Hej!

På det glada 60-talet när min far byggde fritidshus var det inte så noga med regler och annat, man ritade en ritning och ansökte om bygglov och så byggde man enligt eget huvud.

Jag är intresserad av att bygga ett mindre enplans hus ca 70 kvm helt själv, skall användas som fritidsbostad men med permanentstandard. Jag vill alltså rita själv och bygga själv i lösvirke i min takt. På sikt skall jag använda huset som helårsbostad. Jag vill ha en klassisk enkel form utan krusiduller.

Nu undrar jag om detta är realistiskt med alla regler och annat som skall uppfyllas. Idag verkar det ju som att allting måste kollas av byggnadsingenjör, det skall finnas GarBo försäkring som inte fungerar :p och värmebalansberäkningar och takstolarna måste beräknas som om de byggdes av papp om man inte köper från fabrik.

Har någon erfaren byggare ett gott råd att ge? Det kanske är bäst att göra en ritning som man vill ha den och så gå till en byggnadsingenjör och få det hela formellt beräknat och genomkollat?

Mindre romantiskt men kanske bättre funktion? ;D Kan någon ge ett tips om vad det kan kosta att få en sats med ritningar och alla intyg på att huset uppfyller gällande regler?
 
Visst går det att rita o bygga själv, jag ringde till stadsbyggnadkontoret o sa att jag behövde hjälp att kolla igenom mina snart färdiga handlingar så att det inte skulle bli nåt fråge tecken inför bygglovs beslutet. K-beräkn hänvisade jag bara till takstolsfabrikanten eller takstolsboken.

Det jag missat var: de ville ha lite mer bef marklutningar och att inte braskaminen syntes på fasadritn (bara på planritn) o lite kompletteringar på tekn beskr+anmälan.

DD
 
Allt går, som jag brukar säga :)

Jag har ritat, byggt i princip allt själv och då är mitt hus lite större än 70 m2. Det kräver dock en hel del planerande, tålamod, ekonomisk buffert m.m. m.m.

Byggnadadsingenjör läs konstruktör är ett "måste" för beräkningar av belastningar m.m. Det är ingen dyr kostnad i sammanhanget, min tog 10.000 + moms för hela bygget inklusive 15 måttsatta detaljritningar + takstolsberäkningar.
GarBo? Vem f-n behöver det när man bygger själv ;)
Jag gjorde en egen energiberäkning enligt mall från Paroc och den ville ingen se....
Takstolar köper du lämpligst från en takstolsleverantör, det är inte dyrt och de står för hållfasthetsberäkningarna!
Jag ritade som sagt själv men lät en erfaren arkitekt tillika kvalitetsansvarig renrita/ ge tips inför bygglovet som gick som en dans!

Några inspirationsbilder nedan:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/bygg/
 
Skulle absolut alla regler och lagar följas till punkt och pricka så skulle det nog inte byggas några hus överhuvudtaget ;D
 
Visst går det att bygga själv, om man har tid, ork och lust.
Dock krävs det att man antingen är oerhört mångsidigt kunnig inom byggebitet eller att man tar hjälp till en del.

Med hjälp av inhyrd konstruktör, kvalitetsansvarig, elektriker och rörmokare så kan man i princip klara resten själv om man är rejält händig.
Ett annat alternativ är att man köper byggsatsen från en husfirma som i sin tur ansvarar för konstruktionshandlingarna. På så sätt kan man då stryka konstruktören från listan.
 
Jag har ritat och byggt min stuga sjäkv, ca 75m2. Vet inget om k-värden o d. Det går fint att fixa avlopp och vatten med byggmarknadernas gör-det själv-prylar.
 
Man behöver ha koll på procedurerna dock, och man får ju själv ta risken att allt är OK i slutändan.
Man kan spara mycket pengar, men man får ta huvudvärken med att hålla ihop allt försåss. Reglerna med konstiga föräkringar kan man få dispens för när man bygger själv. Dvs, har man en kepig byggnadsingjör på byggnadskontoret så kan han skapa massor av problem.
Det är viktigt att ha en kvalitetsansvarig som kan fungera som konsult och rådgivare under byggets gång och inte bara en pappersvändare.
Byggnadskontoret kräver i regel inte konstruktionsritningar, så det är kvalitetsansvarig som avgör vilken 'nivå' man behöver på underlagen. Faktum är att en orsak att kvalitetsandssvarig finns med är att byggnadskontoren i regel inte har kompetens att verifiera konstruktioner och heller inte har ansvar för att de är korrekta.
Ritade själv huset på några timmar, köpte prefabricerade takstolar, anlitade en buggnadsingenjör för en timma (500+moms) för att verifiera en detalj som var utöver det normala. Annars behövdes bara fasadritning, planritining och teknisk beskrivning på ett enplanshus på 100 kvm. Sådant som husföretagen tar 20-50000:- för och kallar det underlag för bygglov...
Men man måste ju veta vad man gör och vem av sina underhuggare som har ansvar för vad. I mitt fall uppstod knepigheter när el-leverantören inte kunde dra serviskabel genom kabelröret och hävdade att kabelröret var felaktigt nedlagt. Eftersom jag var med själv kunde jag konstatera att de använde felaktiga/dåligt material för att dra kabeln i röret. Dvs, är man inte med och vet vad det handlar om så skyller hantverkarna på varandra när problem uppstår.
 
Tackar för alla goda råd! Det verkar alltså som att husfabrikanternas och regelmakarnas världskonspiration har vissa kryphål  ;D. Jag hade alltså tänkt att göra precis allting själv. Dels för att jag gillar att arbeta med händerna, dels för att jag är trött på alla historier jag läser om folk som blir uppskjörtade, t ex med så kallade markarbeten för hundratusentals kronor. Givetvis får man ju ta reda på fakta först, men dels är jag ganska händig, dels ligger projektet minst ett år in i framtiden.

Jag kommer nog ändå att kontakta en byggnadsingenjör för att gå igenom alla lösningar och kanske för att renrita, låter som bra investerade pengar för 500 i timmen plus moms. Kan nog spara mycket i slutändan. Likaså måste man ju anlita elekriker.

I övrigt är det viktigt för mig att göra så mycket som möjligt själv, fast takstolar kanske man köper och hyr monteringen av. Hade tänkt bygga organiskt, dvs i den takt jag hinner och har råd (i motsats till att bara skriva på lånehandlingar). Att detta tar flera år att få klart ser jag inte som något problem. Vissa renoverar en träbåt, jag vill bygga ett hus.
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
Anders Nilsson skrev:
Vissa renoverar en träbåt, jag vill bygga ett hus.
Härlig jämförelse.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
jag har precis ritat mitt hus och tänker ta ledigt för att bygga det. Hitills har det inte varit några problem och går det som det är tänkt så får jag igenom bygglovet nästa vecka. Komungubbarna och statsarkitekten har tittat på ritningarna och sagt att det ska nog gå igenom utan problem.
Att bygga det själv återstår dock men jag ser inga som helst problem med det. Är ioförsig utbildad snickar så det kanske hjälper ;).
Vet dock att det lär bli mycket jobb.
 
Hej
Jag har också ritat och byggt vårt hus själv. Inte helt själv, min svärfar och några kompisar har hjälpt till vid behov. Ett 1,5 planshus på tot 200m2 i lättbetong. Det har gått jättebra att göra allt själv. Vi har verkligen gjort allt själva så när som att en elektriker kopplade ihop tåtarna i elskåpet och rörmokaren installerade värmepumpen.

Jag kom att tänka på en sak när det gäller bygglovet. Det är så att bygget måste påbörjas inom 2 år och vara färdigt inom 5 år från bygglovsdatumet. Bara en påminnelse då det låter på dig som du tänkte hålla på i många år.

Lycka till

Mvh Honken
 
Honken_byggare skrev:
Jag kom att tänka på en sak när det gäller bygglovet. Det är så att bygget måste påbörjas inom 2 år och vara färdigt inom 5 år från bygglovsdatumet. Bara en påminnelse då det låter på dig som du tänkte hålla på i många år.
Enligt min KA så går detta att förlänga, så det är väl ingen brådska att betala fastighetsskatten.... ;)
 
A
Visst fungerar det att rita och bygga själv! Vi skissade upp vad vi ville ha, tog våra skisser till en arkitekt som färdigställde det hela till ritningar, ska nu skicka in till bygglov och vi tar en snickare till hjälp med stomresning och gjutning av grund. Beroende på om man har rabatter eller inte så kan det ju diskuteras om man kan komma undan billigare själv, men i vårt fall så lönar det sig helt klart att bygga själva!
 
Visst går det att rita och bygga själv,vi har bott i vårat hus nu i ett år.Vi ritade helt själv utan arkitekt (i efterhand hade det varit skönt med konstruktions ritningar men det gick ändå).Det var jag och min far som byggde allt utom elen och en del av vvs,
vi plockade ihop kantelement till grunden reste stommen lyfte takstolar (med hjälp av ett par kompiser) och så fortsatte det hela tiden det löser sig på vägen.Om du bygger själv så är det inget större problem att ordna med elektriker och röris för du har ju koll på tiderna,men anlitar du snickare kan det bli dyrt om det inte klaffar.Jag tog totalt 8 dagar ledigt från mitt ordinarie heltidsarbete för att bygga, så det blev lååånga kvällar och helger.Första schakten började april 2004 och vi flyttade in maj 2005 så drygt ett år tog det.Sen målade vi utvändigt efter inflyttning och har kvar lite invändigt på garaget fortfarande men men .Vi byggde enplan på 220kvm med lite konstiga vinklar och ett garage på 80 kvm.Tilläggas ska att jag har aldrig byggt något tidigare och varken min far eller jag är snickare så visst går det, men det är väldigt mycket jobb.(ovisst ja mitt i råsponten föddes min andra son puh). Lycka till!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om man bygger som du har tänkt, ett "vanligt" hus utan krusiduller, är det inte särskilt mycket att beräkna. Det enda är väl egentligen takstolarna, men de beställer du färdiga, så du behöver inte räkna på dem. Annars var den enda "regel" som drabbad mig det faktum att man måste kunna vända med en rullstol på toaletten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.