Nyligen köpt bostadsrätt och tråkigt nog upptäckt att det emellanåt kommer en ganska stark avloppslukt i badrummet.

Finns det något bra sätt att identifiera källan? Eftersom lukten bara kommer av och till misstänker jag att det beror på varierande tryckförhållande i byggnaden. Jag anar att lukten kommer från golvbrunnen, där det känns som att vattenlåset inte sitter riktigt tätt. Har verifierat att vatten kan rinna ner vid sidan om själva vattenlåset förbi den svarta gummiringen, så det borde ju tyda på att även luft kan läcka uppåt vid övertryck i rören.

Golvbrunn i badrum med synligt vattenlås och potential för luftläckage som kan orsaka avloppslukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen golvbrunn i badrum med synligt vattenlås och rör, potentiell källa till avloppslukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn med synlig avloppsrör och potentiellt defekt vattenlås, vilket kan orsaka ojämn vattenförsegling och luktläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en öppen golvbrunn med synlig vattenlås och svart gummiring som verkar otät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en öppen golvbrunn i ett badrum med en synlig svart gummiring och vatten som evt. läcker förbi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen golvbrunn med synlig korrosion och en svart gummiring som inte verkar sitta tätt, potentiell källa till avloppslukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara en rimlig förklaring? Vad är i så fall bäst att göra?

1) Byta golvbrunn (antar det faller på föreningen?)
2) Byta vattenlås som kanske kan passa bättre
3) Försöka täta vattenlåset med typ silikon

Mycket tacksam för all hjälp!
 
Eftersom att det är otätt? Ta en gammal tandborste och rengör så bra du kan. Det där såg skitigt ut.
 
Golvbrunn faller normalt på medlemmens ansvar

https://lawline.se/answers/9922

Vilket som är det lämpligt att ta upp frågan med föreningen . Men börja med att göra rent, ser inte så snyggt ut. Det är nog klokt att be någon som är kunnig på VA att titta på plats också
 
  • Gilla
frelar8
  • Laddar…
Ser ju nästan ut som om någon försökt limma på en ny golvbrunn på en gjutjärnsbrunn? Där gummi ringen skall sitta är det massa fuktspärr? Målad.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ser ju nästan ut som om någon försökt limma på en ny golvbrunn på en gjutjärnsbrunn? Där gummi ringen skall sitta är det massa fuktspärr? Målad.
Ja, visst ser det konstig ut! Det känns inte som att vattenlåset passar riktigt ner i golvbrunnen.

Är det alltså fuktspärr som sitter på insidan av golvbrunnen innan det övergår i vad som jag tycker ser ut som gjutjärnsbrunn. Vad kan det vara bra för?
 
Tror tyvärr inte de är bra på något sätt. Ser ut som om att någon gjort en felaktig renovering, hur gammalt är badrummet?
 
Tråkigt att höra. Vet inte exakt, men skulle gissa strax under 10 år.

Går det att fixa utan större renovering av badrummet måntro?

Kanske är mer juridik men är det föreningens ansvar eller det vattenlåset som är "felet" och därför mitt ansvar? Kan rent av säljaren ha ett ansvar för att fixa problemet?
 
Golvbrunnen är ditt ansvar och byts endast vid helrenovering. Men låt inte mig dömma ut golvbrunnen från en bild utan låt någon titta på det.
Inte rätt men ibland......
För att bli av med lukten temporärt kan de nog funka med silikon men då skulle jag först lyfta ur gummilisten ur sitt spår så vattenlåset kommer ner ordentligt i brunnen
 
Det där är dessvärre en "fulrenovering"!
Orginalbrunn och "nya" brunnen lirar inte, har faktiskt aldrig sett en sådant vattenlås med skruvar förut, t.o.m den delen känns
äldre än badrummet i övrigt, iaf om det renoverades för ca 10 år sen.
Brunnen skulle ha bytts samtidigt som övriga badrummet, så det enda du kan göra nu är att försöka få det tätt.
Du har dock en icke godkänd brunn....
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Kort och gott, det är ett fuskjobb. Det finns inga möjligheter i världen att man kan få tätt mellan en gammal gjutjärnsbrunn som sen någon bara ställt en sönderkapad plastbrunn på. Att det är otätt och luktar upp till dig är en sak men tänk de vatten som kryper ner mellan gjutjärn och plast...........kanske ner i bjälklag och ner till granne som i slutändan du kanske får stå för om det anses vara "ditt" fel. Det är ändå ditt ansvar att se till att installationer följer reglerna.
 
Du bör nog kontakta någon kompetent person som tittar på hur det ser ut och föreslår en lösning, förhoppningsvis kan något göras utan att det behövs ett helt nytt badrum. Föreningen har inget ansvar. Säljaren har heller inget ansvar, detta var säkert väl synligt vid din granskning av lägenheten och kan då inte räknas som dolt fel.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ja, får göra det. Väldigt tråkigt att upptäcka precis efter tillträdet... Kompetent person antar jag innebär första bästa rörmokare?
 
J jonte e skrev:
Ja, får göra det. Väldigt tråkigt att upptäcka precis efter tillträdet... Kompetent person antar jag innebär första bästa rörmokare?
Nja, välj helst inte första bästa rörmokare. Du är ju nyinflyttad och känner kanske inte grannarna , men om möjligt är det klokt att prata med grannar. Det är säkert flera som fixat i badrum med varierande erfarenhet. Där jag bor finns flera som fått halvdana jobb. För några år sedan gjorde en firma ett bra jobb, sen dess har de på rekommendation fixat flera badrum bra. Det finns en lrisk att en VVS- firma säljer in ett större jobb än vad som behövs så ett alternativ är en opartisk besiktningsman. Ditt försäkringsbolag kan ge tips om sådana.
 
Finns dessvärre ingen som kommer vilja fixa det där, en besiktningsman kommer döma ut brunnen, likaså en seriös hantverkare.
 
Dessutom kan man ju inte fixa det delvis..........ska det där brytas upp och bytas brunn så är det ju en helrenovering det handlar om. Med dagens tätskiktskrav kan man ju inte göra lite nu och lite sen direkt........
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.