Hej. Undrar om det räcker med takstolar i w- utförande med dimensionen 45x95 (c14 kvalite)
22graders lutning sadeltak. Med plåt 0.6mm. CC 950mm på takstolar.
Spännvidden ca 2,7m (bärande vägg)
Totala bredden ligger på 5m mellan ytterväggar, men har uppreglat mittvägg på 2,3m ??alltså räcker takstolsdimensioneringen?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Man brukar inte använda fackverkstakstolar vid spännvidder under 5 meter. Utan ordentliga kunskaper är de svåra att göra själv. 45x95 i C 14 kvalitet i överramen räcker inte. Däremot går det nog att få till en ramtakstol. Man sparar normalt inga pengar på att använda C 14 virke. Vad är du ute efter?
 
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Man brukar inte använda fackverkstakstolar vid spännvidder under 5 meter. Utan ordentliga kunskaper är de svåra att göra själv. 45x95 i C 14 kvalitet i överramen räcker inte. Däremot går det nog att få till en ramtakstol. Man sparar normalt inga pengar på att använda C 14 virke. Vad är du ute efter?
Jag tänkte ju kopiera befintlig konstruktion, som funkat sedan 1971. Om jag håller samma dimmension och samma cc så bör det ju inte bli problem. Huset är gammalt från 71 oxh har w takstol med spänviddet upp till 5 m med denna sort alltså 45x95 i w utförande. Så om jag kopierar dimensionen och uförande pluss att jag lägger till en bärande mittvägg så att spännvidden blir max 2,6 m, så srr jag inte varför det inte skulle funka..
 
Träguidens rekommendation för en W-takstol med 27 ° lutning i snözon 2 och med 5 m spännvidd är 45x120 mm C 24 både i överramarna och i underramen vid 1200 mm c/c avstånd. Normerna har ändrats en del sedan 1971, bl.a. vad gäller snölaster, vilket kan förklara skillnaderna i dimensioner. Använder du 45x95 så kommer det att hålla, det är det ingen tvekan om. Nedböjningen kommer att bli lite större på vissa ställen, än vad som skulle bli fallet med en större virkesdimension, men med rätt takmaterial behöver det inte synas så mycket. Använd C 24 virke, prisskillnaden är marginell men skillnaden i hållfasthet är stor. Dina gamla takstolar kan inte bestå av C 14 virke, eftersom den märkningen inte fanns då. Om de är gjorda av konstruktionsvirke är det snarare T 200, vilket närmast motsvarar C 20.
 
  • Gilla
RickardS
  • Laddar…
Bra svar. Ska ta din expertis i åtanke. Ha en bra dag/kväll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.