13th Marine 13th Marine skrev:
Fast enligt mitt inlägg #6 så står detta inte i reglerna:
Missade det. Här verkar ju olika aktörer ha fundamentalt olika uppfattning. Reglerna säger PM och hempularen/moderator säger att han inte accepterar PM utan att det ska tas via mail.

Jag hoppas på ett klargörande kring hur det ska hanteras och att reglerna och klargörandet ensas till att säga samma sak.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Tråden är nästan ett år gammal och det är samma text.

Om vi kallar @hempularen så kanske vi kan få ett förtydligande om vad som gäller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast hempularen var väl ganska tydlig i #5 att detta ska göras genom "att diskutera modereringen gör du med support@byggahus.se." Funkar inte det?
Ja, visst är det tydligt (även om det råder delade uppfattningar ifall det är så man ska göra), men att lösa frågor angående sajten utanför sajten känns fel. Det finns ju kommunikationssystem inne i sajten och då föredrar jag att få använda dem.

Blir det inte så så blir det inte, men det vore min förstapreferens.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, visst är det tydligt (även om det råder delade uppfattningar ifall det är så man ska göra), men att lösa frågor angående sajten utanför sajten känns fel. Det finns ju kommunikationssystem inne i sajten och då föredrar jag att få använda dem.
PM eller mail tycker jag kan kvitta men det är ju rätt olyckligt när en moderator säger rätt ut att han ignorerar reglerna och vill ha det på annat sätt.

Känns som ett rejält missförstånd/förbiseende här som borde vara lätt att reda ut. Regler och praktik bör vara enhetliga, lättförståeliga och tillämpas av alla.
 
Hemmakatten
Jag får synpunkter på moderering via PM. Helt ok för mig men det är inte så ofta jag får kommentarer.
 
Det går alltid bra att skicka ett pm till mig om man har frågor om moderering.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag försöker vara konsekvent med att inte acceptera en diskussion via PM om något jag modererat. jag hänvisar direkt till support@byggahus.se.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag får synpunkter på moderering via PM. Helt ok för mig men det är inte så ofta jag får kommentarer.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det går alltid bra att skicka ett pm till mig om man har frågor om moderering.
Ska vi tolka detta som att reglerna ska följas och PM är ok med röstsiffrorna två mot en? :thinking:;)

Skämt åsido. Bestäm hur ni vill ha det. Se till att detta är dokumenterat i reglerna och att alla moderatorer/admin följer detta. Är hempularens inlägg "förlegat" så tala i så fall om det. Det är inte rimligt att olika moderatorer ser det på olika sätt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag kanske skall modifiera mitt tidigare inlägg lite. Det är helt OK att fråga mig om vad jag har raderat. men jag går aldrig in i diskussion om det var rätt eller fel att moderera. Med undant för någon enstaka totalgroda (råkat varna fel medlem som exempel, istället för att varna en medlem som skrev en sak, råkade jag varna en som hade citerat det otrevliga inlägget). Jag svarar ev. även om varför något blivit raderat. Att ex. ***** på 5 raden i inlägget uppfattas som otrevligt, osv. Men om sedan diskussionen driver iväg mot "vad var det för otrevligt med det". då får man ta det med support@byggahus.se.
 
Som jag var inne på redan i mitt första inlägg är jag inte säker på att det här är ett problem som behöver lösas, förmodligen har ni mer angelägna punkter, och även om jag kan vara missnöjd någon gång tycker jag att modereringen överlag känns sparsam och klok.

Men, om man ändå vill utveckla systemet tycker jag att en modereringsnotis borde gå att besvara så att den övergår till en meddelandeväxling kopplad till den enskilda modereringen, och att ni kanske på högre nivå skulle kunna titta på modererandet – inte så mycket för att ändra eller kommentera det enskilda fallet, utan för att lära för framtiden.

Jag är som sagt skeptisk till nyttan, men oaktat andra, viktigare utvecklingspunkter vore det nog ett steg framåt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
borde gå att besvara så att den övergår till en meddelandeväxling kopplad till den enskilda modereringen,
Fast jag kan tänka mig att det är just denna meddelandeväxling man helst undviker som moderator,,,
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Säkerligen, men uppenbarligen finns skriftväxlingen redan.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men, om man ändå vill utveckla systemet tycker jag att en modereringsnotis borde gå att besvara så att den övergår till en meddelandeväxling kopplad till den enskilda modereringen,
Det känns för mig som att underlätta för en diskussion ang modererandet inte är så bra egentligen. Jag antar att modereringsuppdraget redan är tillräckligt tungt och tar tillräckligt mycket av moderatorernas tid.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
och att ni kanske på högre nivå skulle kunna titta på modererandet – inte så mycket för att ändra eller kommentera det enskilda fallet, utan för att lära för framtiden.
Detta är ju förvisso uppsidan, av det jag motsatte mig i förra stycket, så jag noterar detta. Är inte helt säker på att fördelarna uppväger nackdelarna. Men detta tror jag moderatorerna själva är mest kompetenta att avgöra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När jag modererar (inte här då) så stänger jag av de medlemmar som tjafsar om reglerna. En kort diskussion i PM för att förklara vilket fel medlemmen gjort är okej, men inte mer.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
När jag modererar (inte här då) så stänger jag av de medlemmar som tjafsar om reglerna. En kort diskussion i PM för att förklara vilket fel medlemmen gjort är okej, men inte mer.
Nu har jag inte uppfattat dig som så och tror inte heller du menar det, men det du beskriver låter närmast som en diktatorisk envåldshärskare som är domare och bödel i samma person, som aldrig kan ha fel och som inte får ifrågasättas. :thinking:;):worried:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.