16 677 läst · 49 svar
17k läst
49 svar
Köpa en snöslunga "Ny" Eller Gammal .....
Vad har du för underlag där du ska snöröja? Om det är asfalt eller plattor så går en enstegsslunga perfekt, om inte ytan är väldigt stor.
Några tips till dig gällande val av snöslunga och erfarenheter om Hondas maskin.
Jag har själv Honda HS 522 (ser exakt ut som den du länkar till men någon häst svagare).
Det hela hänger ju på var du bor i landet, själv bor jag söder om Göteborg, dvs. mycket blötsnö och då är snöslungor generellt värdelösa då utkastaren stockar sig!!!, i minusgrader går den som en dröm men bor du i klimat med kramsnö så se på annan lösning än snöslunga!
Nummer två är ju om du bor i tätort eller glesbygd. Själv bor jag i ett villa område där man måste ta hänsyn och jag menar då främst var men slungar snön, på landet spelar det ju ingen roll om man blåser ut snön i skogen men i tätort tar det hus i helvete om du skickar in all snö till grannen. Bor du i ett villaområde är det viktigaste på en snöslunga hur man styr utkastaren och just på Honda är den helt värdelös, det går knappt att komma åt pinnen fram på utkastaren när man kör. I ett villaområde justerar man utkastaren hela tiden och den ska enligt mig regleras med en spak som man på en sekund kan dra vänster/höger och upp/ner, undvik vev som justering av utkastaren då de tar evigheter att justera.....
På min Honda har jag byggt ny styrpinne vid styret som via cykelvajrar styr utkastet.....
När det gäller teknisk specifikation hade jag valt en så bred snöslunga som möjligt, 55-60cm är precis för litet, kan tyckas låta fånigt men om man köper en som är 70cm bred behöver man vara gå fram och tillbaka 2 ggr längs en väg (280cm), med mått runt 60cm i bredd på snöslungan måste man gå 3 vändor, låter kanske knasigt men 240cm är för smalt på en vanlig väg. Är vägen som i mitt fall 100 eller 200 meter lång beroende på kommunens insatser är det segt att gå dessa vändor då maskinen INTE är snabb om det kommit mycket snö.(dvs att man måste köra på de lägre växlarna).
Maskinellt går motorn som en dröm, Hondas maskiner har ett ryckte om sig att alltid starta på första draget och jag kan bara intyga detta, jag har haft min i snart 20 år och den har startat direkt på första draget i alla år.
En annan sak att ta i beaktning när man köper ny är att maskinerna för ett himla liv när de drar stålmedarna i gatan, jag ersatte mina järn med små kundvagnshjul istället och det blev över förväntan bra.
Hade jag köpt en snöslunga idag hade jag köpt en modell med fyra hjul så man kan justera hur nära marken aggregatet sitter!
Några tips i ämnet.......
Jag har själv Honda HS 522 (ser exakt ut som den du länkar till men någon häst svagare).
Det hela hänger ju på var du bor i landet, själv bor jag söder om Göteborg, dvs. mycket blötsnö och då är snöslungor generellt värdelösa då utkastaren stockar sig!!!, i minusgrader går den som en dröm men bor du i klimat med kramsnö så se på annan lösning än snöslunga!
Nummer två är ju om du bor i tätort eller glesbygd. Själv bor jag i ett villa område där man måste ta hänsyn och jag menar då främst var men slungar snön, på landet spelar det ju ingen roll om man blåser ut snön i skogen men i tätort tar det hus i helvete om du skickar in all snö till grannen. Bor du i ett villaområde är det viktigaste på en snöslunga hur man styr utkastaren och just på Honda är den helt värdelös, det går knappt att komma åt pinnen fram på utkastaren när man kör. I ett villaområde justerar man utkastaren hela tiden och den ska enligt mig regleras med en spak som man på en sekund kan dra vänster/höger och upp/ner, undvik vev som justering av utkastaren då de tar evigheter att justera.....
På min Honda har jag byggt ny styrpinne vid styret som via cykelvajrar styr utkastet.....
När det gäller teknisk specifikation hade jag valt en så bred snöslunga som möjligt, 55-60cm är precis för litet, kan tyckas låta fånigt men om man köper en som är 70cm bred behöver man vara gå fram och tillbaka 2 ggr längs en väg (280cm), med mått runt 60cm i bredd på snöslungan måste man gå 3 vändor, låter kanske knasigt men 240cm är för smalt på en vanlig väg. Är vägen som i mitt fall 100 eller 200 meter lång beroende på kommunens insatser är det segt att gå dessa vändor då maskinen INTE är snabb om det kommit mycket snö.(dvs att man måste köra på de lägre växlarna).
Maskinellt går motorn som en dröm, Hondas maskiner har ett ryckte om sig att alltid starta på första draget och jag kan bara intyga detta, jag har haft min i snart 20 år och den har startat direkt på första draget i alla år.
En annan sak att ta i beaktning när man köper ny är att maskinerna för ett himla liv när de drar stålmedarna i gatan, jag ersatte mina järn med små kundvagnshjul istället och det blev över förväntan bra.
Hade jag köpt en snöslunga idag hade jag köpt en modell med fyra hjul så man kan justera hur nära marken aggregatet sitter!
Några tips i ämnet.......
Kan konstatera att modellen större av Honda (7 hk) har hydrostatdrift istället för fasta växlar och det är en enorm skillnad på smidighet. De har också en bättre reglering av utkastaren, antingen med vev och spak eller elektriskt styrd via joystick. Men då drar det iväg ytterligare i pris.
Bidde det ingen Powershift?
Toro Power Max 928 OAE ska du då ha. Stor, stark och lättkörd med bra reglage. Orkar blötsnö och slänger långt. Köpte en förra säsongen efter konstant haveri med kinaslungan jag köpt på Clas Ohlson.
https://www.lovangersmaskin.se/product.html/snoslunga-toro-928-oae
Toro Power Max 928 OAE ska du då ha. Stor, stark och lättkörd med bra reglage. Orkar blötsnö och slänger långt. Köpte en förra säsongen efter konstant haveri med kinaslungan jag köpt på Clas Ohlson.
https://www.lovangersmaskin.se/product.html/snoslunga-toro-928-oae
Köp en ny Honda. Buy Quality, Cry Once.Q qvintus4 skrev: