Hej!

Har fått en nivåskillnad på både returen och tillförande på 2 rörsystem i samband med att jag renoverat. Tillförande går att lösa men returen blir ett problem....

Se bilderna... Någon som har lösning på det hela? Närbild på nivåskillnad mellan gamla radiatoranslutningen och vitmålad rörkrök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivåskillnad mellan rörsystem och golv vid installation mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Hur många millimeter är det i diff mer exakt?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur många millimeter är det i diff mer exakt?
cc drygt 25mm +- någon mm då det finns ett visst spel i returrören
 
Staffans2000
Hade det varit jag, skulle jag virat runt nerblött hushållspapper nere runt röret. Under det hade jag lagt en gipsskiva. Sedan skulle jag värmt röret med gassvetsen och ett stort munstycke och bockat det till rätt läge.
Förutsättningen är att det är ditt hus.
Om så, är det läge att hälla i lite vatten i trossbottnen för att ytterligare minimera brandrisken.
Returventilen behöver naturligtvis linas om.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hade det varit jag, skulle jag virat runt nerblött hushållspapper nere runt röret. Under det hade jag lagt en gipsskiva. Sedan skulle jag värmt röret med gassvetsen och ett stort munstycke och bockat det till rätt läge.
Förutsättningen är att det är ditt hus.
Om så, är det läge att hälla i lite vatten i trossbottnen för att ytterligare minimera brandrisken.
Returventilen behöver naturligtvis linas om.

Staffan
Mitt hus. Tanken slog mig precis som du nämner att bocka det till rätt läge, men min förhoppning är att det skall finnas någon "enklare" lösning på problemet.
 
Är det avstånd från väggen som inte stämmer eller höjden med?
 
L lostinsweden skrev:
Är det avstånd från väggen som inte stämmer eller höjden med?
Höjden stämmer. Det är avståndet från väggen som inte stämmer.
 
Element utan väggkonsol kopplad till rör vid en tapetserad vägg med synligt slitage och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B boohoo skrev:
Höjden stämmer. Det är avståndet från väggen som inte stämmer.
Var likadant hos oss när vi satt upp extra gipps skivor på befintliga vägg. Jag kopplade på elementen utan vägg konsol och drog allt försiktig tills att rören gav sig lite . Sedan kopplade jag bort elementen igen och satt upp konsolerna och satt tillbaka elementen.
 
Krilleman
Beställt! Stort tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.