Hej jag vill ha solid vit färg till bröstpanel.
Vilken kvistlack, ev grundfärg och färg rekommenderar Ni?
Hur blank är att rekommendera?

Har testat måla pärlspont med en vit färg och med Julas kvistlack, någon bräda har nu jättegula genomlysande kvistar, kan så klart ha missat att måla en, men ska kika mer på det vid tillfälle. Mvh
 
Duttarmajster
Jotun Lady 40 på Jotun grundfärg med skydd för kvistgenomslag. Jag har provat många olika snickerifärger, både gamla lackfärger och moderna, Jotun Lady är enklast att få perfekt resultat och mer hållbart än t.ex Nordsjös alt i min erfarenhet.
 
Duttarmajster
Jotun Supreme Finish Tre & Panel menade jag
 
  • Burk med Jotun Lady Supreme Finish Tre & Panel färg, superblank för inomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, Du menar att den är värd sitt ca tredubbla pris jämfört med "billigare" snickerifärg?
Jag målade just en sängram med Jem&fix kvistlack, Julas snickerigrund och Kritvit snickerifärg.
Den blev ju vit och fin men jag målade 3+1+3 gånger, dock spacklade jag även lite efter lager 1 med färgen, annars hade det kanske räckt med 2 slutlager, dock hade det inte gjort något att måla en gång till heller.

Brukar Du måla två slutlager? Isf blir ju färgen "bara" ca 50% dyrare.
 
Duttarmajster
Ja jag tycket det är värt det högre priset för det går fortare att jobba med den pga av perfekt viskositet och resultatet blir 'dubbelt' så bra.

Känslan är att Lady är mer färg och mindre vatten än billigare alt.

Jag kör en grundstrykning och två slutlager för ordentlig tålighet. Det har hållt bra på dörrar och möbler. Glans gör ju skillnad också i slitstyrka.
Jag kommer aldrig köra på mindre än 40 igen.
Provade mindre en gång, dels blir det lättare märken på ytan och ser det ut som man bara målat grundfärg eller väggfärg.

Testa måla en liten burk Lady på nån testplanka så märker du nog skillnaden.

När jag målat större ytor som bord och dörrar tycker jag det är tydlig skillnad på viskositet och att färgen är öppen lite längre i början så det blir lättare att få en jämn yta.
 
Ska testa den, så här ser sängramen ut:

Vit sängram av trä närbild med madrass och sängkläder ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå igen, har testat färgen ovan eller ersättaren av den, blev inte jätteimponerad ändå.
Någon som har något tips på en billigare färg som är bra?
Har som sagt nu testat Julas snickerifärg 149/0,9l och Jotun tre&panel 229/0,68l, nu prissänkt till 179kr.
Jula brukar ha sin på erbjudande för 99kr burken ibland tror jag, i annat fall skiljer det 100kr/l

Färgen jag söker ska framförallt passa bra till vanlig pärlspånt och liknande, heltäckande vit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.