På nästan alla hus har man rännor och samlar ihop vattnet till ett stuprör som går rakt ner till ena eller båda hörnen. Oftast är det inte alls god avrinning där och allt vatten koncentreras till husknuten där det blir lerpöl.
Varför gör man så? Är det inte bättre att bara strunta i rännorna så vattnet fördelas jämt? Jag är livrädd för fukt under hus/grund och har dragit ihop de fyra stuprännorna till två ledningar som jag leder över berget som sedan stupar framför huset. Jag borde väl bli av med varje fuktrisk?
 
Rännorna har du för att det inte ska stänka på fasaden och att du ska kunna låsa upp dörren utan att få droppet i nacken
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Ja, men vad är vitsen med att samla allt vatten i ena hörnet och dränka det?
 
Är marken och grunden rätt konstruerad så ska det inte spela så stor roll om man släpper ut vattnet i hörnet eller längs med hela sidan. Men om det är ett problem så är det ju bara att leda vattnet vidare. Då är det en fördel om man har en ränna som mynnar på ett ställe...
 
  • Gilla
Mekatronikbruno och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är marken och grunden rätt konstruerad så ska det inte spela så stor roll om man släpper ut vattnet i hörnet eller längs med hela sidan. Men om det är ett problem så är det ju bara att leda vattnet vidare. Då är det en fördel om man har en ränna som mynnar på ett ställe...
Ja, då är det en fördel :) Är bara förvånad över alla mossiga husknutar med bara en utkastare. Jag ska nog samla ihop allt och låta det rinna över kanten på stenhällen framför huset. Blir raffinaderi av stället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.