Hej! Har köpt ett hus med en murad kamin i. I den sitter det någon form av fläkt som styrs via en dimmer på väggen bredvid kaminen.


Saken är den att fläkten för väldigt mycket oljud när man har den på och jag börjar fundera på hur man kommer åt den?

Jag har testat gallret nere men det sitter fast.. är det någon som vet hur dessa kaminer är uppbyggda och om man måste riva allt för att komma åt fläkten?
 
  • Murad kamin med eld, fläktgaller ovan och dimmer på väggen i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att kolla under den svarta plattan? Går det möjligtvis ett par varmluftskanaler som mynnar i några andra rum? Isåfall är det rektangulära hålet 50 cm från taket ett varmluftsspjäll som automatiskt öppnas om kaminen blir för varm. Om inte så kan det gott hända att de inte tänkt på möjligheten att nåt behöver bytas. Har spisen fläkt så sitter de alltid under eldstaden.
 
E exerg skrev:
Det går inte att kolla under den svarta plattan? Går det möjligtvis ett par varmluftskanaler som mynnar i några andra rum? Isåfall är det rektangulära hålet 50 cm från taket ett varmluftsspjäll som automatiskt öppnas om kaminen blir för varm. Om inte så kan det gott hända att de inte tänkt på möjligheten att nåt behöver bytas. Har spisen fläkt så sitter de alltid under eldstaden.
Exakt, under plattan är det 4 rör som mynnar ut i olika rum. Troligtvis är termostaten trasig eftersom jag får öppna den manuellt och kila imellan något.. okej så med största sannolikhet har dom murat in den :sweat: gallret längst ner på kaminen är fastmurat och har ingen mer "ingång" till den som jag hittar..
 
Funktionen var sådan att normalt var den rektangulära "luckan/spjället" stängt och dem varma luften blåste in i flera rum genom de 4 rören. Om luften i kanalerna kom över 50 grader, tex om fläkten gick för sakta/blev trasig, så öppnades luckan/spjället så att de heta kanalerna inte skulle förorsaka brandrisk. Kommer inte på rak arm ihåg vad kaminkonceptet hette men återkommer om minnet gör likaså:)
 
Gammal tråd men, vi har en snarlik sådan kamin. Är det någon som vet vem som är tillverkaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.