Hej,

Jag har kollat på ett attefallshus som jag funderar på att köpa, men blir lite tveksam till badrumsmåtten i planlösningen. Är det möjligt att uppnå kraven för handikappanpassning (som ju gäller för komplementbostadshus 25m2) på 160x130 cm? Jag ville minnas att det minimum som det går att få plats med det på är 190x170 cm.

Badrummet i fråga har duschen i ett hörn med glasväggar som kan fällas in mot väggen.


Tack på förhand!
 
  • Planlösning av ett litet badrum på 160x130 cm med toalett, handfat och hörndusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör en cirkel med diametern 1300mm. Detta är kravet för att vända.
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
A A.G skrev:
Gör en cirkel med diametern 1300mm. Detta är kravet för att vända.
Tack för snabbt svar!

Är det en bredd på 90 cm och vändmöjlighet på 130 cm som gäller? Känns ju som att det lär bli trångt om ena längden är just precis 130 cm
 
Det är inte så att det finns några undantagsbestämmelser för komplementbostadshus när de gäller handikappsanpassning som jag missat?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska det vara en helt separat bostad, dvs. en komplementbostadshus, eller en gäststuga, dvs. en komplementbyggnad?
Bara det första behöver vara tillgänglighetsanpassat.
[länk]
Ja ett komplementsbostadshus är tanken. Men då är det alltså samma regler där som för ett badrum i en vanlig bostad.
 
BirgitS
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
40 cm på ena sidan och betydligt mer på andra. Några kommuner har sammanställt den här broschyren med de regler som finns för tillgänglighet: [länk]
Enligt standarden är det väl 50 cm respektive 110 cm som gäller vid toalettstolen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A Alias_Olle skrev:
Enligt standarden är det väl 50 cm respektive 110 cm som gäller vid toalettstolen?
Ja, förlåt, jag blandade ihop det med att man brukar säga att det räcker med 80 cm bredd för en toalett för att kunna använda den bra (när man inte behöver tillgänglighet för alla).
 
  • Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
Tack för alla svar! Då är det bara att konstatera att huset ej fungerar som komplememtsbostadshus, utan bara som gäststuga. Får leta vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.