Staffans2000
Men nu har du fått oss väldigt nyfikna.
Det måste väl ändå gå att smita emellan slyet och ta några bilder.
Annars kan det liknas vid tortyr.
 
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Grävare? :O
Ja, skulle huset nu rivas så görs det givetvis med grävmaskin. Det som inte med enkelhet kan sorteras som trä eller brännbart skickas som rivningsmassor.
 
Magnus E K
Måste man inte sanera bort all eventuell asbest först?
 
wildeside
Lite byråkrati innan man kan börja bla miljöinventering
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men nu har du fått oss väldigt nyfikna.
Det måste väl ändå gå att smita emellan slyet och ta några bilder.
Annars kan det liknas vid tortyr.
Hahaha, jag kan försöka den 8 oktober, då jag nästa gång är där
 
C C.Lundin skrev:
Ja, skulle huset nu rivas så görs det givetvis med grävmaskin. Det som inte med enkelhet kan sorteras som trä eller brännbart skickas som rivningsmassor.
Alltså jag vet inte hur stort hus en hur stor grävmaskin klarar. Detta är trevåningshus högt med tunga tegelpannor och murade skorstenar högst, och vikande träväggar under som troligtvis fått i så mycket väta så dörrar, trappor och fönster hänger på sniskan. Jag skulle alltså knappt våga ens stå i närheten, och absolut inte våga gå in. Men vad jag skulle vilja se det som det var för 100 år sedan! :rolleyes:
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Måste man inte sanera bort all eventuell asbest först?
Ingen asbest runt 1880-1910 vad jag vet. Jag tror att det byggdes runt då. Så jag tror inte.
 
Händer det inte att brandkåren övar på gamla hus som ska rivas? Fortfarande en del att ta hand om förstås, men om det är något du oroar dig över vore det kanske värt att betala en slant för att lösa det. Kommunen kan ju komma med förelägganden och sådant men det tar ju alltid en jäkla tid och i slutändan kanske inget händer ändå tyvärr.
 
  • Ledsen
tarevarg
  • Laddar…
Bara någon drar omkull skiten med gravmaskin kan man kapa ved av väldigt mycket. Det tar tid men det går. Det är många års ved i ett sånt där hus om ens en del av trävirket är friskt.

Att riva ned och jämna ut marken med det är rena dumheter. Folk gör ofta så men problemet är att man får dras med stora sättningar i marken i 100-200 år framåt varefter det nedgrävda trävirket ruttnar till mull och mullen sjunker ihop.
Bättre att ta vara på det som duger till ved och låta resten ruttna bort liggande på markytan.

Växthusodlare brukar förresten ofta ta vara på såna där ruckel om de får dem gratis. De river med grävmaskin och flisar allt som går att flisa och värmer växthusen med flisen.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men nu har du fått oss väldigt nyfikna.
Det måste väl ändå gå att smita emellan slyet och ta några bilder.
Annars kan det liknas vid tortyr.
Till nyfikne Staffan, här kommer några bilder. Fast jag fick inte storheten och skönheten av byggnaden som sådan. Jag kallar taket för mormors huvudsjal, och det syns inte alls till exempel.
 
  • Gamla trähusfasaden med fönster och birkträd, synligt slitet tak men ej hela byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis dold tvåvåningshus omgivet av grönska, med ett rött tegeltak och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal byggnad dold bakom gröna lövträd, delvis synliga fönster, i disig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammal byggnad med sliten träpanel och del av tak som liknar en huvudsjal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre fönsterparti på ett hus med sliten träfasad, synligt behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen byggnadsöppning med brutna dörrar och höstlöv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av gammal byggnad med vit fasad sedd genom lövträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tackar!
Men det är med sorg i hjärtat jag ser på dina bilder. Huset bara står där och kvider -"hjälp mig"!
 
  • Gilla
  • Älska
tarevarg och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tackar!
Men det är med sorg i hjärtat jag ser på dina bilder. Huset bara står där och kvider -"hjälp mig"!
Jag hade samma känsla. Även om de bytte fönster och dörrar på huset någonstans i 50-talet kanske, bär huset tidstypiska drag från jugend, tyvärr dåliga bilder pga all sly. Mossa växer på insidan, och den ruttnar inifrån utåt. Fönster och dörrar hänger eller har ramlat ut. Huset är minst 14-16 meter inåt, och har/hade riktigt höga innetak, måste varit ett ståtlig bygge när det var nytt. :(
 
Det där ser ut som ett bra renoveringsobjekt tycker jag
 
  • Ledsen
tarevarg
  • Laddar…
Ser fantastiskt ut för lite urban exploring... Drömställe för placering av en lite spännande geocache.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ser fantastiskt ut för lite urban exploring... Drömställe för placering av en lite spännande geocache.
Dessvärre så är det graffiti på innerväggarna, tomma ölburkar på tomten ... Hade jag varit så pass rik så hade jag inte bara rivit utan byggt upp igen till samma skick som det var från början. Med lite modernisering på kök bad osv förstås ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.