Vad detaljplanerna säger vet jag ingenting om. Men många nybyggare tittar på månadskostnaderna och då gör sig extrakostnader som en källare inte bra. Ett kortsiktigt beteende.
Många föredrar även ett flashigt kök (som rivs efter 20 år) framför en långsiktig investering som en källare.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har man relativt nytt hus med golvvärme så kan man nog utgå ifrån att avloppet är samtida och jag tror inte man får samma problem med det som med gamla gjutjärnsrör. Relina plaströr tror jag väl ändå inte man brukar göra ? Det är väl mest en metod för rostiga och skadade gjutjärnsrör.
Jag skulle tro att moderna plaströr håller för åtskilliga generationer om det ligger statiskt och inte påverkas av saker som ingen kunnat förutse. Den dagen det sker nåt tror jag ingen gråter nå blod över att behöva byta golvvärmen också.
 
% #^%###%#5 skrev:
Coolt att om 1000 år kunna ha avloppsrör från denna tidsålder. Ungefär som att ha ett tak från vikingatiden :D
Om du besöker Aten kan du gå ned i tunnelbanan vid Syntagma square och se de gamla grekernas avlopp där man har sparat delar som du kan se genom glasväggar. Här är det x000 år sedan.;)
 
M Manfreds skrev:
Det har väl till stor del att göra med att kommunen strypt den möjligheten i detaljplanerna, vilket i sin tur har att göra med att de inte vill stå för kostnader vid en eventuellt översvämning.
Tror inte det har med översvämningsrisk att göra. Det löser man med separata avlopp/dagvattennät som är standard sedan många år.
Anledning till att det inte byggs källare är:

Detaljplan (hur djupt ligger avloppsnätet?)
Ökad produktionskostnad (de flesta ligger pågränsen vad de klarar?)
Källarskräcken (hemskt med mörkt, kallt, fuktdrypande area med dräneringsbehov var 20e år)
 
Tomture61
PVC rör har en förväntad livslängd på minst 100 år . Rörskarvarna ?
 
L largab skrev:
Tror inte det har med översvämningsrisk att göra. Det löser man med separata avlopp/dagvattennät som är standard sedan många år.
Anledning till att det inte byggs källare är:

Detaljplan (hur djupt ligger avloppsnätet?)
Ökad produktionskostnad (de flesta ligger pågränsen vad de klarar?)
Källarskräcken (hemskt med mörkt, kallt, fuktdrypande area med dräneringsbehov var 20e år)
Faktum kvarstår ju ändå att kommunerna mer eller mindre eliminerat möjligheten till att bygga med källare inom detaljplan. De argument du framför är absolut applicerbara men inom detaljplan är det numer mycket ovanligt att möjligheten ens ges. Dagvatten är en av de absolut största frågorna för kommunerna just nu och de vill inte ta risken med källare helt enkelt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad detaljplanerna säger vet jag ingenting om. Men många nybyggare tittar på månadskostnaderna och då gör sig extrakostnader som en källare inte bra. Ett kortsiktigt beteende.
Många föredrar även ett flashigt kök (som rivs efter 20 år) framför en långsiktig investering som en källare.
Smaken som baken,
Ser absolut ingen fördel med källare mer än ett svalt utrymme på varma sommardagar.
Möjligtvis att man skulle kunna ändra avloppsrören, men hur ofta händer det?
Pratar vi om att bygga nytt så är det inte en vettig kostnad (sett till att man får biyta) då lägger folk hellre pengarna på boyta, som kan användas till allt det du beskrev man kunde använda källaren till.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad detaljplanerna säger vet jag ingenting om. Men många nybyggare tittar på månadskostnaderna och då gör sig extrakostnader som en källare inte bra. Ett kortsiktigt beteende.
Många föredrar även ett flashigt kök (som rivs efter 20 år) framför en långsiktig investering som en källare.
Källare är så pass dyrt att bygga så pengar tillbaka får man nog inte.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
L largab skrev:
Tror inte det har med översvämningsrisk att göra. Det löser man med separata avlopp/dagvattennät som är standard sedan många år.
Anledning till att det inte byggs källare är:

Detaljplan (hur djupt ligger avloppsnätet?)
Ökad produktionskostnad (de flesta ligger pågränsen vad de klarar?)
Källarskräcken (hemskt med mörkt, kallt, fuktdrypande area med dräneringsbehov var 20e år)
Håller helt med. Hemma hos mig ligger avloppsnivå ut ungefär 1.5 m över källargolvet, visst går det att lösa.

Skulle vara intressant vad det skulle kosta extra med en källare under ett nybyggt hus med 100 m2 byggyta.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller helt med. Hemma hos mig ligger avloppsnivå ut ungefär 1.5 m över källargolvet, visst går det att lösa.

Skulle vara intressant vad det skulle kosta extra med en källare under ett nybyggt hus med 100 m2 byggyta.
Ja, med pump så går det mesta att lösa.
De m2 man får med källare måste kosta mindre än att bygga än motsvarande helt övermark. Grundläggning är ju ungefär lika, bara lite djupare med mur + extra bjälklag.

M Manfreds skrev:
Faktum kvarstår ju ändå att kommunerna mer eller mindre eliminerat möjligheten till att bygga med källare inom detaljplan. De argument du framför är absolut applicerbara men inom detaljplan är det numer mycket ovanligt att möjligheten ens ges. Dagvatten är en av de absolut största frågorna för kommunerna just nu och de vill inte ta risken med källare helt enkelt.
Vad är problemet med dagvatten? Det går ju i ett separat nät som ej går in i huset. Dvs det går inte översvämma in i huset den bakvägen.
Jag håller med om att detaljplan är ett problem, men det kan inte i 99% av fallen bero på översvämningsrisk.
Det är billigare för kommunen att anlägga områden utan källare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
det är väl bara 2,40, eller? Jag som bott i lägenhet med 3,60 tycker jag det är klaustrofobisk.
Många nya hus buggs ju med 2,70 i takhöjd. Då gör det inget om man stjäl 22-30mm för ny golvvärme.
 
L largab skrev:
Ja, med pump så går det mesta att lösa.
De m2 man får med källare måste kosta mindre än att bygga än motsvarande helt övermark. Grundläggning är ju ungefär lika, bara lite djupare med mur + extra bjälklag.


Vad är problemet med dagvatten? Det går ju i ett separat nät som ej går in i huset. Dvs det går inte översvämma in i huset den bakvägen.
Jag håller med om att detaljplan är ett problem, men det kan inte i 99% av fallen bero på översvämningsrisk.
Det är billigare för kommunen att anlägga områden utan källare.
Det är inte helt ovanligt att dagvatten och avlopp är samma nät. Blir jättemysigt vid störtskurar
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Magnus E K
De flesta nybyggda hus får nog ses som förbrukningsvaror som ändå kommer rivas om 50 år.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Magnus E K Magnus E K skrev:
De flesta nybyggda hus får nog ses som förbrukningsvaror som ändå kommer rivas om 50 år.
Flera fortare än så gissningsvis...
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Vad har ni för hemska erfarenheter av hus som byggts på 2000 talet ?
Bor själv i ett trähus från 2008 , ytterpanelen går att byta , taket går att renovera , cementplattan Tja ngr hundratals år typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.