Hej,
Jag ska bygga ett litet pumphus (ca 1,8 * 1,2 m) i vilket pumpen och hydroforen ska få plats. Är osäker på vilken form av grund man ska ha. Några jag pratat med säger tycker att jag borde gjuta en betongplatta, andra säger att der räcker med en bra sarg som är grusfylld (behöver ej isoleras för att jordvärmen gör sitt). Om jag gör en tjock grusbädd kan jag lägga frigolitisolering i botten?
StureE
 
Vi gjöt en platta till vårt pumphus, liknande storlek, isolerad i mitten med "frigolit" så att det blev en kantbalk runtomkring. Vi har filter också och det vill man ju ha något stadigt golv att ställa på.
Det känns som att det borde komma upp väldigt mycket markfukt med bara en grusbädd?

Vi byggde vårt under lite tidspress och tänkte väl inte efter riktigt, här är några saker som jag skulle gjort annorlunda idag:

Det blir ganska fuktigt där inne, vi borde satt någon typ av ventiler.
Spill med vatten är nästan oundvikligt, så en golvbrunn är bra, och ett måste om du har filter med backspolning.
Vi borde satt något fukttåligare än gipsskivor på väggarna, och målat med lämpligare färg än vanlig inomhusfärg som får mögelfläckar.
Isolerat lite bättre, framför allt dörren (vi har typ förrådsdörr med minimal isolering)
Fast belysning, krånglar det så är det naturligtvis kallt och mörkt.
Ventiler på tankarna (vi har två) så att inte hela systemet behöver tömmas vid ev reparationer
Eventuellt isolerat så mycket av rören och tankarna som möjligt, det blir väldigt mycket kondens vid varm och fuktig uteluft.
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Har ni satt in element som sätter igång när det blir för kallt?
 
Ja typ frostvakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.