Staffans2000
Japp.
Gjorde ett försök med en vinkelslip med diamantskiva. Det dammade något så in i vassen. Finns det något relativt dammfritt alternativ.
 
Tigersåg med diamantblad har jag sågat tegel med, det dammade mindre men oavsett så dammar det ändå.
 
Motorkap med tryckvattenspruta. Kanske finns eldrivna att hyra?
 
Betongkedjesåg dammar mindre, men de är svindyra. Annars motorkap med vatten anslutet till maskinen, men då blir det fruktansvärt söligt istället. Det finns dessvärre ingen "perfect fix" här...
 
Staffans2000
Det finns ingen dammutblåsningsvariant av samma princip som finns till sticksågar och elhyvlar?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det finns ingen dammutblåsningsvariant av samma princip som finns till sticksågar och elhyvlar?
Inte till betongsågar. Däremot finns ju dammfällor och joniseringsaggregat, men det får du ju välja själv om det är värt att hyra för den lilla kapningen du ska göra.. Har du både och så kommer dammet i varje fall inte sprida sig.
 
Fråga på hyrfirmorna efter en husqvarna k3000 eller k4000, det är en eldriven motorkap och finns med dammsugarkåpa eller vattenkylning.
 
P Per_Eriksson skrev:
Fråga på hyrfirmorna efter en husqvarna k3000 eller k4000, det är en eldriven motorkap och finns med dammsugarkåpa eller vattenkylning.
Vac-enheten till Husqvarnas maskiner är ett skämt.. Finns en anledning till att de inte används.
 
Hyrde faktiskt en sån för inte så längesen och det funkade hyfsat i 3 sekunder, sen lossnade en tegelflisa och lade sig väldigt dolt mitt i sughålet. Efter det dammade det något infernaliskt tills jag hade kapat upp mitt hål i väggen.

Noterade det dock inte förrän jag rengjorde skiten innan återlämning så förmodligen hade den gjort ett bättre jobb utan igensatt hål. Så kan inte säga bu eller bä om Husqvarnan tyvärr.

Däremot körde jag först med en Bosch 230mm kap med utsugshuv och kom 60mm in in väggen (som enligt ritning borde vara halvsten=60mm. Det var tyvärr helsten=120mm vilket krävde hyrmaskin. Dock dammade det nästan ingenting med Boschen, bara precis när klingan sjönk in. Den sågade dessutom som smör, vilket inte Husqvarnan gjorde alls. Den tröttnade om och om igen. Denna sågade förstås 120mm medans Boschen sågade 60mm men man kan ju tycka att maskinen bör vara dimensionerad för sin storlek på klinga.

Så, för att summera så bör man kunna använda en kap med utsugshuv, gäller bara o hitta en med bra nog huv. Nackdelen är att man ofta får betala minst lika mycket för slitage av klinga som hyra av maskin, oavsett om det verkligen slits något. Uthyrare tar gärna betalt för minst 1mm slitage även om det gått åt 0,1mm!
 
Hej!

Gjorde en sådan manöver i källaren för några år sedan. Jag borrade galet många hål tätt tätt intill varandra, tror jag började med 10 mm för att sedan avsluta med 18 mm. Blev till slut en snygg perforering där blocken sprack fint,
Det trixigaste var att få bort den första stenen i botten men sen gick det lätt med slägghammare och mejsel. Inte dammfritt men helt ok!
 
Lättbetongsåg?
Tigersåg med dammsugare
 
Staffans2000
Lustigt sammanträde.
Jag bet i det sura äpplet och hyrde en vattensprutande vinkelslip. Den fungerade mycket bättre än jag kunde ana. Nästan inget damm, och nästan inget vatten.
Här är två bilder, en med min vanliga vinkelslip, och en med den ovanliga.
Gissa vilken som är vilken.

Arbetsplats fylld med damm och en konstruktionslampa syns i ett dis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med mycket damm och smuts på golvet, indikerar användning av traditionell vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattensprutande vinkelslip, det måste vara en sådan här du menar?

PICT1375.jpg

Säljer ett kitt för 2500kr ex vinkelharry och vatten om någon vill ha.
 
Jag anar en husqvarna k3000 eller 4000 baserat på handtagets form och färg?
 
Staffans2000
P Per_Eriksson skrev:
Jag anar en husqvarna k3000 eller 4000 baserat på handtagets form och färg?
Japp. 3000!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.