Vi sitter just nu och planerar för vår kommande köksrenovering. Men just nu känns det som om vi inte kommer längre förrän vi vet om vi är inne på rätt spår eller inte.

Det är nämligen så att vi vill öppna upp ett valv emellan köket och matsalsrummet, vilka ligger vägg i vägg med varandra. Detta skulle inte vara några som helst problem.

Till saken hör bara att om öppnar upp detta valv så innebär det att vi inte kan ha något köksbord i köket. Därför har vi tänkt att vi alltid ska äta i matsalsrummet, som för övrigt ligger i vinkel med tv-rummet, utan några dörrrar eller något annat. Dock kommer det att i köket bli en bardisk med tillhörande barstolar osv, vid vilket man kan inta snabba måltider så som fika, frukost.

Nu har vi ställt oss frågan om vi kan komma att ångra att vi har valt att äta i matsalsrummet jämt. Det är nämligen så att idag är det bara jag och min sambo, men vi hoppas på att i framtiden även ha några små knatar runt omkring oss. Frågan är därför kommer vi att ångra att vi sitter i matsalsrummet vid måltiderna pga det kladd som blir. Vill vi hellre ha kladdet i köket än i matsalsrummet? Kommer barnen att förstöra våra nya matsalsmöbler (vitt bord med ekskiva, vita stolar med eksitts)? Vi har nämligen fått höra sådana varnande ord från en del som vi har visat våra idéer för, medan andra tycker att våra idéer är bra.

Jag är själv förskollärare (dagis)/grundskolelärare så det är inte så att jag vet att det kladdas utan frågan är hur upplever man det hemma? Känns det bättre om kladdet är i köket?

Så snälla ni hjälp oss, tror ni att vi kommer att ångra oss?  ??? ::)
 
Ja kladdas gör det och spills gör det. Personligen tycker jag det är rätt behagligt att ha nära till diskbänken då jag ska torka upp ett glas mjölk (det blir ju så MYCKET då det spills ut! *S*) som någon spillt ut. Man behöver ju vrida ur trasan från vätska några gånger, och även torka rent med trasan sen. Så jag hade nog valt att ha bord i köket. Alternativt om snabbordet i köket är så pass stort att ni alltid kan sitta vi det? Fast det lät inte så...
 
Jag tror att under de korta år som ni har rejäla kladd "problem" så kan ni skydda golvet med någon sorts skiva (ev en sådan där man skyddar kontorsgolv med från hjulen på stolarna).

Jag tror att ni antingen får finna er i att köpa nytt matsalsbord när barnen blivit lite äldre, eller lägga på en skyddande skiva även på det.

Man tittar på de gamla hacken efter skedskaftet med viss sentimalitet när barnen börjar bli tonåringar. Alla barn jag sett hackar stora märken i bordet under vissa perioder, bara att acceptera. Mina barn gjorde det nog mest just när dom fick börja äta "riktig" barnmat och upp till drygt ett års ålder. Så du har kanske inte sett så mycket av den varianten på dagis.

Men sakdorna på bordet får ni ju oavsett var det står någonstans.

Däremot tycker jag att ni skall fundera mycket kring "transportsträckorna". Hur fungerar det att duka fram från köket in i matsalen, att duka av, inga trånga passager osv?

Vi har just haft en lösning liknande er, med ett arbetskök som är stort men precis för litet för att få in ett vettigt bord. Har haft ett matrum i direkt anslutning, med en vanlig dörröppning mellan.

Vi upplever att det varit väldigt mycket spring för att duka och duka av.

Bygger just om köket, så att vi får ett stort kök med öppen planlösning. Har fått göra en rokad, så att matrum och tambur byter plats, rivit väggen mellan tambur och nuvarande kök. Skall bygga ny entrétrapp upp till den nya tamburen.
 
Jo, barbordet blir så pass stort att man alltid kan sitta där, frågan är bara om det är så bekvämt att sitta en hel måltid på barstolar... Sen kanske även barstolarna är knepiga att ha att göra med om vi talar om barn vid matbordet, eller?
 
Hempularen; Hmm du gav mig just en idé. En glasskiva över bordet kanske inte skulle vara helt fel att ha under dessa kladd år osv. Vad det gäller golvet så kommer vi inte att byta det nu då det är slipbart så det känns inte som att det lägga vikt vid.

Du pratar om transportsträckan vid av och på dukning. Om vi skulle öppna upp ett valv så kommer det att bli runt 100-120 cm stort. Sen kommer matplatsen att bli ca 3 meter längre från köksbänken än vad den är idag i köket. Tror du att man upplever det som jobbigt?
 
Hmmm, kan man få en glasskiva att ligga kvar på bordet utan att förstöra bordsskivan?
 
no ja.... man ska ju kunna bo och leva i sitt hus och ha plats för barn och allt vad det innebär. Träbord kan man ju slipa om.
Man behöver inte lägga glas och plasta in soffor eller anordna en "grishörna" i köket bara att man har fått barn. Visst slitage blir det men barnen växer ju och kan lära sej att äta och uppföra sej i huset utan att förstöra den. Håller man bara en lagom bordsskick hemma vid matbordet så blir det mindre spil så småningom.
Oftast får barnen kladda hemma vid köksbordet och det tar lång tid innan man kan gå ut och äta bland folk med dom :). Det det är inte på en gång barnen uppfattar vad som är tillåtet och inte tillåtet att göra med maten vid bordet men ju snabbare dom lär sej destå mindre städning man har. Kanske just en ordnad matsalmiljö i stället för stökig köksmiljö kan skynda på processen? I alla fall i åldern då dom kan själv hantera sked och gaffel ;).
Vi äter inte i köket längre och uppskattar det väldigt mycket ;D. Alla barn som vuxit i huset gjorde det inte heller med tanke på oändrad planlösning ( litet kök utan bord+stor matsal).
gaia
 
Du pratar om transportsträckan vid av och på dukning. Om vi skulle öppna upp ett valv så kommer det att bli runt 100-120 cm stort. Sen kommer matplatsen att bli ca 3 meter längre från köksbänken än vad den är idag i köket. Tror du att man upplever det som jobbigt?
Det är ungefär de avstånd vi bygger oss bort ifrån just nu. Vår dörr är dock bara 80cm bred, och på kökssidan är där en stump vinklad bänk just vid dörren så "korridoren" är ca 1 meter efter man passerat dörren. Det gör det svårare att vara två som springer fram och tillbaka mellan kök och bord.

Men försök att simulera en middag med den nya planlösningen. Tänk på att duka för 4 eller 5 så ni känner hur det blir när ni är fler.

En viktig skillnad i er lösning och vår (gamla) är att ni har en bar i köket, det hade inte vi.
 
Personligen tycker jag om att ha en "vardags" variant i köket i närheten av vasken och en bordskiva som tål lite hårdare tag med besticken (det finns ju bra slipmaskiner). Dessutom kan barnen vara i närheten med kritor, vattenfärger lera mm under tiden man lagar mat. Vad gäller er bardisk kan det nog bli lite problem med att hitta så höga barnstolar.
 
Vi har haft båda och.Först matsal sen kök och tillbaka till matsal. Allt handlar ju om hur ni har det. Vi föredrar att inte ha köksbord :) Och vi hade ju inte det heller när ungarna var riktigt små .Köp en matta som tål att spillas och torkas av så är det inga problem.(eller billiga o byt ofta) För vad det gäller bord o stol så har man idag ofta samma oavsett kök/matsal.Oftast så är ju klädda stolar impregnerade från start och har ofta ett tåligare tyg som man kan torka av.Men har nu tänkt ha stolarna hela livet och tyget är känsligt så kan du ju klä över dom med ett annat tyg till den kladdiga perioden är över ;)Så jag skulle rekommendera er att välja alternativet som ni alltid skulle vilja ha det. :)Våra satt ofta vid bardisken.Barn som kommer hem i dag älskar att sitta där och det finns färdiga barnstolar att sätta fast på dom höga stolarna. Så allt går bara man vill ;)

Så gå på er känsla :)
Lycka till!
 
Jag tror inte att det största problemet är slitaget barnen kan tänkas åtstakomma.
Tror mer att det är själv förflyttningen av ätandet från köket till matsal som kan bli jobbigt.

Försök erinera er om de små detaljerna som ni gör i ert kök nu efter att ni satt er till bords. Tex, sköljer händerna, hämtar något ni glömt stänger av fläkten etc.
En förflyttning kommer innebära mer spring och risken att ni av rent praktiska skäl, så som att undvika spill, glömmer bort att låta barnen få vara delaktiga i dukning och liknande.
Men det finns alltid möjligheter att kringgå det.

Ert förslag kan med all säkerhet fungera minst lika bar som en traditionell lösning bara den ses över ordentligt.
Jag tycker ni ska göra som ni känner att ni vill ha det nu. När knoddarna ;D väl kommer tror jag att det går att anpassa efter de nya behoven. Det finns många höga barnstolar som passar bra till barbord. Dessutom brukar inte måltiderna när barnen blir i lek&bus åldern vara så där hiskans länge ;)
 
jag och min sambo är i samma situation som er, rummet du beskriver är typ som vårat och vi har också avgränsat kök från matplats och vardagsrum med en köksö. Vi har sedan 5 månader en dotter och vet att det är mycket slabb och "skadegörelse" som väntar men vi valde att ignorera detta lite. Vi är båda ca 30 år och har just köpt hus som vi renoverat en del och i och med detta också velat köpa nya fina möbler till vårat nya hem. Vi resonerade i början om dessa saker med barn, spill osv och bestämde oss för att köpa det bord vi vill ha, den soffa vi anser passa bäst estetiskt osv. Fast vi har naturligtvis gjort vissa hänsynstaganden (blev tex en grå soffa och inte vit för att fläckar ska synas LITE mindre iaf ..osv) Ska man bara tänka på att barnen slabbar och förstör så blir ju inredningen av det nya hemmet extremt trisst. Jag tror att nyckeln ligger i att vara förberedd på att det kommer att bli slitage och acceptera detta, sen när barnen blir äldre får man väl fräscha till igen, ...vägra dock avstå en trevlig inrednig efter hur jag vill ha det under HELA 10-12 (!!) som det handlar om när man vill ha 2 barn...

Jag håller dock med bla hemmapularen och en del andra i resonemang om att tänka på transportsträckor osv... det ska ju vara ett fungerande hem under tiden och man måste ju tänka på hur ens vardag ser ut utifrån praktiska aspekter också.....
 
Varning att öppna ett kök.
Tänk på att ni måste ha en mycket större kapacitet påfläkten om köket öppnas, Annars kommer matosen att lägga sig i hela huset.
Vad gäller matplatse, får ni inte plats, med ett "frukostbord, dvs ett mindre bord i köket som ni kan använda vid enklare tillfällen, om ni får barn kommer det ju bara röra sig om två personer de första två åren.
 
Hej
Ett köksbord används ju till så många mer saker än att äta vid. Mina barn brukade sitta där och rita och prata samtidigt som jag fixade med maten. Så, jag skulle nog vilja ha syn och hörselkontakt mellan matbordet/matsalen och köket (spis, arbetsbänk mm).

Just prata-stunderna tycker jag var viktiga, jag var i närheten och kunde lyssna på vad som hänt i skolan, vad de funderade på, svara på frågor osv. Prata kan man naturligtvis göra på andra platser men för oss blev köket den naturliga platsen.
 
Jag börjar undra hur mycket tid lägger man på matlagning i en vanlig familj? Jag är i köket av och till och totalt MAX 1,5 timme/dag i genomsnitt, tror jag. Vi äter hemma så all matlagning görs på plats. Är det ovanligt kort tid? Jag bara vägrar att äta/bo i köket då vi har så många andra trevliga rum i huset ;). Jag förstår att det är lättare att umgås i köket där man inte blir distraherad av TV men i sin tur vill jag inte bli distraherad av pratare/åskådare under den korta timmen när jag lagar mat ;). Umgänge forflyttas till matrummet där alla samlas vid måltider och jag kan vara 100% närvarande då maten är klar och serverad. Är vi så mycket annorlunda än andra familjer?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.