Tjena forumet!

Har byggt ett skrivbord som är ca 3m långt av två bänkskivor 1.7 cm tjocka.
Sedan har jag 6 st av dessa ben
https://www.hornbach.se/shop/WALTECO-Mobelfot-fyrkantig-800-mm-svart/2474057/artikel-detaljer.html
På mitten där skivorna möts ser det ut så här på undersidan, se bild.

Jag är allt annat än händig så det här skrivbordet har blivit ganska vingligt och något måste göras. Då skivan är så tunn har jag bara kunnat använda skruvar som är 1.3cm vilket inte känns så stabilt.

Jag har fått förslag om att borra upp vinkeljärn men då jag bor i hyresrätt undviker jag helst att borra om jag kan undvika.
 
  • Undersida av hemmagjort skrivbord med svart metallben och skruvfästen mot en tunn träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vingligt i alla leder?
 
Du skulle behöva få till större anläggningsyta än de små plattor som nu ansluter benen mot bordskivorna. Men det kräver svetsning eller att du gängar hål i en större plåtbit som du fäster benen i och sedan skruvar i skivan med fler skruv.
Det kanske kan bli lite bättre av att du sätter spikplåtar även mellan ben och skiva. Särskilt om du får skruvarna att ta i spikplåten och inte bara i skivan så fördelas kraften ut bättre.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vingligt i alla leder?
Ja puttra man på det lite så svajar det, samma år alla håll.
 
Kan lägga till att jag tänkte sätta två ben till i mitten där skivorna idag delar på två stycken så att vardera skiva får ett ben i varje hörn om ni förstår och även sätta ett ben i mitten på bakre långsida på vardera skiva.
Annars kanske man får skaffa bockben istället, då lär det ju bli stabilare men inte lika snyggt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.