Det är som att välja mellan pest eller kolera ;D

Nybuggda hus sätter sig, mest i början och sedan lite mindre.

Tapetserar du så kommer det att spricka och du måste tapetsera om. Om man föjer lite gamla trådar så är rådet att tapetsera med billiga tapeter.

Målar du så kan du köra med en glasfiberväv "Microlite" som är slät men då misstänker jag att det blir en merkostnad. Kolla med husleverantören
 
Vi föredrar oxå målat :)
I vårt hus ingår oxå tapetsering. Om vi inte väljer tapetsering så gör de inte underarbetet heller. Så vi har valt tapeter som vi står ut med eftersom vi får ett bra underarbete gjort. Sen kommer vi att måla när vi har bott in oss.
 
Vi kommer att måla. Vårt hus kommer inte att sätta sig så mycket som trähus kan göra men vi gillar målade väggar.
Jag skulle föreslå att ni inte gör med väggarna någonting mera än att "grundmåla" till att börja med.
Glasfiberväv är svårt att ta bort sen och den ger "struktur" till väggarna.
Jag kan inte förstå att dom tar extra betalt för att köra en roller på väggarna istället för tapeter.
 
Microliten som Yo beskriver finns i så fin struktur att den inte syns. Det blir alltså helt slätt och sedan är det att måla på.

Vi skulle ha det till att börja med, men när vi insåg att det var precis som att tapetsera, la vi ner projektet och dessutom sparade lite slantar på väv och lim.
 
Att måla ställer klart högre krav på underarbetet än vid tapetsering, det kan bli kanske 3-4 omgångar spackling. Och sen är färg dyrare än tapeter, åtminstone byggtapeter, dvs prisgrupp 7 som brukar vara standard.
 
Vi funderar på att bygga hus där väggarna kommer i sektioner. Som jag förstått, så sätter sig modulhus än mer..?

Hur länge ska man vänta? Räcker ett par månader?
Hur går det med kakel som är uppsatt i kök och badrum?
Sätter sig huset mindre om det byggs på sommaren eller någon annan tidpunkt?

//Samuel
 
markis skrev:
Vi funderar på att bygga hus där väggarna kommer i sektioner. Som jag förstått, så sätter sig modulhus än mer..?

Hur länge ska man vänta? Räcker ett par månader?
Hur går det med kakel som är uppsatt i kök och badrum?
Sätter sig huset mindre om det byggs på sommaren eller någon annan tidpunkt?

//Samuel
Vad tänkte du vänta på?

Kakel är inget problem så länge man satt upp det på rätt sätt och har mjuka fogar mellan de husdelar som kan röra på sig.

Eventuella sättningar beror helt och hållet på markförhållandena. Olika marktyper kan ge olika mycket sättning vid olika årstider. Det är inte ens säkert att det blir någon sättning överhuvudtaget (som man själv märker i alla fall).
 
"Vad tänkte du vänta på? "

Vänta med att tapetsera/måla tills det värsta satt sig...? :)
 
markis skrev:
"Vad tänkte du vänta på? "

Vänta med att tapetsera/måla tills det värsta satt sig...?  :)
Det är omöjligt att säga när det värsta är över så det finns risk att du får vänta ett par år. Det vill du nog inte... ;) Tapetsera eller måla på direkten och gör om det om några år när huset slutat dallra och du vet lite bättre vilka tapeter som passar var.
 
General Failure skrev:
Eventuella sättningar beror helt och hållet på markförhållandena. Olika marktyper kan ge olika mycket sättning vid olika årstider. Det är inte ens säkert att det blir någon sättning överhuvudtaget (som man själv märker i alla fall).
Så med en bra grund sätter sig huset mindre? Jag trodde det var träet i väggarna som "levde" och torkade, som gjorde att huset rör på sig den första tiden. Är det en kombination kanske?
 
markis skrev:
Så med en bra grund sätter sig huset mindre? Jag trodde det var träet i väggarna som "levde" och torkade, som gjorde att huset rör på sig den första tiden. Är det en kombination kanske?
Med sättning menar man att huset trycker ner marken eller att marken trycker upp en del av huset. De rörelser i huset som beror på att träet rör sig kallas inte för sättningar. Den totala mängden rörelser i huset blir alltså en kombination av sättningar och rörelser i träet.

Alltså. Med en riktigt bra grund blir det inga sättningar utan det är bara träets röreleser som kan spräcka tapeterna (förrutom kraftiga jordbävningar som lyckligtvis är ganska ovanliga i Sverige ;) )
 
kajsa skrev:
Misstänker att de anser att det krävs bättre underarbete...??? eller ...

Jag tycker iofs också att det är lite konstigt...

Hur vet du att ert hus inte komemr att sätta sig så mkt?

Bygger ni också på totalentreprenad?

Hur mkt dyrare är det för er att få målat?

// kajsa
Vi vet det för att huset är i betong.
Dom gör en speciel underarbete på marken och grunden för att det inte ska kunna sätta sig. Betongväggar tål inte sättningar.

Vi bygger i delad entreprenad.
Vi kommer att måla huset själva. Vi tycker att måla är ingen konst och sparar mer än 90000kr. Det tycker vi att det är värt.
Vi ska köpa en molarpistol och en rollermaskin, då går det fort att måla hela huset ;D
 
Jag vill varna för att målade väggar är VÄLDIGT avslöjande. Men med lite förförisk belysning så ser det förstås bra ut.
Dessutom tål väggarna knappt att man lutar sig mot dem så blir det "märken".

Jag körde microlite och färg nu senast i en våning på 98 kvadrat, men aldrig mer. Jag skall ha tapeter nästa gång!

(Vet inte hur många gånger målaren spacklade och det blev inte bra ändå). Finns dock något som heter återställare... den skall nog vara bättre än microliten?)
 
Jag förstår inte dina problem med känsliga väggar! Jag har i olika hus satt in konventionell glasfiberväv i väldigt många år och tycker fortfarande det är oslagbart. Dessutom är färgerna idag så väldigt mycket smidigare att hantera än för 25 år sedan - och hållbara. Det är lätt att hålla rent, lätt att måla över och - framför allt i gamla hus - håller väven gammal puts på plats. Väggarna blir också väldigt lockande att smycka med tavlor eller annat man personligen gillar.

Kör man med det som var modernt för ett antal år sedan - ägglasyr & liknande - håller jag med om att väggarna dock blir väldigt känsliga och snabbt sjabbiga.
 
sandfaerhus skrev:
Jag förstår inte dina problem med känsliga väggar! Jag har i olika hus satt in konventionell glasfiberväv i väldigt många år och tycker fortfarande det är oslagbart.
Jo. Men antag att det är målade väggar utan glasfiberväv så är det lättare att förstå.
Fiberväven har ju en viss struktur som döljer misstag i underarbetet och den är också väldigt hållbar och klarar därför stötar mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.