Köpt hus från 60-tal. Besiktningsmannen såg att det var fuktigt nere i källaren på den sida där det ligger ett garage - en betongplatta med väggar på bredvid huset.. Ägarna var tydliga med att de dränerat om runt hela huset, och inte runt just garaget (men där gjort vad de kunnat i form av makadamm runt garaget etc. Detta var ca 10 år sedan. Därför sade besiktningsman att det var dräneringen, och att vi nog får leva med det där om vi inte bilar upp garaget o dränerar. Ok.

Jag såg dock att det var fuktigt där, så jag rev helt enkelt bort den lösa putsen jag kunde knacka. Det luktade lite gammal socka, och det syntes att det var fuktigt, men nu på bilderna ni ser har nästan allt torkat. Putsen är gipsputs och klass c cement på lagningar.

Så vad kan det vara - jag behöver lite fantasifulla uppslag, och har en teori själv:

Kan det vara dränering/dagvatten?

Nja, trodde det först men inte nu.
Källaren är mycket torr , dränering för ca 10 år sedan - idag 35% luftfuktighet, snitt 40%. Så dränering verkar fungera i övrigt. Inga tecken på fuktskador någon annanstans heller.
En bygghantverkare som var här i annat skäl kommenterade först att han trodde det var gamla dräneringsrör som låg högt och att de förra ägarna kopplat på de nya rören på dessa. Jag lät filma dräneringsrören med inspektionskamera och de såg bra och nya och fräscha ut, inget av dem gick under den berörda garageväggen. Dessutom ligger väl skadan för högt - det ser inte ut som fukt har kommit från golvet och stigit uppåt väggen utan tvärtom. Jag kopplar det inte till regnvatten, men kan det finnas något gammalt utkast från garagetaket som går ner mellan väggarna?

Avloppsrör/spillrör:
Vertikalt där den mörka pricken (betong väl?) syns på väggen ligger en golvbrunn i garaget som går ner, och har en renslucka (inmurad vad jag kunde se). - jag hade bara tillgång till inspektionskamera snabbt, men får en ny i veckan men jag tror att den där lucka ligger "rätt" horisontellt. Snart vet jag. De andra avloppsrören och huvudstammen ut går inte i närheten av detta garageavlopp.

Jag har testat att spolat rätt mycket vatten ner i garagegolvbrunnen, men det ger inga synliga avtryck på fukten, och verkar rinna ut bra. Så inga tecken på stopp eller vatten skulle bli stillastående. Däremot - om det skulle vara stopp längre ut i avloppsröret så att vatten pressas tillbaka OCH den där mystiska rensluckan (eller en spricka nära den) är otät skulle det kunna ge denna effekt väl?

Värmerör eller annat inkommande vatten/akut vattenläcka:
Vattenmätaren går inte. Fuktskadan verkar torka och där jag drog bort gipsputsen torkar det också,
Det finns ett värmeelement i garaget(vatten) och där vet jag inte hur dess rör går riktigt. Men hade de läckt hade jag väl haft sjunkande tryck i elementen över tid, och dessutom hade väl inte fukten verkat torka utan bara fyllts på.

Gamla ägaren gjorde något i garaget med mycket stora mängder vatten som rann ner (plattan har flera sprickor), samlades mot väggen av någon anledning och gav fuktskadan.

Verkar konstigt, borde det inte ha torkat helt av sig själv efter flera månader.

Putsen och cementbruket stänger in all fukt, och det samlas där.
Vet ej, men då borde det ha visat sig på andra ställen. Väl?

Min teori i dagsläget:
Rensluckan i garagegolvbrunnsröret rakt ner från garagegolvbrunnen är otät eller helt lös (eller en spricka ungefär där). När man spolar ner vanligt vatten rinner det förbi. Om det i sällsamma fall blir stopp i spillvattenstammen innan den går ut i stora avloppssystem ELLER om det blir för mycket i kommunsystemet så trycks vatten bakåt en bit - tillräckligt för att nå rensluckan (eller sprickan) där, och ligger det en stund börjar det läcka in mot min källarväg. Jag vet att förra ägaren har haft stopp i systemet någon gång, det har grannarna berättat.


Men jag lyssnar gärna på andra fantasifulla teorier än mina egna om vad jag ska kolla på. Jag vill lösa grundproblemet och inte "fixa" något som bara kommer att bita mig igen.

Och framför allt - om min teori stämmer vad ska jag göra då? Peta in en backventil längst ut mot gatan? Täppa igen golvbrunnen i garaget (men då måste jag ner 1,5 meter och jag vill helst ha den kvar). Relina just det där röret ända ut till kommunens pålopp?
 
  • Fuktskadad vägg med bortsprängd puts och synlig betong, vid svart kaklat golv i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig betongvägg där lösa putsen har avlägsnats, exponerande möjliga vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här ju jättespännande, mer spännande än ett gammalt avsnitt av Morden i Midsummer. Inga uppslag?
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om hörnet man ser är yttervägg, tror jag på dålig dränering.
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Har du varit nere och filmat dräneringsrören och de ser ok ut, så tror jag mer på det där med golvbrunnen.
När du spolar massa vatten för att testa den hypotesen kommer du inte att se någon skillnad genom väggen — så snabbt går det inte. Det blir förmodligen att öppna och titta efter.
Vad du ska göra sen beror ju helt på vad där är för fel.

Vad gäller Morden i Midsomer så hälsar DCI Barnaby att det förmodligen inte rör sig om ett lik; de brukar vara inmurade i källargolvet, åtminstone i Storbritannien.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Jag får en inspektionskamera imorgon, och då kan jag mäta om rensluckan eller en spricka ligger där det verkar komma från. Och fixa en stålborste för att dra bort lite cement och puts och se om något visar sig där.

Jag säger också till om jag hittar några gamla lik. Hittills har det mest varit silverfisk dock, men jag blir inte förvånad över vad man kan finna i detta hus.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
Ser jag fel på bilden, eller är den inte en stor lagning av putsen hela biten där färgen är borta?
Jag tror den är en spricka där bakom lagningen där det kommer in dagvatten uppifrån. Vad är det för tätskikt på väggen?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H Husnerden skrev:
Jag säger också till om jag hittar några gamla lik. Hittills har det mest varit silverfisk dock, men jag blir inte förvånad över vad man kan finna i detta hus.
Vissa källare är för bra för att inte innehålla några lik. De är liksom som gjorda för sånt...
(OT)
 
Jag drog lite med stålborste längst upp till vänster där jag petat med rakt in i leca tidigare och precis på det blocket sitter lagingen/puts eller vad d nu är som lös sand se bild 1. Notera att till vänster om blocket är det hårdare material och rakt ovan blocket också. Jag tolkar det som att det ovan är någon stenhård cementputs kanske original. Men att man lagat här eller gjort något flera gånger. Jag får känslan av att det här är en mycket gammal skada men som bara uppstår ibland och nog ser det ut att härstamma upp till vänster ifrån. En vvskille kommer i veckan o då ska vi se om det kan vara röret där bakom.

Oavsett bör jag nog putsa om. Nuvarande lösning verkar vara cementputs på leca, månad med okänd färg (se bild 1), sedan cementbruk c eller gipsputs på o sen silikatfärg. Känns inte som att fukt passerar där inte..
 
  • Vägg med ojämn utsliten puts och synlig leca, tecken på reparation och fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med skadad puts som ser ut som lös sand i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-killen idag som var här i andra ärenden sade att det var dränering och att det nog inte är det mest genomsläppande sakerna på väggen. Han hade mycket mycket svårt att tänka sig att det skulle vara något som var p.ga. gamla backtryck, utan då skulle källaren fyllts istället innan. Så teorin med renslucka och sprickan lägger jag åt sidan.
Nu återstår andra jobb och tankar för mig - jag bör putsa om väggar (och då blir det nog att riva ner allt o köra hydraliskt kalkbruk och kalkfärg tror jag). Sen ska tvättstugan göras om då funderar man ju på om man borde gräva ur golvet där och dränera under plattan. Så vi ses i andra trådar, här blir jag nog (tyvärr:D) en återkommande gäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.