Jag har inte stött på några kvalitétsproblem hos varken Clas Ohlson eller Jula (som ju båda för övrigt för material även från Eljo och Elko). Däremot har jag sett bristande kvalité i vissa av de allra billigaste produkterna hos Biltema. Men det är nog undantagen.
 
Antar att vi snackar om de billigare varianterna som säljs hos nämnda företag?

Jag har fått byta den billigare varianten av trappomkopplare inköpta från Jula tre gånger inom ganska kort tid.
De har visserligen haft ett tufft jobb!
De har fått kämpa med att bryta 10st. 2x36W lysrörsarmaturer.
Sån´t kan ju knäcka den bäste, men grejen är att den andra trappen är en gammal Eljo, och den har hängt med utan mankemang hela tiden.
Ljuset manövreras i stort sett lika ofta från båda ställena, får jag väl tillägga...

Liknande fenomen har jag märkt i andra sammanhang, så där är en viss tendens i mina ögon i alla fall.

Sedan tycker jag inte uppbyggnaden känns vidare förtroendeingivande på de billiga sorterna.
Plastigt, på nå´t sätt, och skruvarna är sköra på vissa modeller...
 
Det är klart det är skillnad på kvalitet ,man får vad man betalat för.
 
Caesar skrev:
Det är klart det är skillnad på kvalitet ,man får vad man betalat för.
Den uppfattningen delar jag inte gällande elmaterial.
 
Plasten i de billiga är ofta mycket tunnare och skörare. Inte alls samma tålighet mot mekanisk åverkan.
 
Eljo Trend som elektrikerna ofta själva tillhandahåller håller väl inte så väldigt hög kvalitet?

mvh
David
 
David skrev:
Eljo Trend som elektrikerna ofta själva tillhandahåller håller väl inte så väldigt hög kvalitet?

mvh
David
Jag tycker Eljo är helt OK, och trendserien är ganska bra.
Har då inte ännu hittat någon större brist rent kvalitétsmässigt hos dom.
 
Jag snålade och satte Julas billigaste jordade uttag i garaget, vilket jag ångrar, sladdrig plast och svårt att få i kontakterna.
Däremot fungerar strömbrytarna och lysrörsarmaturerna från samma lev ua.

/T
 
Den största skillnaden (enligt mig) är hur lätt monterade de är. De billigaste sakerna kan man behöva en mindre uppsätting av varierande storlekar på skruvmejslar medan de dyra så behöver man en skruvmejsel för att montera.
 
Jag satte upp ett utomhusuttag med lock häromåret från Jula (har jag för mig). Det hade helt värdelösa skruvklämmor för trådarna. Skruvade fast tråden provryckte och den lossnade, fick upprepa operationen 5 gånger innan den satt fast.

Sådana detaljer är ju i det närmaste omöjliga att kontrollera före köp.
 
  • 1066-port4.jpg
En noname kanske inte finns kvar om 5 år. Men Elko och Eljo och liknande finns antagligen kvar om 20 år.

Värt att tänka på om man vill komplettera med fler uttag efter några år. ::)
 
Klart att man får vad man betalar för! Plasten är definitivt sämre på dom billiga varianterna (vägguttag, strömbrytare).
 
  • 1123-plinten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns väl som att plastkvaliteten kvittar såvida man inte tänder/släcker med hammare. ;)
Skulle det mot förmodan gå sönder så kan du antagligen köpa två till innan priset totalt sett är uppe i samma prisklass som de dyrare produkterna.
 
Armbågar kan också knäcka dålig plast :-[
Men de är vassa förstås :D
 
jeppeknaster skrev:
Känns väl som att plastkvaliteten kvittar såvida man inte tänder/släcker med hammare.  ;)
Skulle det mot förmodan gå sönder så kan du antagligen köpa två till innan priset totalt sett är uppe i samma prisklass som de dyrare produkterna.
Sedan har du oxå besväret och kostnaden att fixa en ny brytare när smäcket går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.