Jag har ett gammalt mätarskåp utanför entrén till huset som har knivsäkringar och gångjärnen är trasiga. Jag ringde Ellevio för att fråga om de kunde byta ut det då det kommer in vatten och så blir det dyrt/omständigt med knivsäkringarna eftersom vi har 3x25A men två elbilar nu så de ryker lite nu och då...

Ellevio säger att jag får ta hit en elektriker och byta och betala själv medan elektrikern säger att han inte får röra elmätare eller inkommande kabel utan det ska Ellevio göra (och stå för enligt honom). Vad gäller egentligen?

(Ja, jag ska byta upp till 3x35A men vill inte göra det innan jag får nytt skåp)
 
  • Gilla
imagine78
  • Laddar…
K
Mätarskåpet är ditt, servisledning och mätare är nätägarens.
Skall du flytta eller byta ett mätarskåp eller äändra servisledning, skall du som fastighetsägare (via din elektriker) förbereda kanalisation fram till tomtgräns i samråd med nätägaren, eller som i ditt fall förbereda med ett nytt mätarskåp.

Elektrikern gör en föranmälan om arbetet, samordnar med nätägaren. I vissa fall kommer nätägarens installatör ut och plockar ner mätaren och gör servisen strömlös på angiven tid och skruver upp den igen senare på dagen, när din installatör är klar.
I andra fall får din elektriker tillåtelse att demontera mätaren, men nätägaren återmonterar och plomberar den.

Edit: Första rubriken innehåller lite fingervisande information. Se även tabellen längre ner.
https://www.ellevio.se/privat/anslutningar/ansvarsomraden-i-elnatet/
 
Redigerat:
  • Gilla
BuilderGreen och 8 till
  • Laddar…
När jag bytte brytare i mätarskåpet och säkrade upp för nåt år sen så hade elektikern jag anlitade avtal med nätbolaget och rätt att själv plombera efter utfört arbete. Kolla med Ellevio om det finns någon i ditt närområde som har möjlighet att göra allt jobb på en gång.

Och, som svar på själva huvudfrågan så är det du som äger skåpet.
 

Bästa svaret

O
anders07 anders07 skrev:
Ellevio säger att jag får ta hit en elektriker och byta och betala själv medan elektrikern säger att han inte får röra elmätare eller inkommande kabel utan det ska Ellevio göra (och stå för enligt honom). Vad gäller egentligen?
Det som gäller är precis det du just skrev. Det är nämligen två helt olika påståenden som inte på något sätt motsäger varandra. Du äger och ansvarar för mätarskåpet och du får själv anlita och bekosta en elektriker. I mätarskåpet skall det finnas kopplingsutrymme som går att plombera och som elektrikern inte får röra. Där ansluter nätägaren sin servisledning respektive sin elmätare. Att byta fasadmätarskåp blir alltså en väldigt omständig och dyr historia.

1. Nätbolagets gubbe måste komma ut och koppla loss servisledning och mätare.
2. Sen kan elektrikern koppla ur ditt skåp.
3. Formellt sett är det behörighetskrävande att byta själva skåpet men om det kräver mer omfattande snickerier så är det knappast elektrikerns jobb utan då får man ta in en snickare eller göra det själv.
4. När det nya skåpet är på plats kan elektrikern koppla in det.
5. När det är inkopplat kommer nätbolaget tillbaks och ansluter servisledningen och elmätaren.

I bästa fall kan allt göras på en förmiddag eller en dag. Men skall du som i mitt fall göra ganska omfattande snickeriarbeten i punkt 3 så behöver man även lösa tillfällig el och anslutning av huvudledningen mellan 1 och 5. Olika nätägare är olika flexibla. En del vill ha en förmögenhet i avgifter medan andra är mer pragmatiska.

useless useless skrev:
Kolla med Ellevio om det finns någon i ditt närområde som har möjlighet att göra allt jobb på en gång.
Om det är möjligt är det en smidig lösning. På de stora nätbolagen brukar det dock vara mer eller mindre omöjligt då de vägrar låta någon annan röra elmätaren. Så här (se nedan) ser t.ex. E.ONs regler ut. Jag vet inte, men jag gissar att det eventuellt går att flytta elmätaren enbart genom att bryta gul och grön plombering. I så fall borde elinstallatören kunna göra det utan inblandning från nätbolaget.
Illustration av plomberingsregler hos E.ON med elmätare och plomberingspunkter i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Brainsplitter och 2 till
  • Laddar…
Kolla med tänkt elektriker och tala om vilket nätbolag Du har. Med lite tur kan de två tala med varandra. Jag har mer än en gång fått göra 1-4 på egen hand som installatör, efter att först avtalat om förfarandet med nätägaren, ringt dem på morgonen från arbetsstället, meddelat mätarställning och per telefon fått tillstånd att bryta plomben samt att gå in i deras matande skåp i gatan för att göra inkommande ledning spänningslös under arbetet.

Sedan göra jobbet, montera allt rätt och ringa och meddela färdig på eftermiddagen. En tid senare kommer de förbi, tittar till mitt jobb och sätter ny plombering.

Nätägaren gillar i sak det Du vill göra,och är oftast positiv. De vill få den nya lösningen med huvudbrytaren efter mätaren, och de vill att mätaren skall sitta både torrt och säkert i ett nytt skåp, som troligen är större än det gamla Du har (dagens skåp är ca 50-60 cm breda)

Men detta kräver förtroende montör - nätägare, speciellt att få bryta ute i gatan. Om det är en stolpe med en liten låda med 3 säkringar i som matar bara ett hus från luftledning är det lättare. Jobbigaste fallet är luftledning med säkringarna där uppe - då behövs stolpskor... Om man bor inom Storstockholm är det mer troligt att de vill komma med egen jourbil och koppla ur också - det är oftast inga orimligt långa körtider, men på landet blir det annorlunda!
 
  • Gilla
Axson och 1 till
  • Laddar…
Tack @Steamboy för tydligt och välutvecklat svar!

Verkar ju inte vara det lättaste (eller billigaste) det där... :surprised:

Reservplanen får kanske träd in då... Jag uppgraderar till 3x35A och lägger in tre tröga 32A automatsäkringar inne i skåpet före huvudbrytaren. Tanken med det då är att automatsäkringen inne smäller före knivsäkringen går...
 
Höjer du säkringarna så du kommer in i nytt säkringsintervall ex från intervallet 16-25A till intervallet 35-63A. Då kan det bli en engångskostnad för förhöjd anslutningsavgift. Och nätbolaget kanske måste byta servisledning fram till mätarskåpet. (om abonnemanget inte har haft större säkringar tidigare)

Här går det smidigt vid skåpbyte.
Installatör skickar in en föranmälan, förbereder så långt det går skickar in en färdiganmälan, nätbolaget och installatören kommer överens om tid och allt görs i ett svep med lätthet på en förmiddag.

Nätbolaget tar ur säkringarna för aktuell servisledning, kopplar ur servisledningen ur gamla mätarskåpet, flyttar mätaren, installatören sätter upp nya skåpet, elnätsbolaget kopplar in servisen, plomberar. Spänningsätter servisen, elektrikern fortsätter med utgående kundkabel.

Här tar nätbolaget inte betalat om arbetet sker planerat på ordinarie arbetstid.

Här släpps inte installatörerna in i nätbolagets skåp för brytning av servisledning.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Tack @Steamboy för tydligt och välutvecklat svar!

Verkar ju inte vara det lättaste (eller billigaste) det där... :surprised:

Reservplanen får kanske träd in då... Jag uppgraderar till 3x35A och lägger in tre tröga 32A automatsäkringar inne i skåpet före huvudbrytaren. Tanken med det då är att automatsäkringen inne smäller före knivsäkringen går...
Du ska nog inte göra det värre än det är. Om du läser vad HSP skriver här ovanför får du nog en bra normalbild hur det i medeltal går till. Snarare en märklig elektriker du pratat med han borde veta bättre hur det ligger till. Skåpen är inte så märkvärdigt dyra om du söker lite och jobbet kring är som sagt heller inte så stort i ett fall som ditt vad det verkar.
 
Det var 3x63A när vi flyttade in så servisen ska hålla... :)
 
Då blir det ingen förhöjd anslutningsavgift(y)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Backa på skiten o ta det på självrisken
1500-
 
  • Gilla
Rulle53 och 2 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Backa på skiten o ta det på självrisken
1500-
Nja, får ju ta med halva entrén då och med tanke på att det är trappa upp till huset kan det bli lite svårt att förklara...
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det var 3x63A när vi flyttade in så servisen ska hålla... :)
3x63 ?? är det nån gammal industri eller vad ?

3x25 är väl inte helt ovanligt och 35A förekommer, men 63A är väldigt mycket.

Knivsäkringar låter ju också lite som industri, men det kanske förekommer på villor med, även om jag personligen bara sett diazed.
 
240 kvm med mer fönster än väggar och direktverkande el... Fönstren var gamla 70-tals tvåglas när vi flyttade in...

Tidigare ägaren hade 14.000 kr i elräkning för januari året vi köpte huset... :surprised:
Nya treglasfönster överallt, ny isolering i kallvind och bergvärme nu är vi nere på max. 4500 kr på vintern (men nu med två elbilar lär det öka något...)
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
2x 35A låter mycket även för två elbilar. Såvida du inte behöver ladda bägge bilarna samtidigt på 4-5 timmar så kan du spara mycket på lägre huvudsäkring.

jag har två elbilar och huvudsäkring på 20A. Fullt tillräckligt för att ladda bilarna över natten. Har du två laddboxar så kan dessa lastbalansera mellan bilarna.

Använder Tibber och Easee laddbox med smartladdning (halva priset på elbilsladdning). Det går även att koppla in Watty då lastbalanserar/anpassas laddningen efter huvudsäkring och husets momentana effektbehov.
 
  • Gilla
etxgmg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.