Jag har en tomt på ca 5000 kvm dock så är den uppdelad i 2 delar och det ligger andra tomter emellan. På den södra delen på 2500 kvm har vi vår fastighet på den norra delen även den på cirka 2300 kvm räknas som parktomt och där finns det strandskydd. Vad menas med det ? Varför ska jag äga 2300 kvm som jag inte får göra något med eller bygga nåt på ? Det är ju ingen allmänning utan min tomt. Tomten ligger bredvid en sjö men runt om sjön ligger många andra hus på samma nivå så där har man uppenbarligen tänkt annorlunda. Finns väl inget värde i 2300 kvm tomt om det är strandskydd och inte kan nyttjas?
 
N
Hej
Du kan söka dispens för att uppföra byggnader där det finns strandskydd. Finns redan andra tomter som gränsar till din, med bebyggelse, så är det troligen lättare att få dispens än om området var oexploaterat.

/Norra
 
Om den är uppmärkt som parktomt skulle jag vilja påstå att det enda du får göra är att sköta om den för att ge allmänheten tillgång till stranden. Parkmark får man inte bygga på och just det faktum att andra byggt i samma läge talar ju EMOT att du skulle få bygga, eftersom det då blir svårare för allmänheten att nå vattnet. Den delen av tomten har ju ingen hemfridszon, så allemansrättens regler gäller för tillträde på tomten.

Prata med kommunen, men jag tror att möjligheterna att få bygga är mycket små, däremot går det kanske att få dem att köpa den. Med risk för att de ser en chans att tjäna en hacka och ändrar detaljplanen så att det blir en hustomt ändå senare.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vart ligger tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.