Hus på landet, finns luftburna telefontrådar till huset som inte använts på åtminstone 10 år eftersom detta ersatts av 4G bredband. Sista huset på denna lina såvitt jag vet.

Problemet är att dessa ledningar har en förmåga att leda in blixnedslag i huset med rätt dramatiska effekter typ att det smäller in blixtar flera meter in i rummet om det slår ner i närheten.

Vill ha bort dessa luftledningar till kåken, hur ska jag gå tillväga? Vi har ju inga avtal längre med de som ägt dessa en gång i tiden och kanske gör det fortfarande. Televerket... Telia... ingen aning. Känns inte helt rätt att bara ta avbitartången och kapa dessa så vill undersöka hur man bör göra.
 
Det lär väl vara Skanova som äger ledningen.
 
Jag klippte min ledning, rullade ihop den i en prydlig rulle och satte fast den i närmaste telestolpe. Oklart om det var ok eller inte men efter ett år eller så plockade skanova helt enkelt bort den från stolpen och jag hörde aldrig något mer i ärendet.
 
Jag hade nog bara klippt dom
 
possum77 possum77 skrev:
Jag klippte min ledning, rullade ihop den i en prydlig rulle och satte fast den i närmaste telestolpe.
Exakt så gjorde jag också.
 
S
Jag ringde och frågade när jag ville ha bort min. Fick till svar att det bara var att rulla ihop den vid stolpen
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mycket bra svar!

Jag provar att ringa Skanova först bara för att... sedan gör jag som beskrivits.

Stort tack ska ni ha!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Jag ringde och frågade när jag ville ha bort min. Fick till svar att det bara var att rulla ihop den vid stolpen
Gjorde exakt detsamma vid fritidshuset.
 
Bara att kapa. Hänger luftledningar ute i skogarna som gått av och inte åtgärdas utan bara väntar på att tas ned när hela sträckan avvecklas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.