Hej!
Koppling med gängad mässingsadapter som inte passar perfekt, vilket orsakat läckage vid installation av tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkonverterare för rörgänga liggande på en diskbänk, använd för att koppla en tvättmaskinsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre gummipackningar och en metallbricka på en rostfri yta, köpta för att täta en vattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felmatchade anslutningar för vattenrör med en hand som håller ett gängat rörkopplingsstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har köpt en tvättmaskin som ska installeras i ett kök och kopplas in under diskbänken. Det såg inte speciellt avancerat ut så jag tänkte lösa det själv. Problem uppstod när jag skulle ansluta tvättmaskinens slang till blandaren, tvättmaskinslangen hade ett större mått (r20) på anslutningen än röret från blandaren (r15). Det ingick inga adaptrar eller liknande. Jag fick åka till järnhandeln och köpa en "konverterare" men köpte med ögonmått och fick givetvis med mig en som visade sig vara för stor. Åker tillbaka till järnhandeln, byter till en mindre (denna gång har jag kollat mått..). Det ser ut att passa men det visar sig läcka. Åker tillbaka till järnhandeln en tredje gång och köper en sats med gummipackningar. Det verkar ändå inte riktigt bli tätt med packningen och jag drar åt hårdare och hårdare tills packningen tillslut går sönder.
Först tänkte jag att anslutningsrörets gänga var sliten men det läcker absolut inget när jag skruvar tillbaka det där lilla sexkantiga locket som satt där från början. Måste jag införskaffa lin och kladda eller har jag gjort något fel? Tycker själv det ser lite konstigt ut, kanske ska det till något annat imellan konverteraren och anslutningsröret?
 
Du måste täta gängan med gängtejp alternativt lin, troligtvis i gängan det läcker
 
Det ser lite konstigt ut när gängan sitter på plats tycker jag. Två sexkantiga bultar emot varandra.. Kan det hjälpa att testa en annan gänga? Det sluter ju tätt när jag skruvar på "locket" som sitter där från början.
 
M mindtrix skrev:
Det ser lite konstigt ut när gängan sitter på plats tycker jag. Två sexkantiga bultar emot varandra.. Kan det hjälpa att testa en annan gänga? Det sluter ju tätt när jag skruvar på "locket" som sitter där från början.
Locket tätar väl genom att det är en gummipackning i botten av locket? Då behövs ingen tätning av gängan, din adapter mellan tvättmaskin och rör tätar bara via gängan. Egentligen behöver du inte ens dra den i botten tills det blir sexkant mot sexkant, på med gängtejp och gänga dit den så ska det täta.
 
A
Fel adapter
Du skall ha en fördiskmaskin och% inte rör med lin
 
Hur ser en adapter för diskmaskin ut? Jag tänkte mig att det var samma typ av gänga..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.