Håller med ovanstående, se till att skaffa lastbalansering till dina laddboxar!

Med dynamisk lastbalansering på boxen går aldrig säkringen (så länge det inte blir ett fel, såklart)

Själv har jag en Zappi.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
H Henning_e skrev:
2x 35A låter mycket även för två elbilar. Såvida du inte behöver ladda bägge bilarna samtidigt på 4-5 timmar så kan du spara mycket på lägre huvudsäkring.

jag har två elbilar och huvudsäkring på 20A. Fullt tillräckligt för att ladda bilarna över natten. Har du två laddboxar så kan dessa lastbalansera mellan bilarna.

Använder Tibber och Easee laddbox med smartladdning (halva priset på elbilsladdning). Det går även att koppla in Watty då lastbalanserar/anpassas laddningen efter huvudsäkring och husets momentana effektbehov.
Mja, så är det ju, utöver två elbilar, värmepump, pool, spabad, tvättmaskin, diskmaskin, dammsugare, ugn, spis, etc. så jag har avverkat ca. 10 knivsäkringar sedan våren... Vintern brukar gå bättre dock... :)
 
Och sedan jag lade elbilarna att bara ladda på natten går det också bättre...
 
anders07 anders07 skrev:
Mja, så är det ju, utöver två elbilar, värmepump, pool, spabad, tvättmaskin, diskmaskin, dammsugare, ugn, spis, etc. så jag har avverkat ca. 10 knivsäkringar sedan våren... Vintern brukar gå bättre dock... :)
Är det alltid samma fas som går eller är det olika ?

Är det samma kanske man kan flytta runt lite..
 
inte dyrt,,, betala 1700 te´vattenfall när dom bytte mitt skåp, tog ca en timme å då hjälpte ja till med å byta skåp under tiden.
O Steamboy skrev:
Det som gäller är precis det du just skrev. Det är nämligen två helt olika påståenden som inte på något sätt motsäger varandra. Du äger och ansvarar för mätarskåpet och du får själv anlita och bekosta en elektriker. I mätarskåpet skall det finnas kopplingsutrymme som går att plombera och som elektrikern inte får röra. Där ansluter nätägaren sin servisledning respektive sin elmätare. Att byta fasadmätarskåp blir alltså en väldigt omständig och dyr historia.

1. Nätbolagets gubbe måste komma ut och koppla loss servisledning och mätare.
2. Sen kan elektrikern koppla ur ditt skåp.
3. Formellt sett är det behörighetskrävande att byta själva skåpet men om det kräver mer omfattande snickerier så är det knappast elektrikerns jobb utan då får man ta in en snickare eller göra det själv.
4. När det nya skåpet är på plats kan elektrikern koppla in det.
5. När det är inkopplat kommer nätbolaget tillbaks och ansluter servisledningen och elmätaren.

I bästa fall kan allt göras på en förmiddag eller en dag. Men skall du som i mitt fall göra ganska omfattande snickeriarbeten i punkt 3 så behöver man även lösa tillfällig el och anslutning av huvudledningen mellan 1 och 5. Olika nätägare är olika flexibla. En del vill ha en förmögenhet i avgifter medan andra är mer pragmatiska.


Om det är möjligt är det en smidig lösning. På de stora nätbolagen brukar det dock vara mer eller mindre omöjligt då de vägrar låta någon annan röra elmätaren. Så här (se nedan) ser t.ex. E.ONs regler ut. Jag vet inte, men jag gissar att det eventuellt går att flytta elmätaren enbart genom att bryta gul och grön plombering. I så fall borde elinstallatören kunna göra det utan inblandning från nätbolaget.
[bild]
 
GlennB GlennB skrev:
Är det alltid samma fas som går eller är det olika ?

Är det samma kanske man kan flytta runt lite..
L1 eller L3 som flyger. Har redan jämnat ut så gott det går...
 
H
Tacka vet jag Dieselbil, det kan man lita på samt att säkringarna till huset är hela när man vaknar på morgonen.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Tacka vet jag Dieselbil, det kan man lita på samt att säkringarna till huset är hela när man vaknar på morgonen.
Suck...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Varför inte dieselelverk?
 
I viktig aspekt i frågan är att gamla mätarskåp ofta börjar krångla. Huvudbrytare börjar glappa eller går sönder, kopplingar ärgar sönder med strömavbrott som följd. Detta kan hända när som helst, tex. julafton. Lycka till med att få tag på en elektriker då. Mitt tips om skåpet börjar bli dåligt eller gammalt, BYT!!

Skåpet ansvarar och bekostar du för. Det finns elektriker som gör mätarskåpsbyten regelbundet och som har koll på hur det ska göras på ett smidigt sätt.

Har själv jobbat med felavhjälpning på elnätsbolag.
 
Frågan om elskåp är ju klar, så jag pitchar in lite om laddskåp. Easee laddbox kan man ställa in hur mycket ström den skall leverera. Om man sedan har 1 till 4 st så släpper dom på strömmen sekvensiellt till bilarna (WiFi mellan laddskåpen). Detta för att minska toppbelastningen. Det finns även ett tillbehör som via radio tar dynamisk effektinformation från strömtransformatorer vid elmätaren så att bilens laddning maxar ut säkringsstorleken.
Jag handlade en sådan, för att vid behov kunna skaffa flera när bil två, tre osv skall in i fastighetens elnät...
Den gör jobbet alldeles utmärkt. Jag har funderat på att skaffa en bottendel till (med lös kabel och handske) för att kunna ta med laddboxen när jag skall bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.