Bor i 60-talshus, betongplatta med dränering utanför på 3 sidor. Ska bygga ny tvättstuga och vill byta avloppen därinne etc. Och då är det lika bra att bila upp hela plattan i det rummet tror jag, och så att säga dränera plattan underifrån där, dvs på med makadam enligt konstens regler med kapillärskydd etc.

Men, gör det något till att bara göra det i ett källarrum, kommer jag att se mindre fuktpåslag just där och i väggarna runt. Eller är det meningslöst om man inte tar de flesta rummen i källaren? Vad tror ni?

Eventuellt tar jag visserligen och gör samma sak i de rum där jag ändå måste bila upp för att byta avloppsstammar över tid.
 
Alternativet är väl att bara bila upp där rören ska bytas. Samt att sedan köra klinkers alternativt mekanisk ventilation eller platon och sedan parkett typ.
Golvvärme tänkte jag inte skaffa, så jag är osäker på om det verkligen krävs det stora och dyra jobbet att bila allt för att få en bra källare. Samtidigt vore det ju bra att ändå fixa det (dränera under betongplattan) när man har chansen. Vi tänker i dagsläget att vi kommer att bo här i många många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.