Vi sitter och planerar att bygga till på vårt Älvsbyhus.

Idag är det ett helt vanligt Tor. Nu när vi bott här i ett par år inser vi att det lämnar en hel del att önska och i takt med att familjen växer så saknas yta.

Vi bor utanför stadsplanerat område och har inga grannar. dvs är det ganska fritt för fantasin.


Jag har ritat på lite i både sketchup och roomsketcher och även om jag är långt ifrån något proffs så har vi fått fram en planlösning som vi tycker skulle kunna fungera.

Planritning av ett hus där en tillbyggnad planeras, med markerade rum och möblering samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt till höger är nytt, tanken är att det ska vara öppet till nock.

Det jag inte får till är hur entrén ska se ut på utsidan eftersom den sitter i ett hörn. Vi vill ha en farstukvist med tak men har svårt att hitta någon lösning.
 
Redigerat:
Ni har krånglat till det med svåra/dyra väggliv och vinklar som uppstår på tak bla. Varför inte göra huskroppen som ett liggande L? Då kan farstukvisten passas in utan en massa extra habrovinklar ;)
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
Den nyritade delen tycker jag är slösaktiga stor. 93 kvm behövs intw till kök/vardagsrum. Ni hade kunnat minska ner det med 20kvm och ser hade fortfarande varit större än merparten av öppna planlösningar i landet :)

Tvättstugedörren hade jag låtit gå ut mot hallen istället, då blir det lite närmare sovruma/badrum + att man kan ha full inredning på båda långväggarna.

Och vinkeln hade jag personligen gjort smalare, kanske 5.4x12m istället :)
 
J Jarlsgård skrev:
Den nyritade delen tycker jag är slösaktiga stor. 93 kvm behövs intw till kök/vardagsrum. Ni hade kunnat minska ner det med 20kvm och ser hade fortfarande varit större än merparten av öppna planlösningar i landet :)

Tvättstugedörren hade jag låtit gå ut mot hallen istället, då blir det lite närmare sovruma/badrum + att man kan ha full inredning på båda långväggarna.

Och vinkeln hade jag personligen gjort smalare, kanske 5.4x12m istället :)

Tack för feedback. Visst skulle jag kunna göra det mindre men vet inte riktigt hur jag skulle få till en vättig möblering då. anledningen till att jag gjort det så pass brett är för att jag har fått för mig att det kommer se konstigt ut om taklutningen blir olika på nya och gammla delen.
Dörren till tvättstugan har vi flyttat fram och tillbaka ett par gånger mellan hall och kök. Frun vill ha nära från köket och jag nära från sovrummen vi får se hur det slutar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni har krånglat till det med svåra/dyra väggliv och vinklar som uppstår på tak bla. Varför inte göra huskroppen som ett liggande L? Då kan farstukvisten passas in utan en massa extra habrovinklar ;)
Absolut. det är en tanke. Men..
Dels så vill jag inte skuta huset för mycket uppåt eftersom det finns berg där. Tänkte försöka slippa spränga och där jag ritat huset nu vet jag att det inte finns några överaskningar. Sen har jag svärt att visualicera hur en möblering skulle bli lyckad med L hus. får en känsla av att det skulle bli långa sträckor att gå?

Men det är absolut görbart
 
Ett alternativ om man gjort en smalare utbyggnad hade varit att göra tak över entré samt utanför Tvättstugedörren, då blir det ändå samma bredd takmässigt som befintligt hus :)
 
  • Gilla
Börka kaar och 1 till
  • Laddar…
Gör den som ett liggande L och byt plats på kök och vardagsrum samtidigt som ni flyttar tvättstugedörren till hallen :)
 
Det är extremt mörkt nu på ritningen, saknas det utritade fönster på ritningen?

inget fönster i nått badrum? Inget i tvättstugan?
Fönster i tillbyggnaden? Ser bara vid matbordet och några vid soffan? Hela köket är utan? 90 kvadrat behöver lika många fönster som ni har på övriga huset ju :) det är en enorm utbyggnad.

Hur har ni tänkt möblera köksdelen, hur arbetar ni i köket idag.. känns mest stort på ritningen.. så hm.. vad har ni för idé så dejtings blir skolmatsalskänsla/storkök? Ska ni ha ytterligare maktgrupp där? :thinking: Gillar ni laga mat, baka.. mycket maskiner framme.. är båda ofta köket samtidigt?
 
N n0zen skrev:
Absolut. det är en tanke. Men..
Dels så vill jag inte skuta huset för mycket uppåt eftersom det finns berg där. Tänkte försöka slippa spränga och där jag ritat huset nu vet jag att det inte finns några överaskningar. Sen har jag svärt att visualicera hur en möblering skulle bli lyckad med L hus. får en känsla av att det skulle bli långa sträckor att gå?

Men det är absolut görbart
Jag har ritat om och dragit ned det lite mer än 10 kvm. Att det är mörkt och utan fönster är för att jag väntar svar från en vänn vad jag kan fåtag i till vettiga priser. Men mer fönster ska in.

Köket är rätt stort och kanske onödigt stort men svårt att få någon överblick i programmet tycker jag. När vädret tillåter så ska jag ut och pröva att sätta käppar och spraya för att få en än bättre uppfattning. Visst utbyggnaden är stor men jag vill ha ett rejält rum som man slipper trängas i.
 
Gammelnörden
Om ni är intresserade av ett förslag som ni med god organisation kan bo kvar i medan ni bygger om och som behåller så mkt som möjligt av grundutförandet = billigare ombyggnation, så har jag svängt ihop ett inspirationsförslag.
Har utgått från en ritning i en tidigare tråd, som jag tror är den nuvarande planlösningen.
Ritning av en planlösning för en bostad, som innehåller flera sovrum, vardagsrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspirationsförslag på en husplanlösning med markerad tillbyggnad, möblering och rumsmått noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett vardagsrum och kök i öppen planlösning med julgran och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett renoveringsförslag med öppen planlösning inkluderande kök, matplats och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
N n0zen skrev:
Jag har ritat om och dragit ned det lite mer än 10 kvm. Att det är mörkt och utan fönster är för att jag väntar svar från en vänn vad jag kan fåtag i till vettiga priser. Men mer fönster ska in.

Köket är rätt stort och kanske onödigt stort men svårt att få någon överblick i programmet tycker jag. När vädret tillåter så ska jag ut och pröva att sätta käppar och spraya för att få en än bättre uppfattning. Visst utbyggnaden är stor men jag vill ha ett rejält rum som man slipper trängas i.
Du har inte funderat på en helt separerad huskropp på tillbyggnaden? Den layouten du visar i första inlägget skulle tillåta en sån lösning. Huskropparna byggs ihop med en gång (förslagsvis med mycket glas) och i gången är entrén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.