Hej
Jag är ute efter ett vattenlarm som kan kopplas med tråd till mitt SPC-larm. Gärna att det drivs med 12VDC så man slipper byta batterier. Har kabel framdragen och vill därför få tag i en fuktsensor med reläutgång. Nån som som har nåt tips?
Tack på förhand
 
Tack för tipset men lite gör dyrt kanske. Ska övervaka mitt shuntskåp som dock inte förstör nåt om det läcker... vill dock bli informerad om så är fallet.
Har en fibaro flood-sensor i köket kopplat till min hemautomation men vill hellre ha den kopplad till spc
 
Jag är också intresserad. 1500 var dock lite styvt.
 
Vill du knåpa ihop något själv så finns det massor av ritningar på vatten/fuktdetektorer på internet.
En Cmos-grind (4093) kopplad till ett par fria trådar och till det en transistor och ett relä så har du ett larm.
50-100 kr i materialkostnad.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Hade tänkt mig nåt lite mer färdigt för runt 500:- kanske.
Vanderbilt har en WM-2 som skulle passa bra. Inte så många som säljer den och jag gissar på att priset ligger runt en tusenlapp.
Hittade den här på Conrad. Gissar att det behövs nån slag sensor till den
https://www.conrad.se/p/vattendetektorer-kemo-m158-191317
 
J Jocke74 skrev:
Hade tänkt mig nåt lite mer färdigt för runt 500:- kanske.
Vanderbilt har en WM-2 som skulle passa bra. Inte så många som säljer den och jag gissar på att priset ligger runt en tusenlapp.
Hittade den här på Conrad. Gissar att det behövs nån slag sensor till den
[länk]

Den lär funka. Sensorbiten får du fundera ut själv. Kan bestå av två avskalade trådbitar.

Annars så kanske använd en Fibaro flood sensor. Den har ingång för 12 V-matning samt utgång för trådad larmsignal.
 
Redigerat:
Nu snackar vi. Man borde kunna köpa en ersättningssensor från typ lk och koppla in. Ska kolla på fibaro också.
 
fibaro flood sensor verkar nice. Men hur konfar man den i spc? Jag har själv inte skaffat spc ännu, men tänkte göra snart i nybygge.

Verkar bara finnas larm och brand? Ska man ha flood som vanligt larm? Känns ju inte som man vill tuta med sirener utan kanske bara skicka push till mobilen etc.
 
RilleRock
J Joonazz skrev:
fibaro flood sensor verkar nice. Men hur konfar man den i spc? Jag har själv inte skaffat spc ännu, men tänkte göra snart i nybygge.

Verkar bara finnas larm och brand? Ska man ha flood som vanligt larm? Känns ju inte som man vill tuta med sirener utan kanske bara skicka push till mobilen etc.
Finns ganska många olika ingångstyper utöver larm och brand tex "Vatten".
Man kan även välja hur länga den skall vara giltlig innan den skickar ett larm.
Tekniska larm triggar normalt sätt inte sirenutgång.
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
RilleRock
J Jocke74 skrev:
Hej
Jag är ute efter ett vattenlarm som kan kopplas med tråd till mitt SPC-larm. Gärna att det drivs med 12VDC så man slipper byta batterier. Har kabel framdragen och vill därför få tag i en fuktsensor med reläutgång. Nån som som har nåt tips?
Tack på förhand
Enklaste varianten så skalar du upp 2 trådar i det framdragna paret och tejpar fast dem mot underlaget.
Programmerar ingången som digital och "Vatten".
Den larmar sedan när det blir slutning mellan de 2 trådarna.

Sen kan man göra det hur avancerat som helst men.
 
  • Gilla
abkho
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.