Hej.
Har precis byggt en friggebod på 15 kvm, en avlång byggnad som mäter 2,5x4 meter.

På ena långsidan sitter det ett fönster 1,4x0,4meter bredvid ytterdörren. Friggeboden är isolerad och kommer hålla en temperatur mellan 5-10 grader på vintern.

Jag vill ha bästa möjliga luftombyte inuti, då jag ska ha det som förvaring av möbler m.m.

Hur ska jag placera mina 2 ventiler för att det ska bli ”rätt”? Vart ska tillluft sitta och vart ska frånluft sitta?

Elementet i friggeboden sitter monterat under fönstret. Takhöjd på ena långsidan är 2,4 meter och 1,9meter på motsatt sida.

Mvh Andreas
 
Högt upp på ena väggen och lågt ned på motstående, helst även i bortre hörnet så vägen för luften blir så lång som möjlig.
 
Spelar det någon roll med placering i och med element? Tänkte om man skulle sätta den som ska vara högt ovanför element eller har det någon betydelse?
 
S Sandman88 skrev:
Spelar det någon roll med placering i och med element? Tänkte om man skulle sätta den som ska vara högt ovanför element eller har det någon betydelse?
Min gissning är precis tvärtom. Friskluft in under elradiatorn och utblås högt upp på motsatta sidan av rummet. Låt den uppvärmda luften gå så långt som möjligt, så torkas utrymmet bäst.
 
  • Gilla
Bajsmacka och 2 till
  • Laddar…
S Sandman88 skrev:
Hej.
Har precis byggt en friggebod på 15 kvm, en avlång byggnad som mäter 2,5x4 meter.

På ena långsidan sitter det ett fönster 1,4x0,4meter bredvid ytterdörren. Friggeboden är isolerad och kommer hålla en temperatur mellan 5-10 grader på vintern.

Jag vill ha bästa möjliga luftombyte inuti, då jag ska ha det som förvaring av möbler m.m.

Hur ska jag placera mina 2 ventiler för att det ska bli ”rätt”? Vart ska tillluft sitta och vart ska frånluft sitta?

Elementet i friggeboden sitter monterat under fönstret. Takhöjd på ena långsidan är 2,4 meter och 1,9meter på motsatt sida.

Mvh Andreas
Jag ställde en liknande fråga på forumet rörande ventilation i ett förråd.
Svaren jag fick var att prova med att "bara" sätta in ventiler.
För mig slutade det med att jag satte in en badrumsfläkt eftersom självdraget
inte fick bort den lite unkna lukten.
Nu förvarar jag färg och lösningmedel i förrådet men jag tror ärligt talat att en liten
fläkt gör susen.
Jag låter den gå 24/7 men skulle nog kunna köra den ett antal timmar per dag med timer.
Mitt förråd är oerhört mycket fräschare nu.
Bara ett litet tips på vägen..
 
  • Gilla
Bajsmacka
  • Laddar…
Bronken
S Sandman88 skrev:
en avlång byggnad som mäter 2,5x4 meter.
Det blir väl bara 10kvm?!
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Hej. Tack för alla svar, synpunkter. Blev tilluft nära golv och frånluft så högt upp som möjligt. Får se hur detta artar sig

Tack
 
S Sandman88 skrev:
Hej. Tack för alla svar, synpunkter. Blev tilluft nära golv och frånluft så högt upp som möjligt. Får se hur detta artar sig

Tack

Har det funkat bra? Håller själv på att bygga friggebod.
 
mickeselvin:
M mickeselvin skrev:
Har det funkat bra? Håller själv på att bygga friggebod.

Tycker det fungerar bra, man känner vid ventil för tillluft att det "drar". Har kompletterat friggeboden med element för att kunna ligga runt 8-10 grader vintertid.
 
S Sandman88 skrev:
mickeselvin:



Tycker det fungerar bra, man känner vid ventil för tillluft att det "drar". Har kompletterat friggeboden med element för att kunna ligga runt 8-10 grader vintertid.

Har funderat på precis den lösningen som du gjort. Är du fortsatt nöjd med luften i friggeboden? Hur gjorde du med element? Undrar om jag ska sätta ventilen bakom där jag vill ha element?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.