Bygger liten gäststuga. Har 195 panelbrädor och vill få så traditionell stil som möjligt på fasaden. Vad har används förr för dimensioner på lockläkten? Har provat med 30×20 mm, och ser fint ut. Vad har ni? Tips?
 
Förr använde man ofta en profilerad lockläkt. Det ger en nättare karaktär. Går säkert att få tag på på något sätt. Annars är 20x30 mm en bra utgångspunkt. Ett alternativ är att fasa kanterna på lockläkten med en handhyvel, t.ex. en stålrubank. Det ger genast ett mer bearbetat intryck.
 
Hattläkt/kubbläkt!
Mycket vanlig i alla fall på västkusten.

24_Klart-300x201.jpg
Den är 45 mm (2") bred, och finns hos alla virkeshandlare.

45 mm bred hattläkt/kubbläkt av trä, vanlig på västkusten.
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Förr använde man ofta en profilerad lockläkt. Det ger en nättare karaktär. Går säkert att få tag på på något sätt. Annars är 20x30 mm en bra utgångspunkt. Ett alternativ är att fasa kanterna på lockläkten med en handhyvel, t.ex. en stålrubank. Det ger genast ett mer bearbetat intryck.
Tack för svar. Får se hur det ser ut med både fasad och ofasad kant. Kan tro att det blir snyggt ofasd också, blir ännu mer gammal look?
 
Ofasad läkt är inte gammaldags. Typiskt snålbygge på 70-talet. Hattläkten är förtjusande. Olika former av rundfasade hörnen var vanliga på 20-30-talen.
 
J justusandersson skrev:
Ofasad läkt är inte gammaldags. Typiskt snålbygge på 70-talet. Hattläkten är förtjusande. Olika former av rundfasade hörnen var vanliga på 20-30-talen.
Ok! Tack för input
 
"Gammalt utförande" är ju ett ganska vitt begrepp...
Kan vara första halvan av 1900-t, eller 1800-t, eller 1700-t, eller...
Sedan beror det på var någonstans man talar om - stadsbebyggelse eller på landet, samt rent fysiskt var i landet. Förr, (innan 1900 ca), så var byggtradition och listutförande synnerligen lokalt, by för by.
Gissar att bakar av blandade storlekar är en tämligen gammal variant t ex.
Lämpligast borde väl vara att knyta an till befintligt hus och plats. Ingetdera är känt här. Man kan gissa att platsen är Sthlm, men även så, så är det tvetydigt. Sthlm liksom alla andra byar/städer har vuxit i många hundra år, och vad som idag är relativt central tätortsbebyggelse var förmodligen landsbygd för 100 år sedan.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Både i Österbotten och i Västerbotten var 2 gånger 3/4 tums sågade ribbor utan profil det överlägset vanligaste ända från sekelskiftet 1800 och ända fram till 1950-talet.

Enstaka finare hus kunde ha någon profil på ribborna i synnerhet i början på 1900-talet.
Enstaka hus kunde få 7/8 gånger 3 tums ribbor i mitten på 1800-talet.

I Hälsingland där jag har varit en del verkar läget vara ungefär detsamma även om profilerade ribbor är vanligare än längre norrut.
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
På mitt hus (Bromma) satt (och sitter) en hålkäls locklist. Min är 48x23, en snarlik säljs av Beijer.

Närbild av en trä Allmogeläkt eller hålkäls locklist, 48x23 dimension, som används i byggnader från 1930-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: tror kanske 195 är lite bredare än normalt på gamla hus, mina är 165 byggt 1930-talet

EDIT2: såg nu att träguiden kallar den för Allmogeläkt. https://www.traguiden.se/konstrukti...panelbrador/locklakt-allmoge/?previousState=1
 
leby leby skrev:
På mitt hus (Bromma) satt (och sitter) en hålkäls locklist. Min är 48x23, en snarlik säljs av Beijer.


Har liknande på mitt -30 tals hus i Enskede men med en udda storlek på fräsningen som varit väldigt jobbig att hitta färdig vilket resulterat i att jag fått fräsa egen när jag kompletterat. Mitt tips är att ta en lockläkt som verkar finnas hos flera handlare så att du lätt kan komplettera om någon blir dålig. Lockläkten sitter rätt utsatt och ruttnar lätt.
 
B Pellebr skrev:
Bygger liten gäststuga. Har 195 panelbrädor och vill få så traditionell stil som möjligt på fasaden. Vad har används förr för dimensioner på lockläkten? Har provat med 30×20 mm, och ser fint ut. Vad har ni? Tips?
Vad som är traditionellt har med husets ålder att göra.
Vanligt på äldre hus från ca 1900-talets första halva och innan dess är att man inte haft någon enhetlig bredd på panelen. Lokala sågverk har levererat panel från hela stocken, inte bara det bredaste. Varierad bredd ger liv och blickfång i fasaden.

Lockläkt varierar också med tid och plats. Här i den skånska skogsbygden är det vanligt med att man använt de avskurna kanterna från sågningen till lock. Väldigt ofta sitter fortfarande bark kvar. Ett praktiskt sätt att ta tillvara på allt virke. Uppskattningsvis är läkten oftast 30-40% tunnare än den standardläkt som idag säljs på byggvaruhusen.
 
Var får man då tag på smalare läkt än 45mm som är det ända som verkar finnas på byggvaruhandeln?? Klyva själv? Lokal såg? Bygghandel med mer utbud?
 
Finns ju 23x34 mm läkt som används till takläkt för pannor.
Så mkt smalare går väl inte att använda?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Finns ju 23x34 mm läkt som används till takläkt för pannor.
Så mkt smalare går väl inte att använda?
Min moster har lockläkt 34-35 x 22 mm som är fasade, köpt på bygghandel för kanske 10 är sen. Verkar inte finnas någon stans idag..
 
Är ju inte många trävaruhandlare som är fullsorterade, men det går att beställa. Prata med dem och se vad som finns. Det är väsentligt mer än vad man normalt hittar i hyllorna.

Gå/surfa in på svenskt trä. Där står en hel del.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.