Jag har nog nästan bestämt mig men tänkte ändå dela med mig av mina tankar.
Har flyttat ut Jordvärmepumpen till en intilliggande byggnad, kulverten är nergrävd och huset håller på att få golvvärme + 2 radiatorer som får leva kvar något år. Då golvvärme generellt ger rätt liten mängd vatten i systemet brukar det rekommenderas iaf en volymtank för att få längre gångtider på pumpen. Jag surrade med min rörmockare om detta och han förespråkade att göra det så enkelt och billigt som möjligt. Så ingen tank utan bara köra på och när den nu 6år gamla pumpen gjort sitt, sätta in en inverter pump. Dock när jag började fundera mer på det här så talar mer för en arbetstank och en tradition on/off pump. Pumpen är billigare i inköp så där sparar jag in i stort sett hela arbetstanken och då med färre start/stopp håller pumpen längre så där sparar jag in kostnad för cirkulationspumpen. Förtjänsten blir komfort när termostaterna kan reglera rumstemperaturen.
Hur stor tank bör jag sätta in? Räcker 200L eller ska jag gå ända upp till 500L?

Sen när jag ändå skriver här. Det satt en påfyllnadssats som jag tänkte återanvända, behöver den monteras horisontellt eller kan den monteras vertikalt? Tänkte ifall jag kan dra upp kollektorslangarna väldigt nära pannan eller om jag ska avsätta lite mer plats.
 
Har läst på lite och verkar som att jag klar mig på en 300L men större är ju aldrig fel, men det blir så dyrt, stort och tungt med större.
Har börjat kika lite på Cirkulationspump, spelar det någon roll med längden 130 eller 180mm eller är det bara vad man ha plats för? Antar att 180mm lever kvar från någon äldre standard i så fall. Övriga data, tryck och anslutning har det någon betydelse? Kommer anslutas till kulverten med 32mm pex.

Något sånt här hade jag tänkt mig
3D-modell av ett föreslaget upplägg för cirkulationspump och tankar i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är de för storlek på kompressorn? Generellt brukar jag räkna med 20l/kw på onoffmaskiner (glöm inte att kuverten har rätt många liter). Argumentet att köpa en invertermaskin när den nuvarande som är 6år havererar va nog de dummaste jag varit med om på en maskin som enligt energimyndigheten höftar till en livslängd på runt 25år dvs du har typ 20år innna du ska byta skåpet(kompressorn kan du byta men de är klart billigare än att byta hela maskin). Såvida du inte har ett enormt hus kommer du långt på 200l tank men sen kan den kopplas på en mängd olika sätt för olika ändamål.
 
Det är en 6Kw, och kuverten är 24m.
 
Minimum 500L säger jag, en ON/OFF brukar inte ge mer än 55 C max och storknar vid ca 42-45C på returen, min är 11kW och går mot 750L tank med shuntuttag till GV, tar ca 4 tim att fylla och värmer huset. För att du ska få någon bra funktion så måste du styra VP;s Start/Stopp på ett speciellt sätt. Har även förvärmning av VV i tanken
 
Jag hade avvaktat med tanken och bara lämnat utrymme för den om den senare skulle behövas. stäm av hur den går efter något år, men du gör som du vill

Vad är de för maskin? Ser ut som 1245?
 
Jag kör en 500l tank till min bergvp på 7kw.
 
Jag kör 100 liter volymförstorare till min som är på 8 kW. 120 kvm golvvärme och 4 radiatorer.
 
Smaken är som baken, men det gäller att få lååånga gångtider och stopp och det är VP med ON/OFF svaga sida
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Jag hade avvaktat med tanken och bara lämnat utrymme för den om den senare skulle behövas. stäm av hur den går efter något år, men du gör som du vill

Vad är de för maskin? Ser ut som 1245?
Hehe det kan det mycket väl vara men tog bara en bild jag hittade som gick hyffsat att klippa till. 1235 är det jag har.
 
S Segge skrev:
Hehe det kan det mycket väl vara men tog bara en bild jag hittade som gick hyffsat att klippa till. 1235 är det jag har.
Är du säker på att den är 6år gammal? 1235 försvann runt 2009, oavsett så hade jag avvaktat och följt upp om de drar iväg starter
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Är du säker på att den är 6år gammal? 1235 försvann runt 2009, oavsett så hade jag avvaktat och följt upp om de drar iväg starter
Nej, vet bara att jordvärmen är grävt ca 2013 men pumpen kan ju vara äldre, ska se vid tillfälle om jag hittar någon datummärkning

Display av en värmepump med modellnamnet Fighter 1235 visar 48,6°C och varmvattentemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.