Har vi sett några tecken på extremt väder?
Förra sommarens torka fick Löwin att säga att det inte varit lika torrt sedan 1983. Oops.
Fram till dess var det översvämningar vi skulle drabbas av, men med torkan fick man ändra det till generellt extremväder,
Havet runt Sverige stiger, vilket inte visar tecken att ändras Eller om man ska vara noggrann, landet höjer sig.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-141

Graf som visar relativ havsnivåtrend för Stockholm, Sverige från 1880 till 2020 med konfidensintervall och säsongsjusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vad exakt ska människor oroa sig för? Och varför ska försäkringsbolagen höja priserna?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Precis. Faktum är att extremväder historiskt har varit mycket vanligare än vad det är idag. Jag såg att man i Västerbotten nu hade sin kallaste september på 20 år och min reaktion är ett rungande - jaså...

Det finns inget för svenskar att oroa sig för när det gäller vädret. Däremot så finns det mycket för svenskarna att oroa sig för rörande hur man bygger då man hårdlägger stora ytor, dränerar sankmarker, bygger vid bäckar mm vilket i sin tur leder till kraftiga översvämningar för att folk är "korkade" och inte tänker på de extremväder som kan förekomma.

När jag köpte mitt hus så var en av sakerna jag tittade på hur extremt väder skulle kunna påverka huset. Jag konstaterade att vatten inte skulle kunna nå bottenplattan (i någon större grad) och att huset ändå var rätt vindskyddat trots att det ligger nära havet. Jag har eget vatten med god tillrinning, vilket gör att jag inte drabbas av ransoneringar av vatten heller. De träd som stod för nära hus och uthus tog jag ned. Huset har fått 180mm regn på 48h, det har drabbats av Gudrun och det har varit torka, allt utan bekymmer.

Grannar har dock fått problem med träd som fallit på husen under Gudrun och Per, översvämningar i källare, sprucken bottenplatta pga översvämning, bortspolad trädgård för att man kulverterat en bäck mm. De flesta av dessa får faktiskt skylla sig själva då dessa saker hade kunnat förebyggas. Lite krav måste man ställa på den som bygger/köper hus också. Att de som har huset i ett riskområde får betala mer tycker jag är rimligt, men man måste också tänka efter före.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
man måste också tänka efter före.
Nej nej, det skall staten göra. Vi skall bara betala en massa fiktiva kostnader och rätta in oss i ledet.
Har du inte lärt dig att när det är varmt eller det är svåra stormar, så är det global uppvärmning det beror på.
Annars är det väder.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jepp problemet är hur och var det byggs. Attraktiva lägen t ex nära vatten leder till problem senare. Som nån ska betala för.
 
BirgitS
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
harry73
J Jehu skrev:
Har vi sett några tecken på extremt väder?
Förra sommarens torka fick Löwin att säga att det inte varit lika torrt sedan 1983. Oops.
Fram till dess var det översvämningar vi skulle drabbas av, men med torkan fick man ändra det till generellt extremväder,
Havet runt Sverige stiger, vilket inte visar tecken att ändras Eller om man ska vara noggrann, landet höjer sig.
[länk]

[bild]
Så vad exakt ska människor oroa sig för? Och varför ska försäkringsbolagen höja priserna?
Tittar man på grafen från Stockholm är det klart att landhöjningen hjälper till med att undvika problem med havsvattenhöjningen pga klimatförändringen.
Men vad man också ser i grafen är att amplituden blir större, dvs den temporära havsvattenhöjning (och sänkning) pga vind och lufttryck blir större. Det borde vara ett tydligt tecken på extremare väder.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det finns väl en artikel eller en tråd i forumet, kanske 1-2 år gammal, om något samhälle i sydöstra Skåne där man såg hur kustlinjen hade gått inåt land typ 50 m på 50 (?) år?
 
J Jehu skrev:
Har vi sett några tecken på extremt väder?
Förra årets torka t ex?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Inte värre än tidigare. Denna typ av extremer är inget tecken alls förrän de börjar ske med högre frekvenser än tidigare. Notera att de flesta temperaturrekord i Sverige är rätt gamla, både höga och låga. Ändå slås nya rekord åt bägge håll någon gång då och då, du hör talas om de nya rekorden, men inte om de andra.

Därmed inte sagt att extremt väder inte ökar (faktum är att det egentligen bör minska då Arktis värms upp snabbare än den tempererade zonen och därmed så blir temperaturskillnaderna mindre med färre stormar och mindre kraftiga väderväxlingar som följd). Temperaturerna i de olika klimatzonerna ökar dock, så det man främst bör se är ökade temperaturer (och torka på sommaren), men vi har inga tydliga tecken på detta än.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl en artikel eller en tråd i forumet, kanske 1-2 år gammal, om något samhälle i sydöstra Skåne där man såg hur kustlinjen hade gått inåt land typ 50 m på 50 (?) år?
Och nu hittade jag artikeln med många kommentarer: https://www.byggahus.se/tomt/deras-hus-hotas-slukas-havet
Havet har förskjutits 200 m in över land i Löderup på sydkusten.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på var i Sverige man är, nere vid Malmö ser motsvarande graf ut så här:
[bild]
Trenden i Malmö är en höjning med 5 cm på 100 år. Inget att ligga sömnlös över då.
Och i Skellefteå så här
050-201_meantrend.png
En landhöjning med 8 decimeter per sekel! Linjärt, ingen acceleration åt ena eller andra hållet.
Någon tyckte sig se mer oscillation, men det gör inte jag.
Nu är det inte Östersjön som tiltar, det är landhöjningen som är så mycket kraftigare i norr.

Kanske kommer den omtalade havsstegringen att börja snart?
Tack vare NOAA kan man ha koll på det i realtid.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
J Jehu skrev:
Trenden i Malmö är en höjning med 5 cm på 100 år. Inget att ligga sömnlös över då.
Det beror ju på om man tror att t.ex. glaciärer kommer att smälta och därmed höja havsnivån, eller att snösmältningar i norr kommer att ske under kortare tid och därmed blir vårfloden kraftigare och kan orsaka större skador. Jag säger inte att det blir så men det är sånt som vissa oroar sig för.
 
Snabbare vårflod är inga större bekymmer i de större vattendragen i Sverige annat än i norra Norrland där det finns oreglerade älvar. Å andra sidan så har man i flera av dessa älvar rätt extrema islossningar med stora översvämningar redan så det bör inte bli värre än vad man redan har till och från.

Det är intressant att notera att vid dessa älvar bor det inte så många vid stränderna. Eftersom man vet att översvämningar kommer så bygger man inte på strandbrinkarna utan en bit upp. Sedan kan man vid stora isproppar få översvämningar i hus ändå, men det är väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.