Enligt min entreprenad så ingick det 185ton kross till upp-packning osv, nu helt plötsligt när allt är klart så hävdar han att det har gått åt 500ton kross för under husgrund och byggväg. Detta innebär en merkostnad på 80.000, och detta kommer nu efter det att han inte fullföljt sista åtagandet för servis (rörgrav) där jag ej betalt den fakturan förens han är klar.

Det känns som om han försöker köra upp oss, sen undrar jag om man kan komma såhär på slutet med extra kostnader på 80.000 utan ett ord om det tidigare ?

Jag behöver ert råd här ..
 
Hmmm... låter skumt. Be om att få se hans kvitton som han ska ha fått där han hämtade krossprodukterna. Datumen på de måste du ju kunna kolla om de stämmer med när han fyllde under ditt hus. Det är en början i alla fall...
Måste erkänna att jag inte blir förvånad om han försöker lura dig, inget är omöjligt i byggbranchen. Jag hade en naiv uppfattning om att alla är ärliga INNAN vi började bygga vårt hus. Man kan säga att min åsikt ändrats... Lycka till!
 
Hej !
Rätt sagt vi fick alla kvitton från ballast o andra grusgropar som vi fick tillkörda, detta utan att fråge efter dom.

Goerana
 
Iof. så är det väl inte ovanligt, snarare tvärtom att de i entreprenaderna ingående mängderna av material inte räcker till, ibland undrar jag om det finns någon "inofficiell standardiserad entreprenad/offertmängd" som ingår i alla, men är tillräcklig till ingen (i praktiken):-/.

//Christina.
 
Hej

Det är bra märkligt.
Varför i hela fridens namn säger de inte till när materialet som ingår i ett pris är slut??
Vore det jag skulle jag be honom ta tillbaka materialet :) och säga att jag skaffar material från någon annan.
Fungerar inte det så skulle jag fråga varför han inte sa till när 185ton var slut. Sedan skulle jag fråga vad som gjorde att 185ton var för lite. Hur mycket mer fick han gräva m.m.
Slutligen skulle jag som tidigare talare skrivit att göra: Fram med kvitton.

Det verkar som att det material som ingår vid husgrunder ALLTID är på tok för lite. Och hur ska man kunna kontrollera att det är 500 ton och inte 185? Det är ju inte så att man kan flytta huset och ta upp allting för vägning.
Det är många som råkar ut för liknande och det låter lite som att mark/grundbyggarna hittat ett sätt att tjäna extra pengar på.
Om inte, varför väntar nästan alla med att säga något tills grunden är gjuten eller huset är på plats då det inte går att kontrollera


Said
 
Mycket bra inlägg och svar, tackar !

Med tanke på att vi pålade så behövdes det bara grävas ca 80cm ner i snitt, har bilder på det. Räknar man på en yta av 200kvm (164 grundplatta + lite extra utanför grunden) så blir det ca 160 kubik .. då undrar man vart de 340 extra tonnen har hamnat. Även om han skulle dragit dit 500 ton totalt så har han inte överhuvudtaget informerat mig om att det skulle gå åt 3 gånger så mkt grus.

Jag tänker INTE ge mig känner jag nästan, OK att det skenar 10% uppåt men över 23% utan att få ett Okej på det låter ju sanslöst.
 
Maze, jag lider med dig och allt ditt strul!

Vi har fått alla fraktsedlar på fyllnadamassor/grus samtidigt som fakturan och det är väl det minsta man kan begära att få se dem.

Sen väger väl grus ca 2 ton/kubik så du har säkert ca 320 ton grus under plattan så det är mycket möjligt att det stämmer, isåfall är felet att han inte upplyst dig om att han var tvungen att ta dit mer. Att inkludera 185 ton grus till en platta på ca 200 kvm är inte seriöst, entrprenören måste vetat redan från början att han skulle behöva beställa mer.

Ditt pris för gruset låter också lite dyrt. Vi har betalat 130 kr/tom + moms. Det skulle bli ca 50 000 och inte 80 000 kr.

Sen en sista sak, står det 185 ton i offerten eller vad kommer det ifrån?
 
Sollentuna :

Ja det har inte varit en resa på räls för oss direkt :( allt har strulat känns det som.

Precis, 185 ton grus har det beräknats för plattan enligt offerten. Priset på extra grus står det i offerten med 250:-/ton. Även om vågsedlar redovisas så kan jag aldrig veta att dom bilarna åkt till oss, jag bör ha sett om 40-50 bilar tippat hos oss då vi varit där jäkligt ofta. Grus väger enligt de tabeller jag kikat på ca 1,5-1,8 / kubik beroende på storlek.

Kika på bilderna nedan, där ser ni även hur lite dom grävt ur för grund då vi pålar så behöver man inte gräva djupt alls.

http://www.noll8.com/files/maze/Grund/img_1786.jpg
http://www.noll8.com/files/maze/Grund/img_1789.jpg
http://www.noll8.com/files/maze/Grund/img_1803.jpg

Det är kanske MAX 0.8meter i snitt djupt .. kanske mer åt 0.5 meter djupt i snitt * 200kvm som dom grävt.
 
Totalt OT, men efter att ha tittat på bilderna på grunden men ffa. omgivningarna ;) vad trevligt det ser ut i ert område, ser ut att bli ett kanonområde att bo i, är ju ingen tröst i "gruseländet" men iaf. ;)

MVH/Christina.
 
Christina :)

Tackar, jo omgivningen är kanon med badplats i området osv. Men som du säger, gruseleändet har vi bestridit och vi får se vad som händer nu ...
 
Hej 250 kr tonnet för grus låter lite väl mycket ,
ca 110 till 120 kr inkl transport kostar det här i stenungsund.

mvh// Goerana
 
Verkar som om det är betydligt dyrare här i Sthlm med grus och transport eller nått ..
 
M@ZE skrev:
Verkar som om det är betydligt dyrare här i Sthlm med grus och transport eller nått ..
Det finns en ganska enkel förklaring: I tex Småland (där vi bodde innan) är det billigt med sten och grus. Varför? Det finns i massor, var du än gräver är det sten, grus eller sand. I Stockholms området är det inte lika bra... tyvärr "brist" på dessa produkter då hela Mälardalen var sjö/hav från början och mest består av lera (det är därför vi får betala dyrt för pålning). Sen tillkommer nog oxå problemet med att det mesta är dyrare i Stockholms området...
 
M@ZE - ta in *alla* körkvitto. De skall vara addresserade till dig (din address) - annars skall du inte betala en krona. Hade liknande problem och det visade sig att totala massan var rätt - men jag hade lite specialavtal med dem - samt att när räkningen kom så hade de tagit med massor som låg helt utanför. Enligt dem skulle jag betala ~50000 och det visade sig att det blev ~20000 efter allt räknade och lusläsande av kontrakt - trist...

Jag stannade på ~400ton.

Hade de med massor till uppfart etc i sitt pris? Jag fick lägga ca. 100ton bara där.

200m2 platta => ~260m2 om du räknar att de fyller 1 meter utanför plattan.

0,8 m i snitt.

260*0,8*1,6 = 330 ton

Jag tycker att 500 låter mycket - be dem redovisa allt - lycka till!
 
Mkt bra som jämförelse, TJ .. hur stor platta har ni ?

Faktum är att enligt ABS 95 §3 så får inte en entreprenör ta egna beslut att ta dit massor utan byggherrens godkännande. Eftersom vi inte ens fått reda på detta alls under bygget så börjar man ju undra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.