Hej alla kunniga,
Jag ska installera FTX hemma och eftersom jag tycker det är kul att logga data tänkte jag välja ett aggregat man kan koppla till en dator.

Två ventilationsfirmor har föreslagit RDKS och så vitt jag kan se finns det RS485/Modbus, man bör alltså inte behöva köpa till ett ethernetuttag för att kunna prata med det.

Är det någon som vet mer om detta?

Jag hade tänkt implementera loggning i Domoticz (http://Domoticz.com) på en Raspberry pi där jag redan loggar olika temperaturer och data från min värmepump. Varken mjukvara eller en RS485 adapter tror jag kommer att bli något problem.

Tack på förhand,
Mattias
 
Tack.
Jag såg den specen men det verkar saknas lite info såsom deviceadress och det gjorde att jag blev lite orolig att man var tvungen att använda någon specifik Fläkt Woods grunka för att komma åt datat.
Det verkar inte vara så eftersom ingen verkar ha sådana erfarenheter... Bra, då kan jag planera vidare :)
 
Har själv tittat lite på olika system och tycker fläkt woods är ganska "sten ålder". De har fram tills nyligen inte haft möjlighet för sommar ventilation utan den fick man göra manuellt med byte till sommar kasset. Hörde på en mässa att det snart skulle komma automatisk sommarventilation.
Vill du ha mycket information och inställning för systemet ska du titta på Enervent. Enervents FTX byggs med högre krav än svenska regler (största leverantören i Finland).
 
Jag har alltid justerat in fläktwoods aggregaten innan med en kabel till datorn (RDKR) Där kunde man styra i princip alla parametrar som fanns att tillgå. Efter att nya RDKS kom ut har jag efterfrågat samma program som fanns till rdkg:n flertal ggr men har bara blivit till slängd en dosa med en ny "häftig" touchscreen. Fått uppfattningen att de inte vill dela med sig av programmen av någon outgrundlig anledning.
 
T Tjoa skrev:
Jag har alltid justerat in fläktwoods aggregaten innan med en kabel till datorn (RDKR) Där kunde man styra i princip alla parametrar som fanns att tillgå.
Jag har en RDKR-2 och skulle vilja försöka logga lite. Skulle du kunna berätta lite mer om hur du gjorde?
 
T tophee skrev:
Jag har en RDKR-2 och skulle vilja försöka logga lite. Skulle du kunna berätta lite mer om hur du gjorde?
Ja det är ingen rocket science.
Starta programmet, anslut kabeln.
Problemet är att man inte får ut något vetigt ur portarna, ingen modbus eller liknande. Man får bara data till själva programmet. Vilket i sig egentlugen bara läser hastighet fläktar och lite temperaturer.
Och det loggar du enklare genom att mäta med externa grejer. Fläkthastigheten är ju bara 0-10 volt.
 
T Tjoa skrev:
ingen modbus eller liknande
Vad synd. :(

Men vilket program handlar det om och hur kopplar man aggregatet till dator?
 
Ett programmerings program från fläktwoods. En special kabel med fyra tåtar till en usb konverter.
 
T Tjoa skrev:
Ett programmerings program från fläktwoods. En special kabel med fyra tåtar till en usb konverter.
Du vill inte avslöja vad programmet heter eller hur man får tag i dessa prylar?
 
Ring fläktwoods support och be och få beställa det på måndag. Kabel samt program.
Inga hemlisar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.