jag köpte inget utan hans vetskap.
Har inte den kunskapen på vilket material som ska köpas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.