Hej!

Kortfattat, måste vi isolera innerväggarna med timmerväggar? Det är kök som ska bli året runt boende. Det är pärlspont på utsidan och vi utgår att det är isolerat utvändigt.

Sedan har vi en murstock med vedpanna på andra sidan av väggen. Allt är godkänt av sotaren. Murbruken hålls upp av tapeten. Försöker jag ta bort tapeten börjar det smula så jag har hittills låtit det vara. Hur går vi tillväga för att sätta vägg där på bästa sätt?

Bifogar lite bilder på murstock+tapet vars vägg är tänkt att ha diskbänk och spis. Andra bilden visar på ett av fönstren där halva timret har varit blottad, vilket vi tänkte också ha.
 
  • Renoveringsprojekt med exponerad timmervägg och sliten tapet vid murstock i blivande kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerad timmervägg med exponerat timmer och ett fönster under renovering i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte isolerat utan satt upp tretexskivor på timret istället. Gammal byggmetod som fortfarande fungerar fint.
 
GoC GoC skrev:
Jag hade inte isolerat utan satt upp tretexskivor på timret istället. Gammal byggmetod som fortfarande fungerar fint.
Vad är fördelarna med det jämfört med spånskiva+gips? Tänkte det sistnämnda har vi gott om på lager då närmaste byggvaruhus är 6 mil bort
 
Treetex isolerar, det gör inte spån- och gipsskivor.
 
Putsa om den biten av murstocken, men var noga med att inte använda starkare bruk än vad den är murad med. Lerbruk det fungerar garanterat.
 
Eftersom du ska ha kök där så föreslår jag att du reglar på med 45x45 som du sedan kan dra installationer i till köket. Detta installationsskikt isolerar du sedan med 45mm isolering innan du skivklär.
När du reglar så passar du även på att räta upp väggen så det blir lättare att montera köket.
Då får du extra isolering, rak vägg och dolda installationer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Treetex isolerar, det gör inte spån- och gipsskivor.
Fast isoleringsvärdet på en 13mm Treetex är väl ungefär lika bra som 7 mm mineralull eller motsvarande cellulocaisolering?
Så ur värmeperspektiv borde det inte bli någon större skillnad om man använder t ex spånskiva istället.
 
Bjor Bjor skrev:
Putsa om den biten av murstocken, men var noga med att inte använda starkare bruk än vad den är murad med. Lerbruk det fungerar garanterat.
Så dra lös tapeten och mura om just den biten? Kommer nog falla ut ännu mera bitar då jag rör den. Kanske en dum fråga, men varför brukar man putsa? Är det estetiskt eller har det något annat syfte? Tänker att i vårt andra hus så har vi exponerad tegel.
 
  • Gilla
Tvilling66
  • Laddar…
H HarDrev skrev:
Eftersom du ska ha kök där så föreslår jag att du reglar på med 45x45 som du sedan kan dra installationer i till köket. Detta installationsskikt isolerar du sedan med 45mm isolering innan du skivklär.
När du reglar så passar du även på att räta upp väggen så det blir lättare att montera köket.
Då får du extra isolering, rak vägg och dolda installationer.
Bra idé! Dock har vi redan el i golvet och hade tänkt att fortsätta ha exponerad timmer i hörnet som förr. Men kan vi inte det så är detta definitivt en lösning.

Men finns det någon risk med att isolera extra inifrån? Eller är mer isolering alltid lika med bra? Just den biten är jag mest osäker på då jag vill inte bygga in något som blir väldigt svårt att få ogjort.
 
H Hoxi skrev:
Så dra lös tapeten och mura om just den biten? Kommer nog falla ut ännu mera bitar då jag rör den. Kanske en dum fråga, men varför brukar man putsa? Är det estetiskt eller har det något annat syfte? Tänker att i vårt andra hus så har vi exponerad tegel.
Putsen har inte nå betydelse egentligen, men är det lite sprickor i teglet så binder det ihop det. Men fogarna är det bra att göra om det yttersta på, skrapa ur och lägg i lite nytt, om det nu är murad med lerbruk. Är det annat bruk så fyll bara i nytt där det lossnar.
 
H Hoxi skrev:
Bra idé! Dock har vi redan el i golvet och hade tänkt att fortsätta ha exponerad timmer i hörnet som förr. Men kan vi inte det så är detta definitivt en lösning.

Men finns det någon risk med att isolera extra inifrån? Eller är mer isolering alltid lika med bra? Just den biten är jag mest osäker på då jag vill inte bygga in något som blir väldigt svårt att få ogjort.
Det kan bli fukt i timmret om isoleringen blir för tjockt på insidan, fast det beror på hur mycket det är isolerat på utsidan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast isoleringsvärdet på en 13mm Treetex är väl ungefär lika bra som 7 mm mineralull eller motsvarande cellulocaisolering?
Så ur värmeperspektiv borde det inte bli någon större skillnad om man använder t ex spånskiva istället.
Jo, isoleringsvärdet är förvisso inte megastort på en tunn skiva, men om det är en klent isolerad vägg så kan små skillnader ha relativt stor betydelse.
Ex) För en vägg av 300 mm isolering (lambda 0.036) så ger 7 mm extra 2,3% ökning av isoleringsvärdet.
För en vägg med motsvarande 70 mm isolering (lambda 0.036) så ger 7 mm extra 10% ökning av isoleringsvärdet.

Ska man sedan vara ordentlig så kanske den "tilläggsisolerade" väggytan bara utgör 20% av hela husets ytterväggyta, som i sin tur endast utgör kanske 10-20% av husets alla olika värmeförluster. Så det kommer nog inte att märkas på värmeräkningen, men kanske på komforten i det rum som det appliceras.

Bjor Bjor skrev:
Putsen har inte nå betydelse egentligen
Jo, det är en extra tätning mot rökgaser, särskilt viktig på en gammal stock med utsliten puts på insidan och sprickor i bruket mellan teglen.
Historiskt har murtegel aldrig varit ämnat att visas upp, annat än på en tegelfasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.