En varning bara. Har du en gång börjat använda en Honda känns allt annat som skräp. :) De är dyra som f-n men kvalitén är därefter.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Vad har du för underlag där du ska snöröja? Om det är asfalt eller plattor så går en enstegsslunga perfekt, om inte ytan är väldigt stor.
 
Det är en tvåstegs slungan jag länkar till gå in och läs
 
S
Hondan är säkert en bra slunga men ganska liten , du får väl fundera på om den räcker till storleksmässigt
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Q qvintus4 skrev:
Det är en tvåstegs slungan jag länkar till gå in och läs
Jo, jag ser att det är en tvåstegsslunga du länkar till.
Det är rätt svårt att bedöma om det är värt 20000kr när vi inte vet något om förutsättningarna.
 
Några tips till dig gällande val av snöslunga och erfarenheter om Hondas maskin.

Jag har själv Honda HS 522 (ser exakt ut som den du länkar till men någon häst svagare).

Det hela hänger ju på var du bor i landet, själv bor jag söder om Göteborg, dvs. mycket blötsnö och då är snöslungor generellt värdelösa då utkastaren stockar sig!!!, i minusgrader går den som en dröm men bor du i klimat med kramsnö så se på annan lösning än snöslunga!

Nummer två är ju om du bor i tätort eller glesbygd. Själv bor jag i ett villa område där man måste ta hänsyn och jag menar då främst var men slungar snön, på landet spelar det ju ingen roll om man blåser ut snön i skogen men i tätort tar det hus i helvete om du skickar in all snö till grannen. Bor du i ett villaområde är det viktigaste på en snöslunga hur man styr utkastaren och just på Honda är den helt värdelös, det går knappt att komma åt pinnen fram på utkastaren när man kör. I ett villaområde justerar man utkastaren hela tiden och den ska enligt mig regleras med en spak som man på en sekund kan dra vänster/höger och upp/ner, undvik vev som justering av utkastaren då de tar evigheter att justera.....
På min Honda har jag byggt ny styrpinne vid styret som via cykelvajrar styr utkastet.....

När det gäller teknisk specifikation hade jag valt en så bred snöslunga som möjligt, 55-60cm är precis för litet, kan tyckas låta fånigt men om man köper en som är 70cm bred behöver man vara gå fram och tillbaka 2 ggr längs en väg (280cm), med mått runt 60cm i bredd på snöslungan måste man gå 3 vändor, låter kanske knasigt men 240cm är för smalt på en vanlig väg. Är vägen som i mitt fall 100 eller 200 meter lång beroende på kommunens insatser är det segt att gå dessa vändor då maskinen INTE är snabb om det kommit mycket snö.(dvs att man måste köra på de lägre växlarna).

Maskinellt går motorn som en dröm, Hondas maskiner har ett ryckte om sig att alltid starta på första draget och jag kan bara intyga detta, jag har haft min i snart 20 år och den har startat direkt på första draget i alla år.

En annan sak att ta i beaktning när man köper ny är att maskinerna för ett himla liv när de drar stålmedarna i gatan, jag ersatte mina järn med små kundvagnshjul istället och det blev över förväntan bra.
Hade jag köpt en snöslunga idag hade jag köpt en modell med fyra hjul så man kan justera hur nära marken aggregatet sitter!

Några tips i ämnet.......
 
  • Gilla
tomasjo och 2 till
  • Laddar…
S
Njae , håller inte riktigt med där , det är ju när det är blötsnö som snöslungan är guld värd ,
en kraftfull slunga har inget som helst problem med blötsnö
 
....och jag håller inte med men det är ju inte utan att man kan ändra sig, vad har du för modell som fungerar i blötsnö?
 
S
gammal(1985) Gilson 82cm med ny Vanguard motor 9HP , blötsnö eller stora vallar inget problem .
hade gärna köpt en stor Honda men +30000:- var lite för mycket
 
  • Gilla
Glenn K
  • Laddar…
Kan konstatera att modellen större av Honda (7 hk) har hydrostatdrift istället för fasta växlar och det är en enorm skillnad på smidighet. De har också en bättre reglering av utkastaren, antingen med vev och spak eller elektriskt styrd via joystick. Men då drar det iväg ytterligare i pris.
 
Då blir det nog inte den Hondan , bor på landet har en liten gårdsplan framför en lada en del trägådsgångar två parkeringar och framför och bakom boningshuset .
 
BigR
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Q qvintus4 skrev:
Ska köpa en snöslunga funderar på att köpa begagnad , men fråga är om man ska välja nyare modern typ husqvarna stiga osv eller äldre typ bolens ariens osv Väljer man äldre är det svårt med delar eller brukar det finnas standard delar till dom tro ??
Köp en ny Honda. Buy Quality, Cry Once.
 
ska nog åka i helgen till ett par lokala handlare kolla runt lite
bra sugen på en Toro Power Max 928 OAE visserligen 3000 kr över min budget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.