Hej vill bara lämna ett tips angående stubbar som gärna blir kvar efter trädfällning.
Vi kapade ner tre stora björkar 2013 som var ca 1,2/m i diameter på marken ..usch
Dessa blev kvar som en irritationsmoment när man klipper gräs/trimmar.
2016 började jag att såga och hugga i en av dom ..kedjan på sågen blev nästan omgående slö osv.
Fick då tips att täcka stubbarna med jord vilket jag gjorde och sedan i år -19 började jag att gräva bort dom.
Förmultningen hade gjort succe..ett tungt jobb blev till lättsam arbete.
Dock får man ju vänta några år...;)
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
harry73
Jag har fräst ner några stubbar med hjälp av en billig cirkelsåg (biltema har en för 299 kr)
Antingen sågar man många snitt kors och tvärs över ytan, eller så drar man sågen lite sidleds medan man sågar, då fräser man bort ytan.

Finns det mycket kåda (som t ex i Thuja) blir sågen snabb slö, men även thuja klarar man om man har några andra stubbar med mindre kåda, då kan man nöta bort kådan genom att jobba med dom ett tag.

Är nog ingen bra idé att fräsa ner allt för mycket under markytan, så när man är ca 10 cm under markytan kan man fylla på med jord och gräs.

Eventuellt kan man borra några hål i stubben som finns kvar för att påskynda förmultningen.
 
Ring någon som fräser stubbar annars, är inte så jättedyrt
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja, varför vänta i sex år och irritera sig på nåt som tar 15 min att fräsa bort?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ännu billigare (och roligare) att hyra en stubbfräs för en dag. Vi tog bort 4 stubbar på en dag för nästan ingenting. :)
 
A
Var hyr man en sån? Vi skulle behöva det.
 
Googla på stubbfräs, kan bli lite letande beroende på var man bor.
Jag körde hem den jag hyrde på ett släp och körde tillbaka den dagen efter.
 
A
Typ Cramo eller så? Har bara sett företag som säljer tjänsten häromkring.
 
S Samppa skrev:
100:- per decimeter...
12 /dm x 100/kr =3600/kr
För tre stubbar...
 
harry73 harry73 skrev:
Jag har fräst ner några stubbar med hjälp av en billig cirkelsåg (biltema har en för 299 kr)
Antingen sågar man många snitt kors och tvärs över ytan, eller så drar man sågen lite sidleds medan man sågar, då fräser man bort ytan.

Finns det mycket kåda (som t ex i Thuja) blir sågen snabb slö, men även thuja klarar man om man har några andra stubbar med mindre kåda, då kan man nöta bort kådan genom att jobba med dom ett tag.

Är nog ingen bra idé att fräsa ner allt för mycket under markytan, så när man är ca 10 cm under markytan kan man fylla på med jord och gräs.

Eventuellt kan man borra några hål i stubben som finns kvar för att påskynda förmultningen.
Bra tips. Motorsågen blev snabbt slö, cirkelsågen orkade mer. Spettet gjorde resten.
stubbarna är från poppel med rätt kraftiga rötter i sidled.
 
  • En nyligen avsågad poppelstubb med synliga sågspår och rötter i jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävda stubbar och kraftiga rötter på gräsmattan med en motorsåg och ett spett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spett och motorsåg vid uppgrävd stubbe med kraftiga rötter och flis på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.