Besiktningsprotokoll med olika rum och anmärkningar, elcentral utan skyddsglas och WC med risk för fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur besiktningsprotokoll med markeringar av godkända rum och notering om saknat skyddsglas vid elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag håller på att köpa ett hus och det är första hus för mig och min familj. Vi fick besiktningenprotokol men vi är inte så kunnig och föstår riktigt vad står där. Kan ni snälla hjälpa oss?
 
Besiktningsbilder med fuktindikatorer på ett golv i ett källarrum, dokumenterande fuktnivåer för en besiktningsrapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta med skyddsglas är bagateller. Propphuvar brukar ha en liten glasskiva som skyddar mot an man stoppar i fingrar. Nya propphuvar (med glas) köper du för några tior i byggvaruhus.
Rörgenomföring genom golvet är inte OK vid nyinstallation. Förr i tiden var det OK. Risken finns att en läckande koppling ovanför släpper vattendroppar som rinner ned i golvet och kan orsaka vattenskada.
Jag skulle ta det med en klackspark. Det finns manchetter so man limmar runt rören och som kan öka säkerheten mot en extrem liten risk något.
Däremot, om ni vill göra om badrummet kommer installatören att påpeka detta och om det inte går att ändra så kommer det bli en liten plump i kvalitetsdokumentet. Jag har samma hos mig.
 
  • Gilla
Anna.maria
  • Laddar…
E
Rörgenomföringar i golv var vanligt t.o.m 80-talet(?) någon gång. Det man ska kolla är så att golvbeläggningen, plastmattan, tätar ordentligt mot rören.
Nu verkar det bara vara en wc, inget badrum, om jag förstått det rätt. Det gör att risken för vattengenomträngning är minimal eftersom det sällan förekommer vatten på golvet över huvud taget. Dessutom i källaren, med vad jag förmodar är betong som grund, vilket gör det ännu mindre känsligt för vatten.

WCn har väl snart nått slutet av sin livslängd ändå, så vid en eventuell framtida renovering kan man se till att åtgärda rördragningen.

Skyddsglas på propphuven är inget att oroa sig för. Ny propphuv kostar ca 10:-/st.
Egen anmärkning dock är att elcentralen verkar sakna jordfelsbrytare. Se till att investera i installation av en sådan så kan ni sova mycket tryggare i "nya" huset.
 
  • Gilla
Anna.maria
  • Laddar…
Fuktindikator och termometer visas på ett källargolv indikerande hög fuktighet i en besiktningsrapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack så mycket snälla du,vad tycker du om andra bilden? Asså menar jag fukten
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta med skyddsglas är bagateller. Propphuvar brukar ha en liten glasskiva som skyddar mot an man stoppar i fingrar. Nya propphuvar (med glas) köper du för några tior i byggvaruhus.
Rörgenomföring genom golvet är inte OK vid nyinstallation. Förr i tiden var det OK. Risken finns att en läckande koppling ovanför släpper vattendroppar som rinner ned i golvet och kan orsaka vattenskada.
Jag skulle ta det med en klackspark. Det finns manchetter so man limmar runt rören och som kan öka säkerheten mot en extrem liten risk något.
Däremot, om ni vill göra om badrummet kommer installatören att påpeka detta och om det inte går att ändra så kommer det bli en liten plump i kvalitetsdokumentet. Jag har samma hos mig.
 
Uppmätta värden är bra. Reglar på golv och väggar är en riskkonstruktion. Men mätvärden och lukt är bra. Så det är inget problem. Jag håller inte med om att en dränering inte klarar mer än 20år. Men de vill väl friskriva sig.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Rörgenomföringar i golv var vanligt t.o.m 80-talet(?) någon gång. Det man ska kolla är så att golvbeläggningen, plastmattan, tätar ordentligt mot rören.
Nu verkar det bara vara en wc, inget badrum, om jag förstått det rätt. Det gör att risken för vattengenomträngning är minimal eftersom det sällan förekommer vatten på golvet över huvud taget. Dessutom i källaren, med vad jag förmodar är betong som grund, vilket gör det ännu mindre känsligt för vatten.

WCn har väl snart nått slutet av sin livslängd ändå, så vid en eventuell framtida renovering kan man se till att åtgärda rördragningen.

Skyddsglas på propphuven är inget att oroa sig för. Ny propphuv kostar ca 10:-/st.
Egen anmärkning dock är att elcentralen verkar sakna jordfelsbrytare. Se till att investera i installation av en sådan så kan ni sova mycket tryggare i "nya" huset.
Renoveringsbehov i källartvättstuga med tvättmaskin och torktumlare mot en vägg med tapet och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack snälla du för ditt svar. Finns inte bara i toan men oxå i tvätt stuga och dusch ikällare
 
D Daniel 109 skrev:
Uppmätta värden är bra. Reglar på golv och väggar är en riskkonstruktion. Men mätvärden och lukt är bra. Så det är inget problem. Jag håller inte med om att en dränering inte klarar mer än 20år. Men de vill väl friskriva sig.
Tack så mycket Daniel. Det är faktist en sak som jag var rädd av . Asså fukten är farlig särskilt att jag har små barn och då vet jag inte hur mycket procent för att bli färligt.
 
Fuktkvoten ska vara under 20%. Men samtidigt är den sannolikt högst på baksidan. Det uppmätta värdet är bra, men sannolikt inte det sämsta som förekommer.
 
Besiktningsmännen från Anticimex verkar vara väldigt olik varandra.
Jag har rör som sticker upp som dina på gästtoan, ingen anmärkning alls.

Jag fick anmärkning på höjd fuktindikation på ytterväggar som hade varit påverkade för många år sedan men var åtgärdat men inte omputsat.

Ta in en våtrumsbehörig eller kunnig för att kolla av riskerna i det befintliga och om de är akut.
Brunnen i tvättstugan bör inte kosta många kronor att byta med en skicklig murare. Vi bytte min för 300-500 kr.
 
Är det inte reglade golv och väggar är det ingen risk. Är det reglat är det inte en murare man behöver....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.