Har sedan ganska länge ett antal Nexa dimrar och brytare, både puckar och plug-in för att styra bordsarmaturer. En fjärrkontroll med fyra kanaler och ett "scanario-läge". Ett tryck för att tända sex kretsar.

Jag fick en Plejd-kontroller av en kompis. Den styr nu ytterbelysningen och har ersatt ett Schneider-ur, som aldrig har funkat som jag vill. (Enligt manualen funkar astrouret i Schneider bara i mellan-Europa.) Blev förtjust i enkelheten i Plejd :) Ska skaffa en till för att styra infravärmen på uteplatsen.

Ser nu om jag kan ersätta NEXA med Plejd. Men det verkar inte finnas plug-in-komponenter. Har vi någon här som stött på samma problem och kommit på en lösning?

Jag har en värmepanna med internetuppkoppling med app, ett uppkopplat larm med app, uppkopplade markiser med app. En uppkopplad tv-tjänst med app. Bilvärmare med timer och fjärrkontroll. Det räcker gott och passar mig och hustrun att öppna rätt app när vi ska göra något. (Vi har fått vår Logitech-multifjärr att funka med tv och fem bild-/ljudkällor, och är nöjda med det.)

Vi önskar inget överordnat system för smart hem. Det smartaste vi behöver är att programmera tändning/släckning av lampor när vi är borta. Det går att göra med larmet men resulterar i trista månadskostnader.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Några smarta pluggar har inte Plejd.
Vill du styra ett uttag med en Plejd puck så får du lägga den bakom uttaget i dosan.
Rekommenderar ett uttag med separat brunntändning, så får du ett vanligt uttag och ett styrt av Plejd.
[länk]
Finns dessa vägguttag med separat brunntändning även till Elko RS? Jag har inte sett något..
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
E Enplanaren skrev:
Ser nu om jag kan ersätta NEXA med Plejd. Men det verkar inte finnas plug-in-komponenter. Har vi någon här som stött på samma problem och kommit på en lösning?
Det enda som Plejd är bäst på är deras dimmerlösning med ratt.
Till alla andra applikationer kan man med fördel använda Shelly.
Då får man riktigt smarta enheter, dessutom med energimätning.
Kostar från 100:- st.
https://shelly.cloud/
 
Är det bra kvalité på dessa shelly-grejor? Vågar man belasta dom med märkeffekt och håller dom över tid?
100 kr till slutkund, låter billigt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Till alla andra applikationer kan man med fördel använda Shelly.
Dimmer fortfarande under utveckling. Finns inte plug-in dimmer.
 
E etompau skrev:
Är det bra kvalité på dessa shelly-grejor? Vågar man belasta dom med märkeffekt och håller dom över tid?
100 kr till slutkund, låter billigt.
Tror inte det är några problem med hållbarheten, borde inte vara någon fara att belasta dem heller.
De har både temperatur och överlastbevakning.
Inbyggnadsdimmer kommer i november.
 
Jag har tidigare skapat en shellytråd här på BH och genom att följa Shelly på Facebook så ser man vilka genvägar dom tar, ibland helt sjukt att att puckarna inte blir återkallade ibland...
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.