Jag ska bygga en låda av frigolit runt min hydrofor som står i källaren.

Vad är bästa limmet för Styrofoam XPS frigolit?

Tänkte sedan ställa lådan på golvet, som är en berghäll, och dra en fog med fogskum längst ned.

Hur får jag en rak och fin kant då fogskummet bubblar ut så mycket?
 
Stenlim. Det är samma produkt som fogskum, men expanderar mindre och blir lite hårdare.
 
  • Gilla
getingbo och 3 till
  • Laddar…
Nej, det är inte samma sak.
https://www.byggmax.se/stenlim-pu700-p18047

Fördelen med stenlim är att det expanderar och fyller igen ojämnheter, så man kan använda samma produkt både för att limma ihop cellplasten och fästa/täta mot berget.
 
Då är det helt klart att stenlim jag ska använda.

Hur gör jag rent praktiskt, sprayar jag på en tunn sträng på ena skivan och trycker ihop direkt eller ska båda skivorna få en sträng?

Jag måste plastbygga isolerlådan då det är lite trångt, så jag kan ställa dit en skiva i taget.

När lådan är klar kan jag väl bara dra en sträng mot berget i botten?
 
Tryck det en lagom tjock sträng och lägg ihop skivorna. Det som kommer ut utanför kan man skära rent med en större kniv eller fogsvans när det har härdat om man tycker det ser fult ut.
 
useless useless skrev:
Nej, det är inte samma sak...
Jo, de är båda baserade på PU och beter sig ungefär likartat men trälimmet som appliceras flytande expanderar mindre.
Ska man limma EPS/XPS mot varandra vill man knappast ha för hög expansionsverkan.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
F
M MagHam skrev:
Jo, de är båda baserade på PU och beter sig ungefär likartat men trälimmet som appliceras flytande expanderar mindre.
Ska man limma EPS/XPS mot varandra vill man knappast ha för hög expansionsverkan.
Håller inte med, det blir inte alls lika starkt med PU-lim som med tex Biltemas stenlim på spray eller för all del, vanligt fogskum.
 
F
Är det XPS 200-300 så kan du med fördel skruva tillfälligt med längre träskruv för att fixera tills stenskummet biter. Jag byggde med 50mm skivor och skruvade med 6x160. Det blir stark nog för att hålla ihop flera bitar så som man hade tänkt sig tills limmet biter. Man behöver inte heller vara rädd för att limmet expanderar isär skivorna. Jag har byggt ihop en självbärande utekyl nersänkt i altanen så samt en vägghängd hemmabyggd FTX-ventilation.
 
Jag använde vanligt byggskum, om man låter det expandera under någon minut och sedan ”kollapsar” det expanderade så får man ett polyuretanlim som är riktigt klibbigt. Har byggt kulvert + låda runt pump och reningsverk till poolen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.