Hej,

Här kommer en kanske dum fråga från en nybörjare. Jag håller på att skruva upp huntonit väggpanel i en hall med gipsväggar, förutom en liten del av väggen där det är tegel (en del av husets skorsten).

Kan jag fortsätta skruva panelen direkt på tegelväggen? Eller ska jag skruva upp en träram som jag sätter panelen på?

Tacksam för svar!
 
Beror helt på hur jämn tegelytan är och det passar med Huntonitens infästningsmått, stämmer det så skruva på, annars en träram med rätta måtten
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Jag skruvar in med 30 mm gipsskruv med cc 30 cm. Väggen är relativt jämn men jag tror att man kan sätta på panelväggen så att det ser jämnt ut.

Ska jag tänka på ngt när jag skruvar upp panelen? Jag gissar att jag måste borra med plugg? Väggen är rätt porös så ska jag använda ngt medel för att plugg med skruv ska fästa bättre?
 
Försök att hitta tegelstenarna så du inte hamnar i fogarna, det gör inget om det är djupt bara längre skruv. Tänker du skruva mitt på och i sidorna på Huntoniten samt spackla och måla efter, normalt sätts Huntonit osynligt med skruvarna i kanten ( sponten )
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.