Du skulle ju kunna köra med ett markmätarskåp också om det passar bättre. De brukar ofta ha inbyggda uttag för byggström eller vad man nu vill använda det till. Det låter lite tråkigt att ha nätägarens skåp alldeles vid fasaden, kan man inte sätta det vid tomtgräns eller något istället?
 
Ska jag flytta det längre så blir det mycket mer grävning. Nu behöver jag bara gräva upp kabeln som går runt huset så kan elbolaget korta den 15 meter på det nya stället. Eftersom jag ändå ska gräva ner rör för dränering och takavvattning samma sträcka så blir det inget direkt extra jobb.
Ett annat 'problem' är att servisen delar upp sig till två hus i markskåpet, så om jag flyttar det till tomtgräns så måste jag gräva ner två 30-meters kablar därifrån.
 
Serviskabeln före mätarskåpet står nätägaren för, men du kanske får betala dem för den. Jag tycker det är en fördel att äga kabeln själv inne på tomten, skulle kabeln bli skadad så behöver man inte blanda in nätägaren. Mätarskåpet behöver i så fall stå i tomtgräns. Men din lösning låter helt okej, jag tänkte bara visa på att det finns fler sätt att lösa det på.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Här är en schematisk bild över vad jag vill göra.

Schematisk bild av elanslutningar med röda mätare, orange kablar, till villan och kyrkan, och planerad grön förflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De röda fyrkanterna är befintliga mätare i kyrkan och på villan. Servisen kommer in mellan villan och kyrkan och rundar hörnet till baksidan av kyrkan (tjocka orangea). Där sitter det ett litet markskåp (orange boll) varifrån det går en kabel tillbaks till villan och en in till mätaren i kyrkan (tunnare orangea).

Det jag ska göra är att gräva upp och flytta servisen och markskåpet till den gröna positionen. Det nya mätarskåpet blir vid den gröna fyrkanten.
Så, det blir i princip ingen ny kabel på nåt nytt ställe. Jag gräver bara upp och kortar av den befintliga.
 
  • Gilla
sa3afc
  • Laddar…
Ska du köra 6mm2 PEN?
 
Mikael_L
Om useless har tänkt sig ett 63A mätarskåp så får vi väl anta att arean kommer bli större än 6mm2, annars är det ju lite bortkastat. :)
16 eller möjligen 25mm2 antar jag blir bra.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om useless har tänkt sig ett 63A mätarskåp så får vi väl anta att arean kommer bli större än 6mm2, annars är det ju lite bortkastat. :)
16 eller möjligen 25mm2 antar jag blir bra.
Det står ju EKKJ 4x6 till Villan.
Nu står ju inte avstånden på bilden, men för 35A räcker det ju med 10mm2.
 
Mikael_L
Ah, OK.

Ja det är ju fel vid nydragning, nu används befintlig ledning, så det går kanske att luta sig mot det.

Men visst, är det möjligt att byta kabeln ifråga vore det bra att byta till 5g6 eller 4x10.

edit:
Det står f.ö EKKJ 4x6, kan det menas 4x6+6 ?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ah, OK.

Ja det är ju fel vid nydragning, nu används befintlig ledning, så det går kanske att luta sig mot det.

Men visst, är det möjligt att byta kabeln ifråga vore det bra att byta till 5g6 eller 4x10.

edit:
Det står f.ö EKKJ 4x6, kan det menas 4x6+6 ?

Jag tror bestämt att vid den typen av åtgärder som planeras så är det inte tillåtet att ha mindre PEN än 10mm2.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Jag orkade inte skriva ut hela beteckningen på alla ingående komponenter i bilden...

Villan har bara 20A säkringar med gänga II, så dit funkar det bra med 3x6+6 eller vad det nu är i dag (tänker inte byta befintlig kabel om man inte måste på grund av nån specifik regel).

Till kyrkan blir det 16 kvadrat av nån lämplig typ. N1Xv 5G16 kanske? I dag är det (troligen) en EKKJ 3x16+16(?) eller 4x16. Den är drygt 20mm utvändigt och enligt elbolaget är det 16 kvadrat..
 
Mikael_L
useless useless skrev:
så dit funkar det bra med 3x6+6 eller vad det nu är i dag (tänker inte byta befintlig kabel om man inte måste på grund av nån specifik regel).
En specifik regel är att PEN-ledare inte får ha en area mindre än 10mm2.
Och har du 4 ledare (4g6 eller 3x6+6) så är det helt klart en PEN-ledare, dvs 3 faser + PEN.

Och dagens krav är då alltså min 4g10 eller 3x10+10, eller att man väljer 5 ledare, 5g6 eller 4x6+6

Men kraven är inte retroaktiva för anläggningar korrekt installerade enligt dåtidens krav, så när denna regel om 10mm2 PEN kom blev inga ägare av äldre anläggningar tvungna att direkt börja byta kablar.
Men du hamnar lite i gråzonen här, då du lägger om en befintlig kabel. Ska det räknas som nyanläggning eller förändring såpass stor att undantagen inte längre gäller?

Kommer villan ha en egen elmätare? Isåfall är kabeln ifråga nätägarens och denne bestämmer enväldigt ifall de vill fortsätta använda den eller byta ut.
 
Ja, det är en egen mätare för villan.
 
Mikael_L
Då tror jag att du är helt i händerna på elbolaget, de kablar de vill byta ut, de blir bytta, du får stå för markarbetena.
 
Ja, jag får väl se vad dom säger... Det är bara runt 3-4 meter mellan markskåpets nya placering och mätarskåpet på villan, så det blir inte så mycket att gräva i så fall.
Men dom sa inget om det när dom var här och talade om vad jag skulle göra för att förbereda. Bara att jag skulle gräva fram till markskåpets nya plats så skulle dom flytta dit det och korta kablarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.