Har du ritningar så kan en början vara att lägga upp dom här så kanske du får ett bra svar.
 
  • Gilla
JBR55 och 1 till
  • Laddar…
Hej, här kommer bilder. Det är väggen mellan kök och vardagsrum.
 
  • Vy av en vägg mellan kök och vardagsrum med en träbjälklagstak och en delvis öppen vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg mellan kök och vardagsrum med synligt träarbete och en TV på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en vägg mellan kök och vardagsrum med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte att jag har sektionsritning men takstolatna kan jag försöka fota. Laddar upp bilden på övervåningen också om det kan hjälpa lite.
 
  • Sektionsritning av ett övervåningens plan med måttangivelser och rumsuppdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den väggen är nästan garanterat bärande.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den väggen är nästan garanterat bärande.
Varför tycker du så?
 
Du har ovanvåning, utan väggen kommer det svaja friskt när du går där uppe
 
1.5plans för det första, med ganska stor spännvidd, tror det är svårt med självbärande takstolar för det.

Sedan har du en vägg som går tvärs genom hela huset längs mitten. Den avskiljande spaljén vid matplatsen är i så fall också bärande.
 
BirgitS
Fast den ser rätt tunn ut. Hur tjock är den och är det samma tjocklek på alla andra väggar?
Finns det någon balk över öppningen mellan hallen och vardagsrummet?
När är huset byggt?

Kan vara bra att kontakta kommunen och höra om de har fler ritningar och byggbeskrivningar.
 
  • Gilla
Rayray
  • Laddar…
Väggen är helt säkert bärande. Öppningarna är avväxlade med balkar. Det framgår av de prick-streckade linjerna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JBR55 skrev:
Hej, om jag vill ta reda på om väggen är bärande eller inte vem ska jag fråga? Hur mycket kan det kosta? Bor norr om Stockholm
Hej, fick en till ritning
 
  • Arkitektritning av en etagevåning med måttangivelser och noteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JBR55 skrev:
Hej, fick en till ritning
Men nu undrar jag om den väggen som jag satt pilen vid, om det är den som jag funderar på. Är det inte den mellan köket och badrum? Gud, jag känner att jag måste hämta någon hit :thinking:
 

Bästa svaret

Nej det är inte den väggen. Däremot visar sektionsritningen att hjärtväggen, den längsgående väggen mitt i huset, är bärande. Bottenplattan har en förstärkning ungefär på mitten för att kunna ta upp större laster.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej det är inte den väggen. Däremot visar sektionsritningen att hjärtväggen, den längsgående väggen mitt i huset, är bärande. Bottenplattan har en förstärkning ungefär på mitten för att kunna ta upp större laster.
Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.